Gå til innhold
  • Bli medlem

Et spørsmål til matematikkguden ods


Tom

Anbefalte innlegg

Hallå ods! Godt nytt år :wink:

Jeg lurte på om du, en gang du har tid og lyst, kunne tenke deg å redegjøre litt for siktlinjer og avstander fra følgende topper:

- Rundemellen

- Gravfjell

Vennlig hilsen

Din Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du noen diagrammer, Tom, som viser synsranden fra Rundemelen. Ved å gå inn på kart og sammenligne med koordinatene i polardiagrammet, kan du finne hvilke fjell som begrenser siktelinjene. Kan bare nevne at de siktelinjer som rekker lengst mot nord er Snøhetta/Svanåtind-massivet. Videre har du en som ender på ca 9.9 grd E og 61.9 grd N. Dette er Storronden. Ved ca 7.9 grd E og 61.5 grd N finner vi Skagastøls-/Styggedalstind-massivet. Disse områdene har jeg tatt ut egne terrengprofiler for. Lengste siktelinje på 145 km er mot åser i Nord-Odal. Ellers ser en i syd fjellene syd for Vassfaret (9.5 – 10 grd E og 60.5 grd N) og videre Norefjell/Gråfjell (ca 9.5 grd E og ca 60.3 grd N). Terrengprofilene er skalert med en større skala i elevasjon enn i asimut for å skjelne kurvene bedre fra hverandre (dette gjør at fjellene synes brattere ut enn i virkeligheten). Dovretoppene finner du mellom Skaget og Marsteinhøgda som på terrengprofilen skråner opp til venstre og høyre henholdsvis. Svanåtind finner du ved siktevinkel -1.4 grd og Snøhetta ved 0.4 grd. Midt mellom disse dukker Larstind så vidt opp. Mellom 4 grd og 5 grd stikker Heidalsmuen opp.

For terrengprofilen mot Storronden finner du denne ved siktevinkel 20.2 grd. Til venstre for denne kommer først Nordre Langsuen og deretter Søndre Langsuen.

For terrengprofilen mot Skagastøls-/Styggedals-/Gjertvasstind finner du disse til venstre hvor de dukker opp bak Mugnetinds nordrygg. Uranostind finner du ved siktevinkel 301.7 grd. Videre mot høyre Langeskavltind, Sagi og Mjølkedalspiggen før Galdebergs karakteristiske profil. Mellom denne og Slettmarkpiggen lengst til høyre dukker Sjogholstind opp.

Ønsker du flere terrengprofiler, kan vel dette produseres ved anledning. Videre skal jeg ved anledning få beregnet diagram også for Gravfjell (jeg regner med at det er toppen nordvest for Yddin du mener), men det får komme etterhvert.

post-66-133474446974_thumb.gif

post-66-133474446978_thumb.gif

post-66-133474446982_thumb.gif

post-66-133474446985_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du noen diagrammer...

Imponerende ods! :roll:

En så utrolig informativ og forståelig framstilling, av et såpass komplekst grafisk scenario. 8)

Hva slags verktøy bruker du for å analysere/presentere topografien på en slik måte?

Og hva slags datagrunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags verktøy bruker du for å analysere/presentere topografien på en slik måte?

Og hva slags datagrunnlag?

Som jeg muligens tidligere har nevnt er kartgrunnlaget jeg bruker levert av Statens kartverk. Kartene er av typen DTED level 1 (Digital Terrain Elevation Data) hvor avstanden mellom datapunktene er ca 90 m (3 buesekunder i nordretning). Programmet som utfører beregningene har jeg laget selv (skrevet i programspråket c). Til presentasjon av resultatene benytter jeg MATLAB som i tillegg til å være et effektivt matrisebehandlingsprogram, også har mange nyttige plottefunksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen diagrammer fra Gravfjell som du etterlyste, Tom. På diagrammet som viser siktelinjegrensen, skal jeg nevne de fjerneste. Ved ca 9.6 - 9.7 grd E og ca 60.5 grd N er det fjellene syd for Vassfaret som begrenser siktelinjen. En smal sektor ved ca 9.4 grd E og ca 60.3 grd N er Gråfjell (Norefjell). Lengre vest er et knippe vest for veien over Haglebu. De lengste siktelinjene vestenfor er høyder på Hardangervidda.

Mot vest/nordvest har jeg tatt ut terrengprofil. Denne viser Hjelledalstind og Falketind ved siktevinkler 287.75 grd og 289.3 grd henholdsvis. Mellom 292.7 grd og 294 grd finner vi Skagastøls-/Styggedalstind-massivet. Videre følger sydtoppen og hovedtoppen på Uranostind ved 294.1 grd og 294.8 grd henholdsvis. Til venstre og høyre for Bitihorn (297 grd) ser vi henholdsvis sydryggen og nordryggen på Galdeberg.

Av Jotunheimen for øvrig kan en fra Gravfjell se alle de høye toppene mellom Bygdin og Gjende. Nord for Gjende kan en se Surtningsui, Sydøstre Styggehøbretind, Besshø og Glittertind.

post-66-133474447639_thumb.gif

post-66-133474447647_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.