Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Akka R/S 3 - telt. Erfaringer?


Manepe

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har erfaringer med firesesongsteltet Fjellreven Akka R/S 3?

Jeg lurer blant annet på hvor vindsterkt det er og om det har noen svake/sterke sider i forhold til alternativene. Jeg trenger et telt som kan brukes under de fleste forhold (om enn ikke de aller mest ekstreme), sommer og vinter, i skogen og på fjellet, og lurer på om dette er velegna.

Alle innspill mottas med takk og bukk og nikk og nei.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 år senere...

Noen som kan si noen om inngangen til innerteltet? Går glidelåsen loddrett ned på begge sider slik at to pers kan sitte i åpningen eller buer den inn fra siden?

Hva med hempene som holder teltdørene på plass når døren er åpen. Er det strikk eller faste bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt det teltet i et par år nå og har brkt det 10-15 netter sommer og vinter. Et godt no-nonsense telt tilpasset skandinaviske forhold. En kompis av meg har Helsport Fjellheimen x-trem. Det er et mer solid telt (og tyngre), men jeg er godt fornøyd med mitt Akka. Forteltet er STORT! Akkurat det er skikkelig digg. Det er lett å sette opp, luftingen er ok og to personer har det meget komfortabelt på tur. En ulempe er at innerteltet er litt kort. Jeg er 1.76 høy og for meg er det ikke noe problem, men for høyere personer kan det være i korteste laget.

Ser at Oslo Sportslager har det til 3000 spenn. Det er en fin pris. Har du 2-3000 mer å bruke ville jeg vurdert et Helsport eller Hilleberg telt. Spørsmålet er om du har bruk for de ekstra ekstrem egenskapene som et dyrere telt kan tilby. For meg virker Akka å være blant det lettere 3 personers 4 sesongs teltene på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Testen i villmamrksliv var på et Akka shape r/s 3, Mens tråden handler om akka r/s 3, i grunn to vidt forskjellige telt :lol:

Spekulerer selv på å invistere i et Akka r/s 3

Trådstarter, har du fått deg ditt telt? Ærfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen i villmamrksliv var på et Akka shape r/s 3, Mens tråden handler om akka r/s 3, i grunn to vidt forskjellige telt :lol:

Spekulerer selv på å invistere i et Akka r/s 3

Trådstarter, har du fått deg ditt telt? Ærfaringer?

Hei, det var en gammel tråd :)

Joda, hadde faktisk teltet allerede da jeg spurte, men var litt usikker på om det burde byttes eller ikke. Beholdt det og har brukt det i et par måneder totalt siden. Det er et velfungerende, greit telt. Står godt i sterk vind, har GOD plass (sikkert plass til tre personer i forteltet), er ganske lett og er enkelt å sette opp. Det fungerer supert på fjellet i sommerhalvåret, og er førstevalget når vi er flere på tur. Det eneste jeg savner er i grunn bedre lufting. Den lille døra slipper ikke i nærheten av nok luft inn på skikkelig varme sommermorgener, men dét gir i det minste en grunn til å starte dagen.

Vinterstid i høyfjellet velger jeg det bort til fordel for et litt røffere telt. Sannsynligvis klarer Akka-en en del vinterutfordringer også, men jeg synes et rent tunneltelt uten stormmatter virker for spedt når uværet virkelig bygger seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Akka RS3 og er strålende fornøyd. Nå er ikke jeg noen Himalayafarer, men har campet ute med det i bra vind i høyfjellet om vinteren. Det er riktig at det ikke har stormmatter, men det slutter veldig fint ned til bakken og har bra med pluggfester. Pleier å ha med 6 stk 30 cm og 2 stk 50 cm snøplugger. I tillegg buker jeg stavene som bardunfester. Skiene legger jeg på tvers foran staven, så har jeg et bombesikkert bardunfeste. Sommerpluggene til Fjällräven er forresten også veldig bra. Utrolig mye mer holdbare enn andre lettvektplugger jeg har hatt. Som nevnt over her har det veldig god plass i forteltet. Det er bra om vinteren, da man kan få gravd en god kuldegrop selv om man har med mye utstyr. God høyde gjør at hele forteltet er funksjonelt.

Fjällrävens duk er så lett at man får utrolig mye plass med liten vekt. Det er disse teltenes absolutte styrke synes jeg. Jeg ville kjøpt det samme teltet om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.