Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om alpinanlegg (fra utlandet)


g-arnt

Anbefalte innlegg

En italiener sendte meg denne mailen, men jeg har ikke noe forhold til skianlegg

i sør-Norge. Hvis noen har noen synspunkter, formidler jeg de videre.

De kan godt være på norsk..

Min eneste tanke var at med begrenset tid bør en være på riktig side av

fjellovergangene, men vinterstormene har kanskje gitt seg så sent i mars?

I live in Italy and love to skin up mountains with my splitboard. With some friends we are planning a short trip to Norway on next march (24-31). Due to the short time and budget, we are thinking to drive in the Telemark region (Rjukan-Rauland-Haukelifjell) and maybe arrive to Roldal. What do you think about it? Is it, usually, a good period (snow quality, daylight hours etc.). Do you think it’s better to spend some more hours driving to a central/northern area?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han spør vel egentlig ikke om skianlegg her, men muligheter for toppturer med splitboard.

Reisemålene er greie nok de, og inneholder jo klassikern Gaustatoppen. Rundt Røldal skal det vel også vere muligheter for fine toppturer.

Men du kan vel tipse han om noen mye finere områder en del lenger nord, g-arnt? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett Ozzi.

Skal ikke engang late som jeg vet hva et splitboard er for noe.

Gaustadtoppen er vel et bra valg, såfremt en vurdererer rasfare,

dersom det er noen.

Så et TV program om en ulykke på Gaustadtoppen, men husker ikke

om det var noen som datt av fjellet, eller om det gikk skred.

Hvor lenge utover året kan en risikere uvær og stengt fjellovergang

på Haukelifjell?

Mye finere områder er muligens off budget for disse karene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitboard: Snowboard som du kan "dele opp" så det blir to ski. Man legger feller på de to delene, og labber i vei på vanlig måte. Settes sammen til et snowboard igjen på toppen.

Gaustatoppen er rimelig trygg for sred normalveien, men det kommer jo som alltid an på veivalget.

Haukelifjell er ikke stengt så ofte, og på den tiden tror jeg det er sjelden at den er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan tilføye litt til overnevnte definisjon. Det ryktes at produsentene har videreutviklet splitboardet dithen at man slipper å klipse det sammen på toppen, og derav ta seg ned på mandig vis med kroppen i fallinjen. Dette produktet skal vistnok kalles "ski".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.