Gå til innhold
  • Bli medlem

Finskegrensa


Cazi

Anbefalte innlegg

Jau.

Har nylig oppdaget internettforumenes gleder. Så da får jeg skrive litt her også. :wink:

Jeg har en liten plan om å gå finskegrensa fra treriksgrense til treriksgrense, fra russegrensa til svenskegrensa.

Jeg lurer på om noen har gjort dette og eventuelle erfaringer?

Har stort sett vært på hele grensa unntatt pasvikområdet.

Så lurer jeg på om noen vet distansen(nå på forhånd), eller hvor jeg finner slik info.

Har begrenset med tid også men skal nok klare å presse inn tre uker i vinter. Har aldri gådd så langt så jeg har ingen aning i hva jeg bør beregne.

Hilsen Cazi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jau.

Har nylig oppdaget internettforumenes gleder. Så da får jeg skrive litt her også. :wink:

Jeg har en liten plan om å gå finskegrensa fra treriksgrense til treriksgrense, fra russegrensa til svenskegrensa.

Jeg lurer på om noen har gjort dette og eventuelle erfaringer?

Har stort sett vært på hele grensa unntatt pasvikområdet.

Så lurer jeg på om noen vet distansen(nå på forhånd), eller hvor jeg finner slik info.

Har begrenset med tid også men skal nok klare å presse inn tre uker i vinter. Har aldri gådd så langt så jeg har ingen aning i hva jeg bør beregne.

Hilsen Cazi :-)

I luftlinje er det 335 km. Ruta langs grensa er 650 km+ målt med Garmin MaoSource. Vet ikke hvor mye over 650 km det er, gadd ikke måle hver eneste lille sving Anarjohkka og Tana gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :wink:

Jeg har ikke gått grensen selv, men kan i det minste gi deg de offisielle distansene etter siste grenseoppgang, slik at du slipper å lure på det:

Riksgrensen mot Finland, oppgangen 2000 (beregnet av det finske Lantmäteriverket 16.12.2001):

Vestlig landegrense Treriksrøys NSF-Rr342A 290826,58 m

Rr342A-midt dypål 28,69 m

Dypål Tana 294445,03 m

Midt dypål-Rr343 259,17 m

Østlige landegrense Rr343-Treriksrøys NFR 150764,58 m

totalt: 736324,05 m

Altså 736,3 kilometer. En drøy tur, men lykke til med prosjektet ditt, hvis det blir en realitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det nok. :)

Det må bli i vinter, ellers blir det nok ikke med det første.

Men jeg mangler foreløpig telt og primus. Det er dette jeg driver å pløyer internett for og finner masse nyttig info. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en tur etter min smak!

Hvordan har du tenkt å gjøre det der Tanaelva er grenseelv, har du tenkt å gå langs elva (evt på isen)? I følge TrondE er distansen langs elva 294,4 km.

På slike lange turer er det dumt å være for optimistisk på dagsetappene. Bedre å være litt pessimistisk med tidsbruken for heller å bli positivt overaska hvis det går raskere. Mye av strekningen er jo lettgått skiterreng hvis snøforholda er bra, men er det mye dypsnø kan det ta lang tid. Selv pleier jeg ikke å regne mer enn rundt 2,5 mil om dagen på slike skiturer. På totalt 736,3 km gir det i overkant av fire uker. Skal du klare det på tre uker må du gå ca 3,5 mil om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det ble ikke full grensegang nei...

Men har gådd litt av grensa. :( Skal ta det etappevis etterrhvert jeg får tid! Tanaelva er gådd.

Litt rot blir det jo men da har man ihvertfall vært over hele grensa.

Det blir Karigasniemi - Kivilompolo i sommer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da er strekninga polmak-kivilompolo gått.

Om en uke starter fase tre som blir treriksrøysa ved russegrensa og til polmak.

Da blir det pulk. Ringstind 2 skal byttes ut da det ikke duger ikke litt engang i sterk vind.

I skogen eller vindstille terreng er det helt kurrant om vinteren også.

Vurderer et helsport svalbard-telt til dette bruket.

Var gøy dette, en travel småbarnsfar får ikke tid til en sammenhengende tur, så da var dette en ypperlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Har du overnattet i telt hele veien fra treriksrøysa til Polmak eller også i hytter/gammer eller lignende?

Planlegger å gå fra Polmak eller Skiipagurra til Neiden i påska og er litt interessert i info om området.

Har fått noen tips i Gallok området og nærmere Neiden men ikke helt i vest mot Polmak enda.

Vi tar med telt og overnatter hovedsaklig i det men kjekt å vite om evt åpne hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.