Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan tenne bål om Vintern?


Swoosh

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan gi noen gode tips til hvordan man skal få fyr på bålet på vinterstid?

jeg forutsetter at man ikke har med seg hjelpemidler som papir, tørr ved, tennveske osv. Men bare tenner på det man finner til bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må prøve å komme ned til bakken, hvis ikke vil bålet bare falle sammen, da det smelter snøen under seg. Når du vet at det ikke er lenge til du skal slå leir bør begynne å se rundt deg etter god ved, tørre trær osv. Hvis dette er vanskelig kan det være lurt og ta en liten ekstra tur i området rundt leiren din etter at du har slått opp telt etc. Du kan pakke alt ut av sekken din og frakte veen i den, da vil det holde seg tørt(sekken skal tåle det). Det er viktig med gode bålforberedelser. Bruk heller litt ekstra tid. Når du har grav deg helt ned til bakken burde du gjøre klar veen du har funnet. Som å dele den opp i riktig størrelse i forhold til gropa, og ha det klart. Lag et lite bål av det tørreste og beste du finner, når du får fyr på dette kan du spe på. Det er viktig at du ikke legger på for mye ved. Siden bålet er i en grop trenger det ekstra mye luft.

Husk: Øvelse gjør mester :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er ikke alltid man kan grave seg ned til bakken. Jeg bruker ofte å legge noe grovt trevirke i bunnen som bålet "ligger" på.

For å få fyr kan du bruke never eller lign, sliter du fremdeles er det alltid lønnsomt å smi trefliser av noe tørr materiale.

Er ikke noe vanskeligere å ordne bål vinterstid enn sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SRX, ikke noe vanskeligere enn sommeren. Det kommer jo ann på hvor du er, men er du i gran/furu skog kan du jo holde utkikk etter knekte grener og gamle sår, her finner du kvae som brenner uansett om det er tørt eller fuktig. Hvis du går på mer viddeaktig område ville jeg ikke begrenset meg til å begynne å se etter ved når jeg nærmet meg leirplassen, men tatt med meg tørre små kvister fra ganske tidlig av sånn i tilfelle. Jeg tror jeg nesten aldri har gravd ned til bakken, jeg gjør som SRX, lager et "gulv" av no grov ved. Døde, men stående gran/furu trær brenner jo som regel meget bra da, frisk brisk brenner også meget bra og lenge og varmt, men det får jo bli opp til deg hva du vil hogge ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har med deg spade ( og det har du jo, er det fort gjort å lage et bålsted som ikke forsvinner ned i snøen. Grav en grøft ned i snøen, med form som et kvadrat. La "innmaten" i kvadratet stå igjen (ca 1m x 1m).

Nå har du egentlig gravet ut benker, fotgrop og et slags bord i midten. Bruk skistaven og lag en luftekanal for trekk fra midten av bordet, og ut til en av sidene. Bålet fyrer du opp midt på dette "bordet", gjerne oppå noen aviser eller lignende.

Det som er fint med denne løsningen, er at etter som bålet graver seg ned i "snøbordet" ditt kan du bare skjære vekk snøkanten rundt bålet. Slik vil det kunne få nok oksygen i lang tid.

Dersom du har tid så lager du deg en leskjerm rundt bålet også, så kan du sitte der i flere timer.

Dette har jeg hatt stor suksess med på flere vinterturer med speidere og elever. De setter stor pris på å kunne sitte og grille. Husk liggeunderlag til å sitte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hmmmm.............. Noe mer arbeid dette da for å lage bål.

Bevares funker det og, har gjort noe lignende, men da for bruk i hele påska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips, men problemet jeg har hatt er ikke selve snøen men at det aller meste jeg finner er vått,rått eller frossent, og når jeg får fyr så dør det ut med engang fordi det ikke blir stort nok. Må vel være mer tålmodig med å finne mer never og småkvister da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det er en del ting jeg gjør ganske ubevisst tror jeg.

Tørrest ved finner du der hvor skogen er tettest.

Se etter døde grener etc. som ennå henger på trærne. Er du i gran eller furuskog er dette som regel en lek.

Har det vært skikkelig vått kan du klyve neveren, og bruke det tørreste til opptenning. Ta vekk det våteste og mate med det når du har fått litt fyr. Smi småkvister helst av tyri /furu eller annen tørr ved og mate etter med. Dette funker men jeg er ikke så begeistret å grille på tyrived.

Vinterstid hvis veden er froset våt, må du nesten "sprette" fuktigheten ut av veden på bålet.

Jeg pleier ofte hvis veden er våt og stable den til tørk rundt og gjerne i bålet omså.

Det freser og koker litt, men må man så må man.

Kan være lønnsomt og klyve veden, tørker lettere da.

Bål får man uansett, det bare tar litt lenger tid og mer planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Planlegging er viktig. Ta med tennbrikker og stikker så har du en utfordring mindre.

Ellers er det skjelden en ikke finner noe tyri. Om du då ikke er på fjellet eller i nyere skog. Det er mange som ikke ser forskjell på tyri og råtne falne furuer. Det er ikke altid like enkelt. Men setter du øksa i dem ser du ofte om det er tørt eller råte. Lukter ofte sterkt av tyrien. Ellers er det bjørkenever som egner seg best som "tennbrikke". Bruk ett sitteunderlag e.l. som vifte for å tenne bålet ordentlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god start på bålfyring. Finne helst ei tørrgran, dele kubbben og bruke den aller innerste kjernen av stokken når det er våte forhold. Kløyve i veldig tynne fine pinner og ha nok på lager til og bygge opp bålet så du får ei glogrue.

Gjøre all vedsankinga og tilberedning før oppfyring syns jeg er lurt.

Ellers mange gode tips her da.

Øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei, er det noen som kan gi noen gode tips til hvordan man skal få fyr på bålet på vinterstid?

jeg forutsetter at man ikke har med seg hjelpemidler som papir, tørr ved, tennveske osv. Men bare tenner på det man finner til bålet.

Legg den veden du finner i en haug å tenn på ;) Enklere blir det ikke :roll: I gamle gamle dager brukte de tørr kumøkk, den er luftig og brenner vistnok godt. Sikkert ikke så delikat hvis du har tenkt å grille pølser, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Sverger til pagodebål:

3. Pagodebål:

Det er flere definisjoner på hvordan et pagodebål skal bygges, å her velger jeg å bruke Johan Chr. Frøstrups oppskrift, som er den jeg lærte når jeg tok naturbruk og naturforvaltning. Mann legger først en 4-5 stokker ved siden av hverandre i bunnen av bålet. På tvers av disse legges et nytt lag med mindre stokker, og slik fortsetter mann til bålet har en 3-4 lag. Det kan bygges bredere i bunnen og noe høyere hvis dette er ønskelig. Dett kommer an på hvor stort bål som ønskes, og hvor store stokker som mann starter med i bunnen av bålet. På toppen av dette bålet, som nå har blitt firkantet, lager mann et lite ”bål” av never og småkvist. Når dette tar fyr vil glørne ramle nedover i bålet og antenne pinnene/stokkene under. Dette er et bål som gir lite røyk, men god varme. Et annet pluss med en slik type bål er at det trenger lite mating underveis i matlaging (Frøstrup, Johan Christian, Fjell og vidde, 1998). Andre navn som også er brukt på denne typen pagodebål er ”vinterbål og opp-ned bål” (Oslo og Omland Friluftsråd, friluftsrådenes landsforbund, 2003: litt om bål).

http://kathy.stud.hive.no/gym/mappekrav_4_baal.htm

post-1472-133474459694_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.