Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur fra Bergen til Oslo


tomarild

Anbefalte innlegg

Hei!

Da er alle gavene åpnet, og meget gledelig fant jeg mye turutstyr under juletreet. Blant annet tursag, ull-undertøy, hansker, bok om Hardangervidda med mer.

Jeg har for en stund siden bestemt meg for å gå fra Bergen Sentrum og til Oslo på sommerstid. Men, jeg synes det er vanskelig å finne informasjon fra folk som tidligere har gått denne distansen. Er det noen av dere som har gjennomført en slik tur, og som kanskje har gode rutetips?

Eventuelt om dere vet om bøker, tidsskrifter eller lignende som omhandler samme strekning?

:D

God jul forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jeg og en kamerat prøvde å gå denne ruta bare motsatt i sommer men måtte desverre gi oss pga at mine knær ikke klarte turen.

Vi lagde en web side, gir kanskje ikke så mye info, men litt inspirasjon kanskje. www.oslo-bergen.com

Jeg fant også svært lite om folk som hadde gått denne turen, men kom over noe.

JEg fant en pdf med en historie fra DNT om en som gikk denne ruten.

www.turistforeningen.no/files/Ringerike/skauleisposten/Skauleisposten_1_05.pdf

Se på side 14 her.

Begynner å blir litt seint nå men gi meg noen dager så skal jeg se hva jeg finner av gamle kart og ruter. kanskje slenger jeg ut en tur rapport med noen bilder fra det stykke vi gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok en del nyttig om strekningen Sognsvann(Oslo) - Finse, eller for din del Finse - Sognsvann på http://www.oslo-bergen.com og trykk på reisebrev.. Det er jeg som har skrevet det så spør hvis du lurer. Tursaga kan du sikkert legge igjen hjemme. Når skal du gå? Vi begynte og gå ca 10 Juni og var stort sett alene på fjellet, det var jo digg. Dessverre var det en sinnsyk varmeperiode de første 10 dagene, men dette er jo egebtlig mindre sannsynlig å møte i juni enn senere måneder. Tror jeg kan snekre sammen en relativt nøyaktig utstyrslisteover hva jeg hadde med meg og hva jeg brukte. (jeg brukte alt unntatt en kortstokk og en leatherman (Etsvends hadde også leatherman). Hvis du vil det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En bekjent som bor i Oslo ba meg med på fotturen "fra Stortorget til Fisketorget" sommeren 1997. Jeg ble med i 5 døgn, fra Oslo, via Krokskogen, Ask, Holleia, Krøderen, Eggedal, Veggli til Lusfjøhytta på Nordmannslepa. Vi overnattet på turistforeningshytter, turisthytter og pensjonat (mine 4 netter var på Løvlia, Hovinkoia, Andersnatten Kafe og Veggli Fjellstue).

De andre fortsatte vestover fra Lufsjø; en sto av på Finse, en på Voss og sistemann (initiativtageren) kom fram til Fisketorget etter 14 dager med gnagsår og bra mye slit. Det sto en artikkel om turen i F&V (97/98??) og i bladet "Kondis" på samme tid.

Initiativtageren ble så bitt av basillen at han nå (i løpet av 7-8 år) har tilbakelagt Lindesnes-Nordkapp til fots, ca 2 uker hver sommer, med start på fjorårets sluttpunkt. Hele denne turen er beskrevet, år for år, i blandet "Kondis".

Hvis du vil kan jeg fremskaffe data til turvandreren, han har helt sikkert mye dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å gå fra svenskegrensa til Bergen i løpet av sommeren. Jeg har akkurat begynt planleggingen så jeg har ikke kommet så langt med ruta enda. Driver for tida og jobber litt med turselskap, men det ser mørkt ut.

Det hadde jo vært flott å ha en dialog rundt planleggingen. Jeg mangler forøvrig 100% klarering fra arbeidsgiver før turen er bankers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for fine og hjelpsomme svar.

Siden sist har jeg fått tak i Turistforeningens årbok fra 1974, hvor det også er skrevet om en tur fra Bergen til Oslo.

Alle svarene deres har vært til stor hjelp. Finner dere ut mer om denne strekningen, så tar jeg imot all informasjon med åpne armer. Spesielt ting som vedrører stykket fra vidda til Bergen. Der er jeg usikker.

Lurer også på hvordan og hvor folk har plassert ut forsyninger og slikt.

Tar også gjerne imot bilder fra denne strekningen også.

Hilsen Tom Arild :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka til Lars Nilsen kjøpte jeg i sommer, og til tross for at Lars ikke skjønte hva han gjorde aleine der oppe på vidda - så fikk jeg allikevel lyst til å gjennomføre en slik tur.

Har merket meg hva Lars skriver om denne strekningen, og leser sikkert boka et par ganger til før jeg eventuelt reiser avgårde. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg kunne ikke la være å melde meg inn i Fjellforum da jeg kom over ditt innlegg. Vil gjerne hjelpe deg med mine egne erfaringer og tips hvis du fremdeles har behov. Min sønn og jeg gikk nemlig denne turen, men motsatt vei, da jeg i sommer bodde i Bergen (inspirerende å gå hjem). Jeg strevde oxo med å skaffe til veie info, men jeg fant ut at jeg måtte planlegge utfra egne erfaringer og relativt god geografisk kjennskap både i øst og vest. Flott 14-dagers tur med minimalt av regn, flott natur, mye sol og varme, og minner for resten av livet. Jeg har detaljert beskrivelse av vår valgte trase med pause- og overnattingssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Vår tur startet i Oslo via Tryvann, pause i Sørkedalen og første overnatting på Løvlia i Nordmarka etter 8 timer.

Pause 2. dag: Norderhov kirke og Museum

2. overnatting: Hovinkoia

Pause 3. dag: Grønnknutkoia

3. overnatting: Krødern Kro og Motell (toppsuiten)

Pause 4. dag: Noresund

4. overnatting:Høgevarde

Pause 5 dag: Toveseter (her sluttet Eirik & Eirik sine hyttebokskriblerier - se innlegg over)

5. overnatting: Haglebu

Pause 6 dag: Sverigesetri (via en snarvei over fjellet til Dalabu)

6. overnatting: Dalabu (beste selvbetjente hytte syntes vi)

Pause 7 dag: Langedrag

7. overnatting: Dusehesten

Pause 8 dag: Torsetlia

8. overnatting: Ulvelilegret (meget spartansk)

Pause 9 dag: ingen

9. overnatting: Rauhellern

Pause 10 dag: Sandhaug

10. overnatting: Hadlaskard

Pause 11 dag: Fagradal

11. overnatting: Stavali (herfra og til Bergen skal du ha gode knær)

Pause: ingen

12. overnatting: Kinsarvik Camping

Ferje over til Kvanndal, buss til rett før Fyksesund bro (livsfarlig å gå på en smal riksvei 7 langs Hardangerfjorden). Seigthseeingbåten Peer Gynt inn til Botnen innerst i Fyksesund. (denne båtens rutetider fåes ved å kontakte turistinform på Norheimsund, båten går nemlig ikke så ofte) Herfra bratt opp til dagens pause ved Hamlagrø.

13. overnatting: Høgabu via Li (Alexander Grieghytta er ikke åpen for privatpers.)

Pause 14. dag: Vassenden nedenfor Kvitingsvatnet

14. overnatting: Bjørkheim Motell ved riksvei 7 helt innerst i Samnangerfjorden - etter 13 km på asfalt

Pause siste dag: Gullfjelltoppen (ta av fra riksvei 7 ved Gullbotten Turistheim - bratt stigning)

Fra Gullfjellet gikk veien ned til Unneland og opp til "Vidden" og Ulriken og ned til Bergen.

Jeg har hørt om folk som har gått på asfalt langs Hardangerfjorden til Norheimssund over Kvamskogen, ned til Trengereid og Sørfjorden ved Osterøy og via Indre Arna og opp Byfjellene til Fløyen. Denne siste biten er nok en flott tur, men distansen før dette, på mange asfaltmil er drepen)

Håper dette var til hjelp :wink:

MBT

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et par stykker som har gått 2003/04/05/06 fra Ulstein (Sunnmøre) til Hallingskeid (4 sommeruker). Nå står bare finalen eller sjarmøretappen, igen: (Hallingskeid-Bergen). Det er kanskje slik at denne delen er den minst opplagte av Oslo Bergen? Mye rart å lese om merkelige veivalg langs riksveiene - fy så kjedelig! Vi planlegger slik;

1. Hallingskeid - Ulvik. Turlagssti og deretter via buføringsvegen m. stiskille i Ossete (lengste etappe kan muligens deles?) Overnatting: Bragenes hotell?

2. Ulvik - Granvin. Fjellveier/sti, greie overnattingsmuluigheter i Granvin

3. Granvin - Rong. Fjellveier/sti. (Driver å sjekker Rongastovo for overnatting)

4. Rong - Torfinnsheim (th). Greit fjellterreng delvis uten sti. Turlagssti siste halvdel.

5. Torfinnsheim - Vending, (ny th) turlagssti, fjellveier, greit fjellterring delvis uten sti, turlagssti..

6. Vending (th) - hviledag

7. Vending - Høgabu. turlagssti

8. Høgabu - Gullbotn. (overnatting - ikke avklart, tips her?) I en nesten rett linje mot s.v. lengre sør enn Herfendalen. Bra fjellterreng? (lang spennede etappe)

9. Gullbotn-Redningshytten-Liavarden- Totland, Kubakkane, Nesttun. Sti/turveg hele veien. Litt asfalt i Fana. (Privat overnatting :twisted: )

10. Nesttun - Bergen sentrum. Gangveg.. sjarmøretappe

Når en ikke har tilgang på privat overnatting kan en gå etappe 9 via Osevatn m. overnatting i Arna - samt dag 10 over vidden - mot Fløyen til Bergen.

Kan gi nermere beskrivelse av resten av turen og disse etappene 2007 på epost..?

Spennende om noen har kommentarer til denne traseen..

God tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere bodde på hytter hele veien?

ca hvor tunge sekker hadde dere?

Vi bodde på DNT hytter hver natt og medlemskontingenten tjente vi inn bare etter et par netter. Sekkene veide 10 og 14 kilo - vi hadde som mange andre i fjor sommer noen herlige dager - kun 3 timer med regn i løpet av 14 dager, og godt og varmt vær. Vi hadde selvfølgelig med oss klær for all slags vær fjellet kan by på - men det gikk mest i shorts og bavac-trøyer, så sekkene var nok noen kilo unødvendig tunge selv om vi ved Høgabu kl. 01 på natten måtte trekke på oss stillongs, ullundertøy og regntøy. Sovepose, liggeunderlag (for varme sommernetter under åpen himmel) og lakenpose - en liten primus og noe mat/snacks og drikke som vi handlet inn underveis var fint å kose seg med på dagens pauser. Dagasetappene ble 7-9 timer, unntaket var etappen fra Rauhellern via Sandhaug til Hadlaskard på 13,5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi bodde på DNT hytter hver natt og medlemskontingenten tjente vi inn bare etter et par netter. Sekkene veide 10 og 14 kilo - vi hadde som mange andre i fjor sommer noen herlige dager - kun 3 timer med regn i løpet av 14 dager, og godt og varmt vær. Vi hadde selvfølgelig med oss klær for all slags vær fjellet kan by på - men det gikk mest i shorts og bavac-trøyer, så sekkene var nok noen kilo unødvendig tunge selv om vi ved Høgabu kl. 01 på natten måtte trekke på oss stillongs, ullundertøy og regntøy. Sovepose, liggeunderlag (for varme sommernetter under åpen himmel) og lakenpose - en liten primus og noe mat/snacks og drikke som vi handlet inn underveis var fint å kose seg med på dagens pauser. Dagasetappene ble 7-9 timer, unntaket var etappen fra Rauhellern via Sandhaug til Hadlaskard på 13,5 timer.

Misunner de sekkene.. Vi baserte oss på telt og lite proviantering på vårt oslo-bergen-eventyr... Derav 25-30 kg's sekker. Tror faktisk ikke jeg kunne presset det ned i noe særlig mindre enn 25 kg da jeg brukte alt utstyret som var i sekken unntatt en kortstokk og en leatherman som jeg for øvrig sendte hjem. Da jeg ble gående alene ble sekken mye tyngre, men da fikk jeg låne en anatomisk sekk (bergans alpine 130) som var utrolig mye bedre. Har selv kjøpt en slik nå i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.