Gå til innhold
  • Bli medlem

Trillemarka (utskilt)


Anbefalte innlegg

Dette temaet er utskilt frå turrapporten "Trillemarka 21-23.04.06 - vårloffing i verneverdig skogsområde"

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5252

Mod

Trillemarka er ikke det store, uberørte området man forbinder med et verneområde. Går man innover der sommerstid tar det ikke lang tid før man må forsere hogst- og hyttefelt. Dype spor av firhjulinger (og scooterspor vinterstid) som fører inn til hyttene ødelegger noe av sjarmen man kanskje forventet når før man stakk på tur.

Trillemarka har gjennom lange tider blitt brukt til skogsdrift og det vil nok ta lange tider før det er grodd igjen.

Du finner noen fine bilder her:

http://www.trillemarka.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 7 måneder senere...
Trillemarka er ikke det store, uberørte området man forbinder med et verneområde. Går man innover der sommerstid tar det ikke lang tid før man må forsere hogst- og hyttefelt. Dype spor av firhjulinger (og scooterspor vinterstid) som fører inn til hyttene ødelegger noe av sjarmen man kanskje forventet når før man stakk på tur.

Trillemarka har gjennom lange tider blitt brukt til skogsdrift og det vil nok ta lange tider før det er grodd igjen.

Du finner noen fine bilder her:

http://www.trillemarka.no/

Skogsdriften er grunnen til at skogen er blitt så fin som den som den er blitt...

Man skal jo ikke la skog gro igjen da, da blir det jo ikke noe fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsdriften er grunnen til at skogen er blitt så fin som den som den er blitt...

Man skal jo ikke la skog gro igjen da, da blir det jo ikke noe fint der.

Jeg håper du bare troller.

Gammelskogen er den flotteste, og desverre den mest sårbare skogstypen vi har! Her spiller storfugl på slutten av våren, her bor småviltet, og gammelskogen er også forutsetningen for veldig mange lav- og sopparter!

Det er ingenting som er så trist som å gå gjennom kultivert granskog, hvor alle treene står nøyaktig like langt unna hverandre, bare avbrutt av skogsveier som skjærer seg som dype sår gjennom landskapet. Skogsbunnen er helt livløs, og man føler at sinnet blir like mørkt og dødt for hvert steg man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urskog er jo den flotteste skogen som finnes, men det finnes desverre ikke så mye urskog igjen i Norge. Så det er mulig Synne ikke har sett en skikkelig urskog, for har hun det og synes vanlig plantet skog er finere må hun være helt på jordet. De som har vært i Ormtjernkampen nasjonalpark og sett urskogen der vet hva jeg snakker om. Makan til flott skog har jeg ikke sett.

Med de klimaendringer vi står ovenfor kombinert med flathogst, (spesielt her på østlandet) har det resultert i at tdiligere gran og furuskog endres til å bli krattskog. Dette har jo virkelig skutt fart de to siste ti tiåra. Det blir plantet gran og furu, men løvtrær sprer pollen og vokser mye fortere og tar dermed helt over. Her i Valdres har vi flere steder granskog som er blir avbrutt av firkantede tepper av løvskog. Flathogst gir mer lys til bakken som gir næring til andre tresorter. Dette er tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du bare troller.

Gammelskogen er den flotteste, og desverre den mest sårbare skogstypen vi har! Her spiller storfugl på slutten av våren, her bor småviltet, og gammelskogen er også forutsetningen for veldig mange lav- og sopparter!

Det er ingenting som er så trist som å gå gjennom kultivert granskog, hvor alle treene står nøyaktig like langt unna hverandre, bare avbrutt av skogsveier som skjærer seg som dype sår gjennom landskapet. Skogsbunnen er helt livløs, og man føler at sinnet blir like mørkt og dødt for hvert steg man tar.

Joda men det skal drives plukkhogst, jeg snakker ikke om flatehogst...

Gror det igjen så blir jo dyra borte fordi det er ugjennomtrengelig.

mener du at det ikke skal felles trær?? Hvor skal vi få veden fra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at noen områder blir brukt til vedproduksjon. Men å mene vi må pleie skog for at den skal klare seg er jo dødfødt. Og når det først skal hogges bør det kun være lov med uttynning, bruk av hest og ikke flathogst med tunge maskiner. I Finnland har de faktisk flere steder gjeninnført bruk av hest i skogsdrift. Det kunne faktisk konkurere med maskiner på grunn av de skyhøye maskinutgiftene. Det finnes og en del folk som kunne tenke seg å jobbe på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at noen områder blir brukt til vedproduksjon. Men å mene vi må pleie skog for at den skal klare seg er jo dødfødt. Og når det først skal hogges bør det kun være lov med uttynning, bruk av hest og ikke flathogst med tunge maskiner. I Finnland har de faktisk flere steder gjeninnført bruk av hest i skogsdrift. Det kunne faktisk konkurere med maskiner på grunn av de skyhøye maskinutgiftene. Det finnes og en del folk som kunne tenke seg å jobbe på den måten.

Vi må pleie skogen for at den ikke skal gro igjen.!

Og dessuten er det ikke bare ved som kommer fra skogen, hva er huset ditt bygd av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er de store plantefeltene rundt omkring, som blir til 48x98 gran/furu, 1., 2., 3. sort, og "vakre" og snirklete listverk, feder osv osv. men det er jo også stort sett sånn skog vi så aldeles ikkje liker å spasere i!

Ja, det er fint å fyre en liten varme under ei stor og skjeggete gran, men disse granene er ikkje de som står oppmarsjert for hogstmaskinenes eksekusjonspelotong... eg har brukt mange av helgene denne høsten tuslende rundt i småvokst og til dels åpen furuskog på fosen. den har det ikkje blitt hugget i, og de eneste traktorsporene er etter bøndenes elgjakt. der finnes også plantefelter, som er tette og rett ut sagt jævlige! nei, da er det bedre å tusle i lyng og lav mellom små og krokete furutrær, og se skogsfuglen suse mellom stammene. så får det heller være at man sjelden kommer på skuddhold... men er skogen utsatt for pleie? det nekter eg å tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er de store plantefeltene rundt omkring, som blir til 48x98 gran/furu, 1., 2., 3. sort, og "vakre" og snirklete listverk, feder osv osv. men det er jo også stort sett sånn skog vi så aldeles ikkje liker å spasere i!

Ja, det er fint å fyre en liten varme under ei stor og skjeggete gran, men disse granene er ikkje de som står oppmarsjert for hogstmaskinenes eksekusjonspelotong... eg har brukt mange av helgene denne høsten tuslende rundt i småvokst og til dels åpen furuskog på fosen. den har det ikkje blitt hugget i, og de eneste traktorsporene er etter bøndenes elgjakt. der finnes også plantefelter, som er tette og rett ut sagt jævlige! nei, da er det bedre å tusle i lyng og lav mellom små og krokete furutrær, og se skogsfuglen suse mellom stammene. så får det heller være at man sjelden kommer på skuddhold... men er skogen utsatt for pleie? det nekter eg å tro...

Ta en titt her: http://www.vgb.no/17659/perma/129498/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må pleie skogen for at den ikke skal gro igjen.!

Vi har med et geni å gjøre her tydeligvis :roll:

Hvor mye urskog har du vært i egentlig? Disse svære trærne fanger mye lys, og sørger for at undervegetasjonen holdes nede. Det kommer altså ikke nok trær opp til at noe som helst kan gro igjen.

Hvis man derimot hugger ned mye av trærne, så vil løvskogen fort få gode vekstvillkår. Da gror det igjen.

Å bruke en blogg fra Vg som "fasit" virker ikke særlig troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med et geni å gjøre her tydeligvis :wink:

Hvor mye urskog har du vært i egentlig? Disse svære trærne fanger mye lys, og sørger for at undervegetasjonen holdes nede. Det kommer altså ikke nok trær opp til at noe som helst kan gro igjen.

Hvis man derimot hugger ned mye av trærne, så vil løvskogen fort få gode vekstvillkår. Da gror det igjen.

Å bruke en blogg fra Vg som "fasit" virker ikke særlig troverdig.

Jeg har da aldri sagt at det er fasit!

Jeg mener det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste argument for vern av Trillemarka er bare å se på hva som har skjedd med Vassfaret.

Vi har forpliktet oss internasjonalt å ta våre på viktige naturverdier, det blir ikke riktig at vi da skal gjøre oss avhengige av forskjellige grunneieres mening om saken.

Jeg kjenner også til argumentene fra grunneiersiden, da vi også har en eiendom i ett presset område, men uten vern: på Gautefallheia, bygges og bygges det - "min perle" slipes fra kantene... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste argument for vern av Trillemarka er bare å se på hva som har skjedd med Vassfaret.

Vi har forpliktet oss internasjonalt å ta våre på viktige naturverdier, det blir ikke riktig at vi da skal gjøre oss avhengige av forskjellige grunneieres mening om saken.

Jeg kjenner også til argumentene fra grunneiersiden, da vi også har en eiendom i ett presset område, men uten vern: på Gautefallheia, bygges og bygges det - "min perle" slipes fra kantene... :wink:

Har kanskje kikka på kommunedelplanen??

Utdrag fra vgb:

"Og tenk om naturvernerne hadde satt seg inn i kommunealternativet, da tror jeg mange ville endret mening. For selv om verneomerådet er på "bare" 100 000 mål, har også de berørte kommunene sammarbeidet om en kommunedelplan for et omeråde rundt verneomerådet på bortimot 400 000 mål til. Her er det restriksjoner på hva slags inngrep som kan utføres i området. Og alle saker må fremmes gjennom reguleringsplaner som må godkjennes av fylkesmannen for å kunne gå gjennom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det samme, men det er ikke fasiten. Høres faktisk riktig ut. Du sitter nemlig ikke med fasiten her.

Vil ikke kalle det fasit i den forstand, men det er faktsik sannheten.

Du sitter iallefall LANGT i fra med sannheten, har aldri hørt så mye pisspreik fra noen som jeg har hørt fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra vgb:

"Og tenk om naturvernerne hadde satt seg inn i kommunealternativet, da tror jeg mange ville endret mening. For selv om verneomerådet er på "bare" 100 000 mål, har også de berørte kommunene sammarbeidet om en kommunedelplan for et omeråde rundt verneomerådet på bortimot 400 000 mål til. Her er det restriksjoner på hva slags inngrep som kan utføres i området. Og alle saker må fremmes gjennom reguleringsplaner som må godkjennes av fylkesmannen for å kunne gå gjennom."

Javel? Og hva skjedde/skjer med Vassfaret. Man gikk til slutt inn for minimumsløsningen.

Dette er saker av internasjonal betydning og dermed er det viktig å få dette opp på høyeste nivå.

Jeg kan også leke linkeleken: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1531472.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi faktisk en tømmerhugger som viser fram skadene. Litt mer oppegående enn Synne. Selv om man driver med hogst og "skogpleie" må det da gå ann å innrømme at skog kan klare seg utmerket på egenhånd: Kaller du det på bildet for skogpleie?? Jeg har vært i Vassfaret og fikk iallefall ikke noen villmarksfølelse. Veiene som strekker seg gjennom landskapet ser ut som de er laget med bulldoser. På hogstflatene er det selvsagt mye løvskog som etablerer seg. At det er så lett å gå der det ligger store mengder kvist etter hogst kan jeg ikke skjønne. Det er da langt lettere å gå i den lille urskogen som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare ha med min mening om Trillemarka!

Leste her om dagen i Drammens Tidende en artikkel hvor det ble påpekt at trillemarka langt fra er urørt. Jeg var på 9-dagerstur der sommeren 2003 og så selv det samme, den er langt fra urørt. Men det er mye fint der! Sånn som jeg forsto artikkelen så mente artikkelforfatteren at manglende urørthet var en kjærkommen grunn til å droppe vernet. Usaklig som jeg kan bli endte avisa med å bli slengt veggimellom, jeg ble så forbanna! Fatter ikke at det kan finnes noe så ondt som manglende vilje mot å verne skog i dette landet. Ikke det at jeg følger med på eller har noe særlig greie på politikk, men det må da være mulig å finne noen erstatningsordninger så ikke bygdefolket føler seg helt overkjørt. For meg som såkalt bymenneske - ikke f... om jeg er bymenneske!-er det uansett viktigere at et flott område blir vernet mot flere inngrep. Jeg har tenkt meg tilbake til kjente og kjære steder i Trillemarka etterhvert, og forventer å finne de i samme tilstand som før. Er nok av tragedier som har skjedd andre steder, ikke minst i Drammensmarka. Har stått på hogstflater som før var nydelig terreng og brølt ting som ikke egner seg på trykk. Synd de ikke egner seg på trykk... Vassfaret er etter min mening Norges største naturkatastrofe. Hele området mellom Hallingdal og Valdres hadde vært Norges flotteste villmark i urørt tilstand, man kan jo enda ane det i små drypp her og der. Men det er klart at en interessant Vassfartur nå ikke kan gå gjennom selve dalføret.

Man bør iallefall få reddet stumpene, derfor må Trillemarka vernes uansett om den ikke er helt urørt.

Vardetjern og ikke minst Elgtjern gjorde inntrykk på meg, og jeg har enda ikke opplevd Danmark eller Buvatnet, og de må få være i fred med en solid buffersone rundt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fantastiske nyheter! Godter meg skikkelig over SPs nederlag :wink:

På tide at vi skaufolk får litt mer av vilja vår vi også! Det betyr at jeg kan ta en Trillemarkatur igjen uten å frykte at kjente og kjære områder er rasert siden sist. Skal bli godt å se deg igjen kjære Trillemark, nå er det snart 5 år siden sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.