Gå til innhold
  • Bli medlem

RAMSUND 110 v.s RECON PACK


biggs

Anbefalte innlegg

I fjor sommer hadde jeg min første langtur med den nye sekken min; bergans trollhetta 95. men det tok ikke lange tida før reimer og spenner begynte å ramle av sekken (inkl. skulderreima).

så nå er jeg på jakt etter ny sekk.

I utgangspunktet er det Norrøna RECON som er aktuell.. hadde det ikke vært for prisen.

men så kikka jeg på miltrad sine nettsider og fant noe tilsvarende til 3000,-...

er det noen som har erfaring med denne sekken?

http://miltrad.no/webshop/index.jsp?active.category=2&active.item=135

-K-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hopp!

Merkelig det at Bergans sekken ramlet fra hverandre. De sekken jeg har hatt derfra har ennå ikke hatt problemer. Riktignok behandler jeg utstyret mitt pent, men likevel.

Debatten om pakkramme vs. anatomisk sekk gir rom for veldig mye synsing. Som med veldig mye annet turutstyr, feks. dunpose vs. syntetisk, gass vs. multifuel primus og stormmatter vs. ikke stormmatter på telt. Mange har sine egne meninger, noen er nesten fanatiske og mener sine valg er det ENESTE rette. Dessverre er det for dyrt å skulle kjøpe alle varianter selv og gjøre opp sin egen mening, og da blir man litt prisgitt de rådene man får. Men med sekk er det relativt enkelt å ta en tur i butikken og prøve sekken på ryggen men det man ønsker av vekt i den.

Selv har jeg hatt en Bergans Alpinist 130L (som er en anatomisk sekk) i endel år nå, og har ikke mange klager på den. Som Herr Monsen påpeker i sin omtale av sekken er den ikke helt vanntett, og blir tung når den blir våt. Regntrekk løser det problemet.

Men å si at den ikke tåler vekt og blir uformelig når den lastes tungt fordi den er antomisk er vel en sannhet med modifikasjoner. Det spørs jo selvfølgelig med hva man mener med tungt. Jeg har lastet opp nærmere 40 kilo uten problemer, vanligvis ligger vekten rundt 30. Knærne mine klager mer enn bæresystemet på sekken..

En kompis av meg kjøpte pakkrammesekken til Bergans i 130L størrelse. Hans argument var at han ville får mer luft mellom ryggen og sekken. Om det stemmer er jeg ikke sikker på, men det var nå hans valg.

Dette ble litt sånn passelig off topic, men satser på at det går greit.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. off topic kan være interessant det også..

hva angår Bergans, har jeg fått mildt sagt blandede signaler.. ene kompisen min, med lang fartstid i forsvaret, grein på nesa når han så sekken min, en annen sa han kjente en som gikk over grønnland med en bergans, og var strålende fornøyd...

jeg veit ikke jeg, men jeg velger å tro at den sekken jeg hadde var en über mandags-sekk..

men pakkramme/ anatomisk vil vel for alltid være en smakssak, ville jeg tro..

sant det du sier om å prøve sekkene i butikker og sånt.

ikke langt fra der jeg bor er det en uavhengig sportsbutikk, og der kunne jeg bare hive på meg en sekk og bli borte noen timer.. en holdning vi liker. så på den måten er det jeg har endt opp med recon som beste alternativ.

problemet med RAMSUND er at den ikke er å finne i butikker, så eneste info jeg har om den, er på miltrad.no.... hvis den er like god som norrøna, så synes jeg 3022 kronestykker er en helt grei pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

hva angår Bergans, har jeg fått mildt sagt blandede signaler.. ene kompisen min, med lang fartstid i forsvaret, grein på nesa når han så sekken min, en annen sa han kjente en som gikk over grønnland med en bergans, og var strålende fornøyd...

Det finnes Bergans, og det finnes Bergans... Trollhetta går vel for å være i mid-segmentet og har dermed ikke helt det samme bæresystemet som Alpinist/Viking. Selv bruker jeg en eldre Bergans Rondane, en sekk som også er i mid-segmentet, men som har tjent meg forholdsvis vel i mange år med bører opp til 20-25 kilo. Men jeg vurderer en ny, større sekk og Bergans Alpinist står på short-lista... At remmer osv. faller av sekken høres likevel ikke ut som det jeg kjenner som Bergans-kvalitet, uansett hvilket segment man er i, så det kan godt være du har fått en mandags-utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis reimene faller av sekken, bør du ta en telefon til Bergans, slik skal det ikke være, og det mener nok Bergans også. Selv opplevde jeg at min Telemark 80 begynte å bli merket av bruken, sømmene begynte å rakne, spilene i ryggen kom ut gjennom stoffet. Jeg tok kontakt med Bergans og ble bedt om å sende sekken inn til dem. Etter en stund ringte de og fortalte at det ikke var mulig å reparere sekken, men de skulle sende meg en ny. Dette var ett par dager før jeg skulle på en fjelltur, det var ikke mulig å få sekken til jeg skulle dra. Jeg var da innom Sport 1 butikken her i Sandnessjøen, fortalte som det var, og spurte om jeg kunne få en av deres 80 l Bergans sekker mot at de fikk den jeg skulle få fra Bergans når jeg kom heim igjen. Det var greit for dem, så jeg kom meg til Børgefjell som planlagt den høsten også. Så takk for servicen til både Bergans og Sport 1. Det hører med at jeg nå har avansert til en Alpinist 110 l, og er svært fornøyd, de 25 kg som min sekk bruker å ligge på, kjennes mye lettere nå enn tidligere med 80 l sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ringstad packen" er noe dritt, kvaliteten gjenspeiles i prisen. I løpet av 6 mnd byttet jeg sekk 3 ganger pga divers reimer røk. Klipsen er også av elendig kvalitet, på øvelse tok vi altid med oss dobbelt opp å hver gang var det et eller annet som røk.

Nå skal det sies at sekken ble brukt hardt. En øvelse hadde jeg 42 kg(vi brukte å veie sekkene for moro skyld:)) Da røk skulder reimen etter 10 min marsj. Og det var ofte vi måtte ha teknisk hvil fordi noen måtte utbedre sekken, irriterende!

Ramsund sekken har jeg desverre ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.