Gå til innhold
  • Bli medlem

Dermizax jakke: 2-lags vs-3 lags


s971001

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg en Bergans Dermizax jakke til bruk i naturen hele året. I den forbindelse ser jeg at jakkene kommer som 2-lags eller 3-lags, og at 2-lags jakkene har et "Fieldsensor" nettingstoff innerst.

Er den noen som kjenner de praktiske forskjellene i bruk av 2-lags vs 3-lags Dermizax? Tenker da på pusteevne, vanntetthet, holdbarhet, komfort, varme etc.

Jeg får alle slags forskjellige svar i butikken, så de stoler jeg ikke på. Har også sendt en mail til Bergans men ikke fått svar.

To-lags jakker m/Fieldsensor:

- Stranda

- Breheimen II

Tre-lags jakker:

- Isogaisa

- Stryn

- Rauland

- Dynamic

- Istind

- Anatomic

På forhånd takk! :roll:

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei sann Petter

Her har jeg de siste månedene fått erfart bruk av en Stranda med 2-lags og en Isogaisa med 3-lags. Jeg søkte selv en jakke til bruk hele året da jeg kjøpte min Stranda-jakke i høst, Isogaisa hadde jeg fra i fjor. Jeg har brukt Stranda-jakken nå i rellativt kaldt vær med og uten vind/nedbør, samtidig som jeg bevist har brukt Isogaisa i samme type vær, gjerne dagen etter, med samme type undertøy, Devold Active. Konklusjonen min er klar dersom du skal ha kun en jakke, kjøp Stranda!! Det oppstår alltid kondens innvendig når jeg bruker Isogaisa, selv om aktiviteten ikke er på det høyeste. Nettingen på innsiden av Stranda-jakka tar nok mye av fukten, men det viktigste av alt, du føler deg tørr og holder deg varm.

Regner med at siden du søker en helårs-jakke, så er ikke Nordpolen ditt neste turmål, derfor kjøp Stranda. En allsidig, smidig, robust, pustende og stilig jakke. Isogaisa er et tykt, robust skall som etter min mening kommer best til sin rett på høyfjellet i stiv kuling og snø eller regn som pisker mot deg, men tro meg, der duger også Stranda!

PS! har også akkurat kjøpt meg Stranda bukse, like bra. Kan brukes året rundt...

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettingen på innsiden av Stranda-jakka tar nok mye av fukten, men det viktigste av alt, du føler deg tørr og holder deg varm.

Hvis man har tenkt å jakken i kaldt vær bør man tenke seg om to ganger før man velger en med nettingfor eller annen type for. Blir det kaldt nok kan frysepunktet mellom brukeren og luften utenfor flytte seg innover og føre til at kondensen fryser på innsiden av jakken. Har man en jakke uten for kan dette i så fall bare ristes av, men med nettingfor eller noe annet setter det seg i foret og kan bli vanskelig å bli kvitt. Har hørt flere historier fra lange turer hvor dette har blitt et så stort problem at man valgte å skjære bort foret underveis.

Det er forsåvidt heller ikke viktig at en skalljakke holder deg varm, den er ment for å holde vær og vind ute og i best mulig grad kvitte seg med fuktighet fra innsiden. Varmen justerer du med et isolasjonslag mellom skallet og undertøyet.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrukte meg vel litt uklart, en skallbekledning skal selvsagt ikke brukes for å varme.

Det du beskriver med netting som fryser, har jeg ikke opplevd selv, men er sikkert et poeng på lange turer i kaldt vær. Jeg har selv brukt den på en 8 timers tur i skogen/fjellet med ca minus 10, uten at det var noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg opplevd å få is på innsiden av en uforet trelags goretex jakke på tur i 15 - 20 minus. Jeg kunne bare børste det av, noe som sikkert fungerer dårlig i en jakke med for. Men har man mulighet til å tørke tøy på hytte for eksempel hver kveld er det sikkert ikke noe problem. Er nok verre om man legger ut på lang telttur i kaldt vær.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.