Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat i fjellet


SAGB

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan iallefall anbefale tørket steinsopp og kantareller. Dersom du ikke plukker sopp selv, så kan du kjøpe tørket sopp.

Ellers er det forholdsvis enkelt å tørke kjøttdeig etc selv. Det blir ekstra enkelt om du har en ovn med varmluft.

Det er endel bøker om turmat, www.haugenbok.no kan anbefales om du ikke har en god bokhandel nær der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med litt parmesanost (i fast form eller revet i en liten pose). Godt å ha over pasta. Hold deg unna Toro pasta-med-saus poser. De smaker vondt, synes jeg. Bedre å ta med en pose tørket tortellini og ha på litt parmesan og en skvett olivenolje (ta med i liten plastflaske).

Ellers en pakke med paellamix, med en fersk fanget ørret i tillegg.

Hvis du har nok plass i sekken, kan du ta med en pakke halvstekte baquetter og steke dem ferdig over bål eller primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og kameratene mine er på tur pleier vi å spise toro-gryter, som tilbehør har vi gjerne ris/pasta, men det enkleste er potetmos. Dette er jo enkelt, godt og lett. Når det gjelder kjøtt pleier ikke dette være noe problem på helgeturer. Da vil jo kjøttet holde seg noenlunde. På vinterturer er jo kjøtt aldri noe problem, et tips er dog å steke det på forhånd så du slipper unna med å varme det opp i pannen. På lengre turer i de varmere sesongene kan man bruke spekepølse som kjøttingrediens da dette gir mye smak og holder bra. Til frokost er jo havregryn kanskje det beste hvis man tenker på næringsverdi. Jeg syntes dog det smaker bedre med knekkebrød på lengre turer, eller vanlig brød hvis det er snakk om en kort tur. Pleier å ha peanuttsmør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna Toro pasta-med-saus poser. De smaker vondt, synes jeg.

Jeg synes toroposer er helt ok, det meste smaker jo godt etter en dagstur, og de veier minimalt. Ellers er polarbrød veldig godt å ha til forkost/lunsj, blir ikke så tørt som annet brød eller knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro-poser kombinert med tørket kjøttdeig og ris/pasta pleier jeg å spise. Bruker kyllingkjøttdeig både fordi jeg synes den smaker bedre og fordi den er lettere å tørke.

Skal du tørke kjøttdeig, så husk å mos den i så små biter som mulig mens den stekes i panna, ellers tar det veldig lang tid før den trekker til seg vann igjen.

Potetmos med en litt kraftig krydret spekepølse er også forbausende godt.

Frokosten min på tur er hjemmelaget musli (havregryn, honning og smør) men blåbærsyltetøy og (tørr)melk

Mens jeg går spiser jeg sjokolade, nøtter, rosiner og kjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil slippe å bruke primus til frokost, kan du ta med muesli (en variant med sukker) og Viking helmelkspulver. Jeg har forresten i sommer spist både Go' dag muesli med tørket frukt fra Axa og Luxury muesli med tørket frukt, kjøpt på Lidl. Jeg syntes Luxury muesli-en smakte best. Den hadde mest frukt. For 2 personer på en ukes tur trenger man en halv pakke melkepulver og 1,5-2 pakker muesli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musli med tørrmelk er topp!

Jeg er vegitarianer.

Til varme måltider lager jeg egne mikser. Har til nå operert med tre varianter;

Pasta med tomatsaus: Speltpastaskruer, toros industritomatsuppebase (mindre volum og mere/bedre smak), soyaprotein, provancekrydder, hvitløkssalt/pepper, grønnsakbuljong, soltørket tomat, evt. andre godsaker og tørket løk.

Soppgryte m pasta evt. potetmos: Tørket sopp, tørrmelk, jevning, og krydder.

Karrilinsegryte m. ris: Røde linser (koker raskest), tørrmelk, krydder (gurkemeie, spisskumen, nellik, kardemomme, osvosv... evt. vanlig karripulver..), villris/annen hurtigris.

Går ut ifra at det funker bra å blande kjøtt inn i disse =)

Lett/kompakt og med bra næringsværdi, og så har jeg alltid med litt rødvin til. Ingenting er som en liten kopp med maten etter en lang dags mars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.