Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke ødelegg skispor med truger


ski

Anbefalte innlegg

Truger er greit i bratte lier og tinder og rundt hytta, men de bør holde seg langt unna skispor.

Skiløyper nær byen blir gjerne most pga fotturister. Med truger på beina er skrekkscenarioet at fotfolket skal tråkke i stykker skispor i hele marka og langt til fjells også. På forumet nevnes nemlig planer om å krysse Hardangervidda på truger.

Hva når barna roper løype når de tar igjen en fyr på truger ? I skitradisjonen er det løperen som kommer opp bakken som har vikeplikt...men et følge med trugeturister har anatagelig hverken evne eller vilje til å stige tilside i løssnøen for å slippe skiløpere i stor fart forbi.

Når man tråkker egen spor på vidda er det hyggelig å treffe andre skiløpeere også fordi man da får bedre skispor, men å gå i trugespor er vel verre enn ikke noe.

I maskinpreparerte spor kan vel trugefolk tråkke i skøytedelen uten å ødelegge for mye, men en enkelt fyr på truger er nok til å ødelegge et løsnøspor før neste skiløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Truger er greit i bratte lier og tinder og rundt hytta, men de bør holde seg langt unna skispor.

Skiløyper nær byen blir gjerne most pga fotturister. Med truger på beina er skrekkscenarioet at fotfolket skal tråkke i stykker skispor i hele marka og langt til fjells også. På forumet nevnes nemlig planer om å krysse Hardangervidda på truger.

Hva når barna roper løype når de tar igjen en fyr på truger ? I skitradisjonen er det løperen som kommer opp bakken som har vikeplikt...men et følge med trugeturister har anatagelig hverken evne eller vilje til å stige tilside i løssnøen for å slippe skiløpere i stor fart forbi.

Når man tråkker egen spor på vidda er det hyggelig å treffe andre skiløpeere også fordi man da får bedre skispor, men å gå i trugespor er vel verre enn ikke noe.

I maskinpreparerte spor kan vel trugefolk tråkke i skøytedelen uten å ødelegge for mye, men en enkelt fyr på truger er nok til å ødelegge et løsnøspor før neste skiløper.

Velkommen til lysløypene i Finnmark. Her er de flest most av skuter- og mopedkjøring. Må kjøres opp igjen veldig ofte pga idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti både truger, støvler, scooterspor og bikkjespor samt endel elgspor.

Elgspor er ganske grove, men som oftest krysser de skiløypa, og de bor tross alt der.

Bikkjespor er kanskje det jeg hater mest. En del hundeeiere er så selvopptatte at de ikke ser verden for seg og drittbikkja. Det er i hovedsak to problemområder. Halvtunge bikkjer som dundrer midt i sporet uten bånd (av en eller annen grunn midti sporet) når det er nyoppkjørte løyper i flott tørr myk vintersnø. Resultat: Ødelagte spor. De kan jo ikke løpe ved siden av vet du. Det andre problemområde er evnen til å legge jævlig klebrig dritt midt i sporet. Hundeeiere fjerner ofte ikke dette. Det er et stort problem spesielt der det er mange. Understreker at dette ikke gjelder alle hundeeiere, og at det hundeeiere som har ansvar og som er det reelle problemet og ikke hundene selv.

scooterspor Her snakker vi om vandalisme. Har ofte kommet over dette. Her bruker turistnæringen mange penger på å kjøre opp spor, og så går det noen ganger bare timer før det kjører en scooterIDIOT og legger sporet flatt. Har opplevd dette en rekke ganger i løpyenettene her i Valdres. En marginal forståelse har jeg for kortere strekk hvor det er vanskelig å komme forbi med scooteren, men ikke i lendet ellers. Scooteren legger skisporet flatt i normal vintersnø og dette er rett og slett herverk av en gruppe som inneholder minst like mange tankeløse mennesker som resten av befolkningen. Problemet er bare at disse fororsaker mer dritt enn tankeløse skiløpere f.eks.

støvler Noen, gjerne utlendinger, synes det er skummelt å stå på ski (5 meter nedover er livsfarlig etc.), de rusler seg gjerne en tur til fots i løypene, men min erfaring er det holder seg stort sett unna sporene, kanskje et problem for skøyterne.

truger Dette er ekstremt sjelden og jeg kan ikke skjønne at det utgjør så stort problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tolerant Morten :)

Selv har jeg bare vært ute for truger i skispor en gang, på topptur selvfølgelig. Jækel'n hadde snøbrett, noe det hadde vært tungvint å gå på på vei oppover. Med halvmetern løssnø i 30 graders helling skjønner jeg godt at han gikk i skisporene. Jeg kom ca halvtimen bak og trakket nye skispor, greit nok. Vi fikk begge en fin tur ned fjellsida, og jeg har fortsatt ikke noe i mot truger.

Jeg velger å kalle han jækel siden han kjørte 500 vertikale, i snitt 30 grader, ved å gjøre ca 5 svinger.. :) Skjønner at det ikke tok mange sekundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når barna roper løype når de tar igjen en fyr på truger ? I skitradisjonen er det løperen som kommer opp bakken som har vikeplikt...men et følge med trugeturister har anatagelig hverken evne eller vilje til å stige tilside i løssnøen for å slippe skiløpere i stor fart forbi.

Når man tråkker egen spor på vidda er det hyggelig å treffe andre skiløpeere også fordi man da får bedre skispor, men å gå i trugespor er vel verre enn ikke noe.

I maskinpreparerte spor kan vel trugefolk tråkke i skøytedelen uten å ødelegge for mye, men en enkelt fyr på truger er nok til å ødelegge et løsnøspor før neste skiløper.

Rope løype.............i stor fart.........på vidda,

......og samtidig forvente at ski,truge eller pulkbrukere skal skvette ut av løypa :)

Hold deg til lysløypa du Ski!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har vært ute for truger, men det er egentlig ikke noe problem, og som oftest er det jo en av de andre i følget..

Moderne ski er så breie at sporet må jo gåes opp på nytt uansett.

Det er verre med alle disse som går i skiløypene.

Jeg bor på Sunnmøre, og der er det ikke så stor andel av oppegående mennesker (folk som går på ski i stedet for på beina når det er snø), derfor blir de få skiløypene som er fort tråkket opp.

Men, dette er heller ikke noe stort problem, det blir ikke fine spor, men det har ingen konsekvenser utenom det rent estetiske.

Og når man kommer litt lenger oppi og får bakker så er det jo ingen spor lenger, hverken fotspor eller skispor.

Temaet er interessant fordi jeg også har merket meg hvor lett det er å irritere seg over ubetydelige småting som andre har for seg, bare fordi de ikke gjør ting akkurat slik som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Joda, har vært ute for truger, men det er egentlig ikke noe problem, og som oftest er det jo en av de andre i følget..

Moderne ski er så breie at sporet må jo gåes opp på nytt uansett.

Det er verre med alle disse som går i skiløypene.

Jeg bor på Sunnmøre, og der er det ikke så stor andel av oppegående mennesker (folk som går på ski i stedet for på beina når det er snø), derfor blir de få skiløypene som er fort tråkket opp.

Men, dette er heller ikke noe stort problem, det blir ikke fine spor, men det har ingen konsekvenser utenom det rent estetiske.

Og når man kommer litt lenger oppi og får bakker så er det jo ingen spor lenger, hverken fotspor eller skispor.

Temaet er interessant fordi jeg også har merket meg hvor lett det er å irritere seg over ubetydelige småting som andre har for seg, bare fordi de ikke gjør ting akkurat slik som meg.

Jeg har også dette inntrykket. Beintråkkere som ofte er folk fra distriktene har ikke like mye respekt for folk som går på ski som i Nordmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så hjelpeløse dere skikkelige fjellfolk er når dere skal på ski :) Skulle tro dere var handikappete og må ha løyper laget med linjal, water og strykejern :)

Går mye selv, men driter en lang marsj i hunder, ungespor, skuterspor, truger og gamle menn som ikke greier å gå på ski men bruker beina istedet. Hver så god, nyt naturen alle som en og hvor som helst! Har til alt overmål laget egen hundeløype hvor gamle menn går på føttene og skutere kjører i sirkler uten mål og mening. Vi som har laget den har kun èn regel, og det er at alle får gå der akkurat som de vil, når de vil og hvordan de vil. Klarer vi ikke å komme oss gjennom løypa fordi en eller annen har svømt rundt der, er det kanskje på tide å lete fram gåstolen og holde seg til brøyta gangsti 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom enkelte ikke har større bekymringer i livet enn dette, så er det vel strålende.

Hester,hunder, barnevogner, pulk, eller truger. Dette er vel ikke noen stor greie. Selvfølelig kan man velge å irritere seg over alt annet enn ski i oppkjørte løyper. Jeg synes det er bra at folk bruker løypene -uansett fremkomstmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei "ski"

Det første jeg tenkte etter å ha lest ditt innlegg var "SUTREHUE". Dette er ikke en fortopp til Surtningssui, men en person som leter etter noe å irritere seg over. Bortsett fra i konkuransespor og lysløyper så må folk få ferdes som de vil. Bruker av og til truger for å lage bedre såle i ei treningsløype jeg har på skogen. Ved å være litt tolerange og heller glede oss over at andre også kommer seg ut så blir det kosligere for alle. Private som leker politi trenger vi ikke. God tur

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke skjønmne problemet hel her....

for det første finns det nesten ikke snø i landet nå. (desember ehhm)

for det andre så skjønner da vel folk at det er mye enklere å bære trugene på ryggen når de går i en hardt preparert skiløype. fotturistene derimot som går 4 i bredden å tråkker alt de kan for å ødlegge for oss skiløpere, de skulle det ha vært skuddpremie på....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei "ski"

Det første jeg tenkte etter å ha lest ditt innlegg var "SUTREHUE". Dette er ikke en fortopp til Surtningssui, men en person som leter etter noe å irritere seg over. Bortsett fra i konkuransespor og lysløyper så må folk få ferdes som de vil. Bruker av og til truger for å lage bedre såle i ei treningsløype jeg har på skogen. Ved å være litt tolerange og heller glede oss over at andre også kommer seg ut så blir det kosligere for alle. Private som leker politi trenger vi ikke. God tur

Drittsekker som ødelegger de få skimulighetene som er i landet bør holde seg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange flotte trugeturer på Hardangervidda, det er en kjempebra erstatning for dårlige skiforhold på forblåste steder som f.eks. nord for Haukelisæter. Selvfølgelig går en ikke å ødelegger skispor! Det er det vel ingen som gjør?...

Nyttårsturen i år, går for øvrig på fjellstøvler. Sirdalsheiene er ribba for snø. Kjipt, men sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbannade langrensløpere ! Eg blir så lei av desse "sportsfanatikkerne" som trur dem eiger verden.

Eg går i skog og mark, året rundt, Og stort sett går det greit. Eg går både til fots, med ski, og nokon ganger har eg med pulk. bikkjene er selfølgelig alltid med !! .. Men plutselig dukker det opp nokon jævla "togskinner" midt ute i skogen, Da må eg selfølgelig vike unna. For langrensløpere har jo selfølgelig førsterett ! Man må jo passe på så bikkja ikkje driter ute i skogen ! Tenk vist en av desse snobbe-tullingene skulle være så uheldig å få auge på en hunde-skit !! Stakkars folk !! Det må jo være grusomt!! Å tenk vist det skulle vise merker i snøven etter en hunde pote !!! Å nei, å nei !! Det ville hvert ennå verre !!

Togskinnene må selfølgelig være i perfekt kondisjon, slik att desse krapylene ikkje får no ubehag.

Barn, trugegjengere, Jegere, fiskere, og andre friluftsfolk, Hold dere hjemme. For tenk om eit av desse krapylene på langrensski må slakke litt på farten for å passere dere !! Fytte rakkern !

Forbannade snobber ! Hold dere hjemme ! Kjøp tredemølle og walkman. Det er der dere hører hjemme.

Eg og bikkjene mine har opplevd å blitt nedrent av en slike idoter. Og attpåtil blitt utskjelt for å stå i veien !!

Langrensløpere, Dra til hælvete ! Dere har ingenting ute i skogen å gjøre. Forbannada pøbel !

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man likesågodt skal forby rottefell bindinger også, ettersom dette ødelegger skisporene?

Jeg er av den oppfatningen at det ikke skal kjøres opp skiløyper på vidda eller i fjellheimen. Er det ikke deilig å lage jomfruelige spor i snøen, samtidig som man ikke er avhengig å følge et bestemt linjevalg? Da slipper man også å se all den "forurensing" som finnes langs preppede løyper, eksempelsvis gul snø (gulbrun hvis skiløperen har vært dehydrert), appelsinskall, kvikklunsjpapir, hundedritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbannade langrensløpere ! Eg blir så lei av desse "sportsfanatikkerne" som trur dem eiger verden.

Eg går i skog og mark, året rundt, Og stort sett går det greit. Eg går både til fots, med ski, og nokon ganger har eg med pulk. bikkjene er selfølgelig alltid med !! .. Men plutselig dukker det opp nokon jævla "togskinner" midt ute i skogen, Da må eg selfølgelig vike unna. For langrensløpere har jo selfølgelig førsterett ! Man må jo passe på så bikkja ikkje driter ute i skogen ! Tenk vist en av desse snobbe-tullingene skulle være så uheldig å få auge på en hunde-skit !! Stakkars folk !! Det må jo være grusomt!! Å tenk vist det skulle vise merker i snøven etter en hunde pote !!! Å nei, å nei !! Det ville hvert ennå verre !!

Togskinnene må selfølgelig være i perfekt kondisjon, slik att desse krapylene ikkje får no ubehag.

Barn, trugegjengere, Jegere, fiskere, og andre friluftsfolk, Hold dere hjemme. For tenk om eit av desse krapylene på langrensski må slakke litt på farten for å passere dere !! Fytte rakkern !

Forbannade snobber ! Hold dere hjemme ! Kjøp tredemølle og walkman. Det er der dere hører hjemme.

Eg og bikkjene mine har opplevd å blitt nedrent av en slike idoter. Og attpåtil blitt utskjelt for å stå i veien !!

Langrensløpere, Dra til hælvete ! Dere har ingenting ute i skogen å gjøre. Forbannada pøbel !

Jeg er milelangt fra å være snobbete. Men når jeg går på ski i en markaløype og den er tilsvinet av bløt hundelort som er dratt metervis bortover løypa, så har dette noe negativt å si for min turopplevelse (ville du selv sette deg midt i løypa å gjøre fra deg). Å kalle oss som mener dette for pøbel, er å gjøre deg selv til en uinteressant debattant som ingen vil ta på alvor. Et godt samfunn er hvor menneskene tar hensyn til hverandre og oppfører seg på en måte som ikke forringer andres livskvalitet. Hvis du er uenig i dette får du flytte til en ubebodd øy i Stillehavet hvor du kan utfolde dine lyster så mye du vil uten at det går ut over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jona, ditt innlegg er noe av det mer lavmålte jeg har lest her på lenge. Det er nok et eksempel på at i den grad det er et problem, er det hundeiere og ikke hundene som er problemet. Ute i skogen kan man vel gå og gjøre hva man vil og et tilfeldig skispor kan vel godt tråkkes ned, men om man ikke forstår at preparerte løyper er laget for skiløpere og at hundebæsj midt i sporet er kvalmende i tillegg til å kunne ødelegge skituren totalt. Nå er ikke appelsinskall og utildekket menneskerurin så veldig trivelig heller.

Det er en vesensforskjell på en preparert skiløype laget for å glede et større antall turgåere og vanlig skau og utmark, med eller uten et enslig skispor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, egentlig mistenker jeg trådstarter ski og senere? Jona for å være en og samme person. Kun ute etter å provosere i begge ytterkanter. Begge to mangler etter mitt syn det ods nevner vedr å ta hensyn.

Håper for all del ski og Jona provoserer bevisst?

Det er uansett forskjell på ei oppkjørt lysløype/markaløype og et spor på Hardangervidda.

Men hundelort har ikke en dritt å gjøre hverken her eller der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morosam debatt :lol: Eg har selfølgelig opplevd heidundrande tryn ut i busk og kratt etter skispor som forsvinn midt i ein sving i bratt lende. og tenkt jæ... i... som har ødelagt sporet her. Men så ærlig bør eg vel og være at eg ikkje er verdensmester på ski, og eg har nok kanskje noken ganger vært den idi... som kom i ubalanse på feil plass og øydela sporet for neste mann. Til alle nestemenn(og kvinner) Unskyld!! Det var ikkje meininga :) Men eg kan ikkje garantera at det ikkje skjer igjenn, då kan eg jo ikkje gå på tur lenger. Og det vil eg jo.

Til alle som synest scooter spor er iriterende, eller skjending av natur, eller at scooteren skremmer bikja som prøver å fange beltet uten å være i band. Her må eg og sei meg skyldig. Men til dei eg har råka: Det var i embeds medfør. Eg prøver alltid å unngå skiløypa, rasteplassen, hytteveggen, osv.

Men eg lo litt den dagen Eg og min makker reiste ut for å hente en skada skiløper, og det viste seg å være skiløperen som skjele meg ut for å kjøre for nær løypa...ca 1,5m i gangfart forbi han.

Han såg flau ut når han såg igjenn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter må jeg presisere at jeg brukte ordet "skrekkscenarioet" om denne problemstillingen...og et scenario er som kjent en hypotetisk situasjon i framtiden. Jeg påstår ikke at det dag er et stort problem med truger, men hvis trugene om noen år blir like populert som fek.s snowboard er jeg ikke i tvil om at det blir interessekonflikter i skog og fjell.

I gamledager var jo snowboard en kuriositet og da var det fortsatt skispor i heistraseer. Folk må gjerne labbe rundt i løssnøen, men jeg forstår vel ikke hvorfor noen frivillig bruker så upraktiske amerikansk framkomstmiddel i skisportens hjemland. Det er trendy med truger, men etter prøveturen havner nok de nok innerst i boden.(Kjenner flere som har prøvd, men det blir gjerne med prøveturen.)

Forsvaret skulle satse på snescoter og truger, men etter krav fra spesialtropper måtte de likevel bestille nye militærski fra åsnes.

Så når noen drømmer om å suse over vidda med truger....så god tur, men hold dere unna mine jomfruelige spor...som kan brukes av neste fjellskiløper. Tross indignerte innlegg ønsker jeg ikke en framtid anno 2015 med lange karavaner med trugeturister og tunge sekker innover vidda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.