Gå til innhold
  • Bli medlem

Isklatring!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på et par ting her...

Økser! Skal nå til sommeren ta et brekurs. Og nå i vinter skal jeg teste isklatring! Og sett litt på økser som er til salgs, og lurer på følgende : Finns det noen gode "allround-økser"? Noe jeg kan bruke på breer, isklatring og små alpine bestigninger?

Evt en modell eller merke som er bra på "alt"?

Og en lurer også på når man klatrer i is, burde øskene være identiske? Lurer på om jeg evt kan kjøpe en øks som er ren isklatring, og en som er litt mer allround.

Grunnen til jeg lurer, er siden de ser ganske forskjellige ut. Breøkser ser litt enkle ut, og siden de er rette litt værre å få til bra hugg/feste. Men det gjør kanskje ikke noe om breøksa har en liten vinkel? :wink:

Setter stor pris på svar!

God Tur! Hilsen Bjørn Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Bjørn Erik...

...det finst sikkert folk her inne med meir kompetanse enn meg, men eg har no prøvd meg på isklatring dei siste to åra, og kan bidra i alle fall litt, håpar eg:)

Då eg kjøpte økser, så lurte eg på akkurat det same som du. Og etter råd frå erfarne folk, enda eg opp med å kjøpe klatreøkser - men med så rett skaft som mogleg - for då funkar dei til det meste. Når eg går på bre, brukar eg berre den eine klatreøksa i staden for å drasse på vandreøks i tillegg. Det einaste eg kan sjå som problematisk med det, er dersom ein er fælsleg høg og då treng ei veldig lang øks i utgangspunktet (dette er ikkje noko problem for meg). Elles dug øksene godt til både klatring og alpin fjellferd.

Kva merke du kjøper treng ikkje tyde så mykje...men som alt anna utstyr - er du viljug til å betale litt ekstra, så får du gjerne litt ekstra! Ein ting som er ein fordel dersom du har tenkt å lede på is (isklatring), er at eine øksa har ei bakside som gjer at du lett får skrapa vekk evt pjolteris eller flak før du set skrue - ei slik bakside som breøksene har (hugsar ikkje kva ein kallar det).

Vel, dette er kva eg har halde meg til då eg kjøpte isøkser, og eg har vore veldig nøgd - håpar du får kjøpt deg kule økser òg :wink:

Kos deg med fossane i vinter! :wink:

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du bør definitivt satse på et par økser som er gode å klatre is med, men som samtidig ikke er for spesialiserte. Eksempelvis kan nevnes Grivel Alp Wing eller Ligth Wing, Petzl/Charlet sine Axar eller tilsvarende. Disse er gode å klatre fosser med, samtidig er de fine på mer alpine turer (skaftet kan bl.a. dyttes ned i snøen) og helt greie på bre. Brevandring/klatring krever ikke så mye av øksene, men det gjør isklatring og alpinklatring. Velg derfor økser med tanke på de to sistnevnte. Å klatre is med en lang breøsk og en kort klatreøks gjør det hele mye vanskeligere, men å gå på bre med korte klatreøkser er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svar! :P

Har tittet litt på Axar, for tror det blir mest bre. Men lurer på om hvordan det er å klatre med to forskjellige modeller økser.

F.eks om jeg kjøper en Axar som da er ok på bre, og siden man trenger stort sett bare en øks på bre.. Så lurte jeg på om jeg da kan kjøpe en øks som er mer rein isklatreøks, i tillegg til den jeg da bruker på bre, men som er en allround øks! :) La oss si Axar e.l og en stroppeløs øks..

Eller blir det rart feeling kanskje, best å ha alt likt? :) Skjønner hvertfall at økser kommer med hammer eller den andre saken på baksida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg ville kjøpt to Axar. De er meget gode å klatre is med og fønker greit på bre og i fjellet. Det er neppe smart å kjøpe 1 stroppeløs øks. Dette er et spesialverktøy for hard miks- og isklatring, og jeg tror det blir tullball med en av hver. Du slår bl.a. på helt forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.