Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få fremgang i klatreveggen ?


Scott28

Anbefalte innlegg

Annonse

Sliter med litt av det samme, men noe som hjalp betydelig for meg var å buldre mye. En periode buldret jeg tre ganger så ofte som jeg var i veggen med tau, og resultatene kom overraskende fort. Kameraten sa at teknikken min hadde forbedret seg betraktelig, men det jeg merket det på var at utholdenheten og styrken var mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte klatrer du?

Min erfaring er at ved å klatre 1 gang pr uke så stopper man på 5 - 5+.

I høst begynte jeg å klatre 2 ganger pr uke med fokus på teknikk og fremgangen kom raskt, nå er nivået 6 med 6+ rett rundt hjørnet. Regner med å kunne prøve meg på de første 7- i løpet av våren.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver, er ganske vanlig når man har begynt å klatre. Man har jevn fremgang en stund, men så stagnerer man.

For å ha fremgang må man iallefall trene mer en 2 ganger i uka.

Treningen må fokuseres mer, blir lett at man gjør bare det man er flink til. Derfor er det lurt å begynne å fokusere på spesielle teknikker. Buldring er fint, da får man trent vanskelige flytt om og om igjen.

Det er lurt å trene sammen med noen som ligger på samme nivå, helst noen som er litt flinkere. Da har man bestandig utfordringer.

Neste gang du skal klatre, prøv noen ruter du vet er i grenseland for deg. Fokuser hva som går galt når du kommer til vanskelige punkt, og tren målbevist på disse partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.