Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbelfale sovepose til frossen jente?


TrineG

Anbefalte innlegg

Heisann,

lurte på om det var noen erfarne turfolk som kunne komme med noen soveposetips til meg. Jeg har hatt en Helsportpose, jeg er usikker på merket (det står bare Mx-sport på lappen), men den var i "Pro"-klassen og kostet rundt 1000 kr. Imidlertid har jeg alltid vært litt kald i en slik pose, selv om jeg legger meg varm og mett, også sent på våren. For en ny pose har jeg følgende momenter i tankene:

- Pris: ca 1500, kan strekke meg mot 2000

- Bruksområde: I grunnen 3 sesonger, mars-oktober/november, som regel i telt.

- Lengde: Her er jeg litt usikker. Jeg er ikke så høy (litt over 160), men har stort sett alltid puttet noe ulltøy nedest i posen. Dette har vært tørt tøy, men jeg usikker på om det har bidratt til å gjøre meg kaldere på bena - burde jeg gå for en kortere pose dersom modellen kommer i kort utgave?

- Stoff: Siden posen har relativt stor sannsynlighet for å bli våt (brukes mye i vestlandsvær), utgår nok dun for min del.

- Den kommer stort sett til å bli brukt sammen med en lav feltseng.

- Vekt og volum er ikke avgjørende, den kommer skjelden til å bli brukt til lengre fotturer.

Det må også nevnes at jeg har lett for å fryse ellers også, spesielt på føttene. Jeg har ikke opplevd å være for varm i en sovepose heller. I butikken ble jeg anbefalt en Helsport Alta, som jeg har hørt bra ting om. Men siden jeg fryser så lett, lurer jeg på er om jeg ikke egentlig bør kjøpe en vinterpose, til tross for at jeg neppe kommer til å bruke den utendørs om vinteren. Jeg brukte en Ajungilak Tyin Winter en gang (ca minus 7-8 grader), og var varm og god. Er det noen alternativer til denne?

Blir veldig glad dersom noen kan komme med tipsl! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du fryser lett, Sover du med (ull)undertøy?

Feltseng har såvidt jeg vet null isolasjon, prøv å ha et liggeunderlag oppå.

Ofte kan man fryse på føttene som resultat av at hode/hals/overkropp har stort varmetap, kroppen prioriterer bort føtter,armer osv.

Sove med lue eller hals er ofte gode ting..

God og varm tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaringer med Ajungilak kompatk winter! og denne er ganske så varm, comfort på mellom 15- 20 minus! Lett og kompakt! ikke så altfor dyr eller... fra 1500,- ca

Ajungilak Compact Winter duger overhodet ikke under -5 grader om man er litt frossen av seg !!

Nedre komfortgrense for damer er faktisk bare 0 grader på denne.

Jeg har en slik, og det blir fort småkjølig når gradestokken kryper under null.

Kompakt_winter_temp.jpg

Mars/oktober/november i fjellet kan fort være ganske kaldt.

Jeg hadde vurdert en 4-sesongs pose hvis du fryser lett.

Og siden du ikke skal bære den langt så er valgtet enkelt.

Ajungilak Tyin Winter koster 1200kr (salgspris?) på Oslo Sportslager, og er jo godt innenfor ditt prisområde.

Velg 180cm lengde på Tyin Winter, det er passe til din høyde.

Tyin_winter_temp.jpg

Helsport Raudfjorden er også en god pose, og finnes i 3 forskjellige lengder.

Pass også på at du ikke oppevarer posen din i kompresjonstrekket når du ikke bruker den.

Den vil lett miste noe av sin isolasjonsevne hvis den lagres slik.

Og bruk et isolerende liggeunderlag oppå feltsengen, og sov med et par rene ullsokker.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ute i Kompakt winter i 20 minus med et ull lag og tynnt fleece lag utenpå! og sov 10 timer uten et problem, våkna ikke en gang på morgen kvisten på grunn av kulden, så det er vel opp til din egen grense på hvor kaldt det kan være. Jeg anbefaler hvertfall denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og får å legge til at de comfort grensene Ajungilak setter, er ganske så feil! et eksempel er Tundra summer: comfort grense 11+!!!! Jeg lå i den i 0 grader og nærmest svetta. Så disse comfort grensene er vel satt for villmarks idioter som aldri har ligget ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og får å legge til at de comfort grensene Ajungilak setter, er ganske så feil! et eksempel er Tundra summer: comfort grense 11+!!!! Jeg lå i den i 0 grader og nærmest svetta. Så disse comfort grensene er vel satt for villmarks idioter som aldri har ligget ute.

Hvordan man opplever kulde er veldig individuelt.

Du tåler tydeligvis mere kulde en folk flest.

Men dette er ikke noen macho konkurranse :arrow:

Her spør en dame om råd til 3-4 sesongs pose.

Damer fryser lettere enn menn, og hun sier også at hun er frossen av seg.

Da må posen være deretter.

Temperaturgrenser på Ajungilak poser var før den nye EU normen veldig optimistisk, og til tider urealistisk.

Når mannen/dama i gata skal kjøpe sovepose bør temperatur ratingen være noe man kan stole på.

Om den nye EU normen er tilpasset småfrosne spanjoler kan sikkert diskuteres, men ingen lider noen nød om posen er litt varmere enn nødvendig, det motsatte er værre.

Amerikanske merker har også en temp. rating som stemmer ganske bra. Sikkert pga. faren for å bli saksøkt...

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du sier! Ja hvis man skal anbefale en varm sovepose, så ja kanskje Hel Sport raudfjorden, Isbjørn Jan Mayen, eller evt en av de varmere Ajungilak posene, blant annet tyin winter, en kamerat lkøpte raudfjorden og er veldig fornøyd, de andre har jeg ikke noe erfaring med, men her er en liten test jeg leste på nettet av tyin arcitc som er den samme som dagens tyin 5- sesong posen.

Testperiode: Hausten 2001 til og med våren 2006, inkludert turer på Svalbard og samtlege utandørsovernattingar under Norge på langs turen 2006.

Soveposen har ein oppgitt komfort temperatur ned til -35 grader, samt ekstremtemperaturgrense på -45 grader. Imiddlertid er dette den gamle måten å oppgi temperaturgrensene og langt frå det denne posen egnar seg til. Tilsvarande modell er idag ikkje heilt identisk, men har visse utbedringar og nye detljar. Ajungilak Arctic Tyin5-season har temperaturgrensene henholdsvis -20/-41 for menn og -12/-41 for kvinner etter den nye standarden EN13537.

Min erfaring er at posen er veldig god ned til -30 grader, men då krev det at ein har litt ekstra tøy på seg. Det er merkbart at posen no er 5 år gammal og isolasjonseigenskapane har gått litt ned. Det er viktig å tenke på at liggeunderlaget har mykje å seie for kor varm ein sovepose oppleves og for meg har det fungert veldig godt med eit dobbelt liggeunderlag; eit tynt skumplastliggeunderlag (f.eks. ridgerest) og så eit oppblåsbart thermarest orginal oppå.

Posen har halv glidelås og det synes eg ofte er fordelatig. Når det er på det kaldaste, merker ein likevel at noko varme blir tapt gjennom denne. Eit problem med denne glidelåsen er at den manglar lås øvst (kan skli opp), samt at det er vanskeleg å få den isaman igjen viss den har gått heilt opp (og du ligg i soveposen).

Det er dobbel snøring i toppen, ein indre ring som går ovanfor aksla og ein ytters. Dette er viktig for å unngå varmetap. Kvaliteten på den indre strikken har vist seg å vera dårleg. På grunn av glidelåsen er den indre ringen kopla saman med borrelås. Denne har ein tendens til å henge seg opp i soveposestoffet og har etter kvart blitt dårleg.

-

Nokre detaljar på posen har for dårleg kvalitet

Oppgitte temperaturgrenser er tvilsamme (det er endra på nye modeller)

mangler anti-skli belegg

Tåler lite nedbør direkte på posen

Glidelåsen kan gli opp og er vanskeleg å få saman igjen når ein ligg i posen.

Borrelås slit på innerstoffet

+

God passform, iallefall for meg

God isolasjonsevne

Relativt behageleg

Konklusjon:

No er dette på ingen måte ein dårleg sovepose, eg har mange gode erfaringar med denne. Likevel er det nokre detaljar å utsett. Det er også eit faktum at isoleringsevnen blir dårlegare over tid, sjølv ved rett oppbevaring.

Nytteverdi NPL: Fungerte stort sett greit, men ville nok ha hatt ein heilt ny utgåve. Det er vikig med ein skikkeleg varm sovepose og eg ville gjerne ha hatt den eit hakk varmare. Ville også ha vurdert ein dunpose, eventuelt ein kombinasjon med ein tjukk dunpose og ein tynn kunstfiberpose. Ville ha sjekka ut Isbjørn eller Nanok soveposar (kunstfiber)

Totalt: 3.5/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! :arrow:

Da ligger nok Ajungilak Tyin Winter og Raudfjorden best an foreløpig, ser at Raudfjorden er litt dyrere, men den finnes jo i min størrelse. Skal også sjekke ut Isbjørn som er nevnt.

Satser på et varmt og behagelig 2007!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

lurte på om det var noen erfarne turfolk som kunne komme med noen soveposetips til meg. Jeg har hatt en Helsportpose, jeg er usikker på merket (det står bare Mx-sport på lappen), men den var i "Pro"-klassen og kostet rundt 1000 kr. Imidlertid har jeg alltid vært litt kald i en slik pose, selv om jeg legger meg varm og mett, også sent på våren. For en ny pose har jeg følgende momenter i tankene:

- Pris: ca 1500, kan strekke meg mot 2000

- Bruksområde: I grunnen 3 sesonger, mars-oktober/november, som regel i telt.

- Lengde: Her er jeg litt usikker. Jeg er ikke så høy (litt over 160), men har stort sett alltid puttet noe ulltøy nedest i posen. Dette har vært tørt tøy, men jeg usikker på om det har bidratt til å gjøre meg kaldere på bena - burde jeg gå for en kortere pose dersom modellen kommer i kort utgave?

- Stoff: Siden posen har relativt stor sannsynlighet for å bli våt (brukes mye i vestlandsvær), utgår nok dun for min del.

- Den kommer stort sett til å bli brukt sammen med en lav feltseng.

- Vekt og volum er ikke avgjørende, den kommer skjelden til å bli brukt til lengre fotturer.

Det må også nevnes at jeg har lett for å fryse ellers også, spesielt på føttene. Jeg har ikke opplevd å være for varm i en sovepose heller. I butikken ble jeg anbefalt en Helsport Alta, som jeg har hørt bra ting om. Men siden jeg fryser så lett, lurer jeg på er om jeg ikke egentlig bør kjøpe en vinterpose, til tross for at jeg neppe kommer til å bruke den utendørs om vinteren. Jeg brukte en Ajungilak Tyin Winter en gang (ca minus 7-8 grader), og var varm og god. Er det noen alternativer til denne?

Blir veldig glad dersom noen kan komme med tipsl! :arrow:

Jeg leser at vekt og volum er uvesentlig, så jeg foreslår følgende:

Istedet for å kjøpe ny sovepose invisterer du heller i en fjellduk (Jerven) som du trer utenpå soveposen. Nå øker du komforttempen betraktelig.

Fjelldukene kommer i mange forskjellige tykkelser, størrelser, og farger, og du vil få god veiledning til å velge den som er riktig for deg. Du vil også ha mye glede av en fjellduk til annet bruk enn bare å sove i.

Dersom du fryser på bena i soveposen du bruker idag, kan det hende posen er for lang for deg.

Ta soveposetrekket og tre utenpå fotenden av posen og snurp igjen, slik at "overflødig" sovepose ligger i trekket. dette kan hjelpe deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........Istedet for å kjøpe ny sovepose invisterer du heller i en fjellduk (Jerven) som du trer utenpå soveposen. Nå øker du komforttempen betraktelig.

Fjelldukene kommer i mange forskjellige tykkelser, størrelser, og farger, og du vil få god veiledning til å velge den som er riktig for deg. Du vil også ha mye glede av en fjellduk til annet bruk enn bare å sove i.

Har du selv erfaring med Jerven sine dukkene? Hvis ja, hva slags er de og med hvilken dukk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du selv erfaring med Jerven sine dukkene? Hvis ja, hva slags er de og med hvilken dukk?

Jeg har en Jerven Thermo Extreme i skogskamo og en Fjelduken Original i fjellkamo.

Jeg har dessverre ikke fått testet dem under de mest ekstreme forholdene men sitter igjen med følgende erfaring:

-Original: I kombinasjon med Forsvarets nye sovepose (Nanook) og ullundertøy gir en ok komforttemp. i -10 under åpen himmel. Den kan fint brukes uten sovepose om sommeren.

-Thermo Extreme: Denne posen + Ajungilak Twin Compact = Jeg som som et lite barn i denne kombinasjonen i -10 under åpen himmel. Mmmm.... Denne blir nesten for varm til bruk på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! :?:

Da ligger nok Ajungilak Tyin Winter og Raudfjorden best an foreløpig, ser at Raudfjorden er litt dyrere, men den finnes jo i min størrelse. Skal også sjekke ut Isbjørn som er nevnt.

Satser på et varmt og behagelig 2007!

Like før jul så hadde Oslosportslager en annonse i Aftenposten hvor de reklamerte for Ajungilak Tyin Winter...

For det første synes jeg at 1199,- var en god pris :?:)

For det andre la jeg merke til at de oppererte med to forskjelling komf.temp... En komf.temp for mann (-15) og en komf.temp til kvinner (-7)

Annonsen kan sees her: http://www.oslosportslager.no/artikkel/420947/SPORTSGAVER_ER_JULEGAVER%21.html

Vurderer faktisk denne posen selv.... :wink:

Lykke til fra Audun JG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.