Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til hodelykt


torstej

Anbefalte innlegg

Hei,

Har surfet litt rundt på forumet og sett på andre tråder om hodelykter, men fant egentlig ikke noe klart svar på alle mine spørsmål så jeg lager en ny tråd.

Er på jakt etter en hodelykt i prisklassen rundt 700 kr. Skal være julepresang til min friluftslivsglade mor. Er det noen som har noen godt tips til akutelle lykter? Jeg har forøvrig gjort meg opp noen tanker rundt bruksområde og aktuelle kandidater:

Bruksområde:

Det mest krevende lykta skal utsettes for blir vel skiturer i oppkjørte løyper. Når det gjelder skikjøring så har jeg hørt litt sprikende råd. Noen mener det holder med LED-lykt, og andre påstår man må opp i flere-tusen-kroners-klassen og kjøpe en skikkelig halogenlykt.

Aktuelle kandidater:

- Silva L1

- Petzl MYOBELT 5 P. Denne har jo både halogen og LED. Hvordan er lysstyrken på halogen-lykta i forhold til Silva L1 dersom begge er på maks styrke?

- Petzl Myo(belt) XP

- Princeton Tec Apex. Denne er forholdsvis dyr, er ikke sikker på om jeg vil legge ut så mye. Er den verdt prisforskjellen i forhold til L1, Myobelt 5p og Myo(belt) XP?

Hvilken bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Silva L1 og synes at denne er helt fantastisk. Har brukt den i massevis av regn og det virker ikke som om den har hatt vondt av det. Lyser meget godt, og "kjøleribbesystemet" gjør at den kan kjøres på full effekt så lenge man vil. XXL har tilbud på denne for tiden; 700.-

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for alle tips. Jeg endte opp med å kjøpe en Silva L1. Ser den kommer ut sånn midt på treet i turistforeningens test, men der står den oppført med en pris på ca 1000-lappen. Til 700 på XXL derimot regner jeg med den er et meget godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

Har selv Petzl XP. Synes den fungerer supert siden den har et deksel foran reflektor som gir god spredning hvis man vil ha nærlys. Med deksel nede er det en konsentrert lystråle som lyser langt.

3 trinn på effekt pluss blink og en boost-knapp. Av/På knappen er og godt beskyttet når huset er satt i øverste posisjon, aldri skrudd seg på under transport for meg hvertfall.

Ellers finnes det jo og lykter som lyser mye bedre men de koster en god del mer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvalyktene har èn stor svakhet og det er hodebåndet. De mangler en reim som går på tvers over hodet. For å få lykten til å holde seg oppe må en derfor stramme båndet så mye at hodet blir skviset. Dette blir særlig et problem ved jogging. Alle hodelykter bør en reim som går fra pannen og over hodet. Eneste unntaket her er svært lette lykter, feks Zebralight H 30-Q5, den er perfekt til både gåing og jogging. Bare et lite tips på slutten, ikke kjøp Zebralight H60, den er for tung (og varm) til å være hodelykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere en Silva L1, men det står at denne har så dårlig nærlys. Stemmer dette ? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette ?

kan bekrefte dette, meget dårlig nærlys som medfører masse virring med hodet :D

teknologien har seilt fra L1 forlengst, og den burde ikke koste mer enn 200-300kr for å være verdt pengene. uregulert elektronikk og utdatert LED diode.

i samme prisklasse er f.eks princeton tec apex (nyeste modell med 130lumen) LANGT bedre

alternativ. spenningsregulert elektronikk, "moderne" led diode og meget godt både nær- og fjærnlys.

Nye Petzl RXP kan også være noe, har ikke prøvd den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For det første: Glem alle halogen/LED kombinasjonslykter. De hadde sin misjon før kraftige LED ble tilgjengelige. En hvilken som helst moderne, kraftig LED lykt blåser den petlz myo halogenlykta du nevner totalt av banen, både i lysstyrke og ikke minst i batterilevetid.

(Hvis du insisterer, selges det fremdeles halogenløsninger som duger til trening, orienteringsløp, skikjøring og sånn, for eksempel silva 478/480, men hvorfor gidde? Totalt ubrukelig til alt annet enn treningsturer du vet varer akkurat litt kortere enn batterilevetiden... At du også trenger en egen ryggsekk (vest) til å bære batteriet sier jo sitt... )

Men lys er sterkt vanedannende; har du først vent deg til ett lysnivå blir alt mindre for svakt... Derfor har du venner som påstår at noe mindre enn lykt XYZ til 8.000 kroner er totalt mislykket. Petzl halogen var gode greier 15 år siden, for å si det sånn...

Dessverre er det ikke lett å finne nøktern info om hodelykter. Jeg er selv på leting etter en hodelykt som ikke koster skjorta og lyser sånn cirka like kraftig som lommelykta mi (fenix l2d) på maks, det holder til min skikjøring i hvert fall. Har ikke giddet bruke så veldig mye tid på det, men det irriterer meg at det skal være så vanskelig å finne nøktern info som gjør det mulig å sammenligne de ulike produsentene. De er også ørlite grann treige med å ta i bruk seneste LED teknologi (som er mer effektiv, d.v.s. gir kraftigere lys og/eller mindre strømforbruk).

Tror både silva L1 og L2 duger ganske bra, de. Lånte en L-etellerannet (L1, L2 eller L3) i påska for å tusle hjem gjennom heia og den dugde greit nok til langsom, kupert nedkjøring, vil jeg påstå. Denne lykta vil trolig være grei nok for mine behov. Om den duger i racerfart på trikkeskinner aner jeg ikke, men jeg har problemer med å skjønne hvorfor den evt ikke skulle duge.... :wink:

Led lenser er sikkert en knallbra lykt og de som bruker den er åpenbart fornøyd. Jeg kunne ønske meg noe tilsvarende som gikk på AA, ikke AAA batterier og ikke jugde på seg totalt urealistiske kapasiteter. Den levetiden og lysstyrken som det reklameres for er fysisk umulig på 3*AAA batterier ... (Hint: Ett eneste AA batteri inneholder sånn cirka nesten like mye energi som tre AAA batterier). Men ikke la reklamen forsure livet, det viktigste er om det virker til ditt formål, noe flere her påstår det gjør.

Princeton tech har også noen kjekke lykter som får mye skryt. De siste fra petzl er også ganske kraftige.

Mye bra å velge i, men frustrerende vrient å finne god informasjon. Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God betraktning.

Jeg har testet diverse hodelykter over hele spekteret.

Det vil komme MC-E og P7 drevne LED-hodelykter med og uten reflektor i år .

(ref Lupine Tesla, Lightman er vel billigst nå: http://www.lightman.no/product/472030/Lupine_Tesla_X_hodelykt_og_sykkellykt.html), så skal bli spennende.

Fikk bra info der også i forkant, vet de forsøker å arbeide frem en god oversikt over det du etterspør her.

Jeg har også kjøpt et par fra Zebralight for testing, og synes H60 ikke var så ille, men til løping ble det litt hopp og sprett.

Den siste; H501 var helt topp. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led lenser er sikkert en knallbra lykt og de som bruker den er åpenbart fornøyd. Jeg kunne ønske meg noe tilsvarende som gikk på AA, ikke AAA batterier og ikke jugde på seg totalt urealistiske kapasiteter. Den levetiden og lysstyrken som det reklameres for er fysisk umulig på 3*AAA batterier ... (Hint: Ett eneste AA batteri inneholder sånn cirka nesten like mye energi som tre AAA batterier). Men ikke la reklamen forsure livet, det viktigste er om det virker til ditt formål, noe flere her påstår det gjør.

Enig i at det godt kunne vært to penlightbatterier, men kapasiteten på led lenser H7 er uansett imponerende. En spesiell fordel er at man kan dimme den og dermed redusere forbruket når man leser osv. Full styrke er for mye da uansett..

Men juge i reklamen gjør de sikkert, som de fleste andre... Det er derfor det fins sånne forum som dette... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har selv en Led Lenser 7, er godt fornøyd, men i likhet med enkelte Silva modeller og andre (som påpekt over her) er det en mangel med hodebåndet. Det mangler også her en reim som går på tvers over hodet slik det er på Led Lenser fire/duplex. Noen som har gode råd/modifisert dette på egenhånd? Evt byttet hodebåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.