Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon på jakke, kjøpt på tilbud.


Merete

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Reimatec jakke til 8 åringen hos Reflex uken før jul.

Denne kostet opprinnelig 1499.- men var tilbud på til 1049.- altså 30% avslag.

Da jeg skulle betale fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne reklamere på jakken.

Nå viser det seg at hetten hele tiden faller av på ene siden, div at trykknappen er slapp.

Det er blitt en irritasjon og jenta vil ikke gå med jakken lengre.

Jeg har kvittering og ønsker nå å bytte jakken, evn heve kjøpet eller få en tilgodelapp.

Men kan jeg bli nektet reklamasjon?

Fortvilet forbruker.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har kvittering og ønsker nå å bytte jakken, evn heve kjøpet eller få en tilgodelapp.

Men kan jeg bli nektet reklamasjon?quote]

Her tror jeg butikken tar seg friheter.... Ta kontakt med forbrukerkontoret ved første anledning så håper jeg du får et positivt svar fra dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull!

Du har akkurat samme rettigheter for reklamasjon på tilbudsvarer som vanlige varer. Er bare bytting av tilbudsvarer som ikke går da de fleste butikker forbeholder seg retten til å nekte det.

Ta det opp med forbrukerrådet, butikken har ingen rett til å overkjøre kjøpsloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en blåmandags-pc en gang, og diskuterte med butikken i flere måneder. Til slutt kontaktet jeg forbrukerkontoret. De bad meg gå tilbake til butikken og si at forbrukerkontoret var interessert i saken, og da fikk jeg byttet pc'en på dagen. De ble plutselig så hyggelige at det var like før jeg fikk bakoversveis og rygget ut av butikken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye useriøse butikker og importører.

Butikker kan som regel Ikke Forbrukerkjøpsloven, men prøver å snakke om garanti fra importør eller produsent.

Dette erselvsagt tull, men forbrukerne går på den.

Tilbudsvarer er noe av det gøyeste å reklamere på.

Butikken din blir sikkert kjempesure, og forsøker å komme seg unna ansvaret.

Du skal selvfølgelig få erstattet varen som er feil på, med ny vare, eller pengene tilbake.

Tilgodelapp er IKKE noen bra løsning.

Lykke til, bruk gjerne forbrukerkontoret hvis du får problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må skille mellom "Bytte" og "reklamasjon".

Bytte er at varen er helt grei men du vil bare ikke ha den. Butikker reserverer seg ofte mot bytte av tilbudsvarer og det har de full anledning til så lenge de gir beskjed om det når du kjøper varen.

Reklamasjon derimot er en rett du har når varen har en mangel, altså at det er noe i veien med den, normalt en produksjonsfeil. Da har du på en slik vare to års reklamasjonsrett. Ettersom det er et forbrukerkjøp kan ikke butikken fraskrive seg reklamasjonen. Kjøpsloven kan ikke fravikes i forbrukers disfavør på dette punktet.

På norsk betyr dette at du har rett på reklamasjon. Butikken vil normalt gi deg en ny vare eller pengene tilbake. Du trenger ikke finne deg i en tilgodelapp. Derimot kan butikken under visse forhold forlange å reparere skaden i stedet for å gi deg ny vare eller pengene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ei Norrøna Vengetind på tilbud hos min lokale G-Sport for to år siden. Jakka ble mindre og mindre vanntett, tilslutt var den kun brukbar som vindjakke :D

G-Sport påstod hårdnakket at min kunnskap om påkledning under jakka ikke holdt mål, men gikk da motvillig med på å sende den inn til Norrøna.

Etter langt om lenge etterlyste jeg jakka hos G-Sport, fikk til svar at det ville ta ei stund ennå før jeg kunne få svar på om det var feil ved jakka.

G-Sport anbefalte meg på det sterkeste å ikke kontakte Norrøna selv, da det bare ville føre til irritasjon!!

Siden jeg syntes jeg var den som hadde grunn til å være irritert, ringte jeg likevel :oops:

Og fikk kjempeservice!! Skulle få ny Falketind i stedet.

Vengetind kostet 1500 på tilbud for to år siden, Falketind koster 3000 idag. Betalte 500 i mellom, og fikk ei Falketind XCR :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er feil ved en vare, kan kjøpet heves, dersom butikken ikke kan reparere varen. I det tilfellet som er utgangspunktet for denne tråden, har man ingen reklamasjonsrett dersom selger umiddelbart reparerer. Dette er forsåvidt en fornuftig bestemmelse, også rent ressursmessig, da det er alt for lett bare å kaste ting som kan være fullt brukbare i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.