Gå til innhold
  • Bli medlem

En nykommer i norsk natur: Bisamrotte


mattings

Anbefalte innlegg

Bisam, eller bisamrotte som den også kalles, kan være på vei inn i norsk natur.

:roll:En nykommer i norsk natur

I Norge skal man foreløpig stort sett bare kunne finne bisamen i Finnmark, spesielt i Pasvik. Ser ut som et artig dyr. Den skal være kjent for sin flotte pels, og det drives stor fangst på denne i bl.a. Finland og Russland.

Er det noen som har vært i Finnmark eller andre steder i Europa/Nord-Amerika og observert denne krabaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Jeg skjøt en ved Jordanfoss i Pasvik i 1998. Var ikke helt kjent med dyrelivet oppi der, og jeg trodde det var en mink :roll: . Den drev nedover elva, så jeg måtte kaste etter den med sluken. Fikk den inn til slutt, og gav den bort til to snille karer som gav meg skyss tilbake til hovedveien :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mårhund har jeg ikke hørt om før. Litt kjapp søking på nettet ga følgende:

Våren 2006 er det visstnok bekreftet etablering av mårhund i Skibotndalen i Troms. Det foreligger også ubekreftede meldinger om etablering på Finnskogen i Hedmark. Mårhunden er et effektivt rovdyr og kommer fra de østlige delene av Russland og Asia. Den er visst slett ikke ønsket her til lands. Men jeg fant ingen informasjon om at Bisamen er uønsket.

:roll:Norge invaderes av mårhund

:wink:Beskrivelse av Mårhund fra Wikipedia

:wink:Beskrivelse av Bisamrotte fra Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at villsvin også er nevnt. Er det villsvin i Norge mon tro?

For øvrig var det jo noen som importerte en del vaskebjørn på vestlandet for noen år siden men der ble de fanget eller skutt så vidt jeg husker.

Det er observert villsvin i Østfold ja. De trekker inn fra Sverige. Vet ikke om det har blitt skutt noen ennå.

Jeg har ikke sett noen med Davy Crocett lue ennå, så det kan ikke ha vært mange vaskebjørner her i området :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samtlige villsvin som har krysset landegrensen, og blitt oppdaget, har blitt skutt. husker eg leste i dagbla for noen år siden at en kar hadde skutt et, og påstod han hadde skutt samtlige villsvin som var skutt på norsk jord i moderne tid. i sverige er det vanlig med villsvin, og jakta er visst populær...

det sies forøvrig at en tamgris som rømmer nærmest skifter til "villsvinham" iløpet av kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra st.prp 1 2005-2006:

"På land er canadagås, mårhund, bisamrotte, mink, tromsøpalme/kjempebjørnekjeks, platanlønn og lupinar eksempel på problemartar der ein må følgje med utviklinga og setje inn tiltak om naudsynt."

http://odin.dep.no/md/norsk/dok/regpubl/stprp/022001-030016/hov008-bn.html

http://www.miljostatus.no/templates/AdvancedSearch____3253.aspx?extSok=true&searchText=bisamrotte

Bisamrotte er altså uønsket, og hvis bestanden vokser vil det settes inn sterkere tiltak enn hva vi har i dag. NRK viste engang et bra program om innførte arter, bl.a. bisamrotte, men jeg klarer ikke å finne igjen dette. Jeg tror det var i Ut i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen med Davy Crocett lue ennå, så det kan ikke ha vært mange vaskebjørner her i området :) .

BTimg_655029Vaskebj_258716c.jpg

Denne ble fanget på Fana i 2004, og ut i fra artikkelen i BT var man 100% sikker på at de hadde sett en vaskeekte vaskebjørn nå i November.

http://www.bt.no/lokalt/article311866.ece

For øvrig litt morsomt at de bruker navnet nesebjørn på denne. Nesebjørn her jeg bor er noe heeelt annet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært fri jakt på mårhund i mange, mange år, uten at jeg kan skjønne hvorfor. Dyr har vandret over landegrenser til alle tider, og hvorfor er det så galt at de fortsetter med det? Går det i det hele tatt an å ha full kontroll på naturen, og hvorfor skal man ha det..Skjønner at dyr man selv setter ut ikke har noe der å gjøre, men mårhunden kommer vel vandrende på egenhånd? Det har alle dyrearter vi har her gjort, en eller annen gang. Ja, den kan spre rabies, men det kan mange dyr gjøre. Forstår det slik at det er en stor bestand i Finland, og det nytter vel neppe å utrydde de her da. Går ikke an å lukke grensene hermetisk.

Kjøpte ei bok i julegave til min gamle far (han har ikke internett og leser ikke dette likevel), ''Nye dyrearter i norsk natur''. Skulle gjerne hatt den selv, hadde vært intr.å kikket i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid: Huska at mange av disse artene er innførte arter. Minken kommer i fra USA og har på mange områder nesten utkonkurert vår egen røyskatt. Bisamrotta er vel også en art som russerne har innført til våre nærområder så den har vandra over grensene. Den fortrenger også vårt lokale dyreliv. Samme med mårhunden. Tenk hva innførte arter har gjort i Australia og NZ. Ødelagt det biologiske mangfoldet, ødelagt et helt økosystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Det ble også observert bisamrotte i Unkervatnet ved svenskegrensen i Hattfjelldal i Nordland for et par år siden. Tror det ble skutt ett eller to eksemplar da, og ingen er sett der siden. Bisamrotte er nok ikke den største trusselen for norsk fauna, siden den ikke er direkte konkurent med noen av våre opprinnelige arter. Har heller ikke hørt at den bærer med seg sykdommer. Det er imidlertid sikkert at det er mennesker som har bidratt til dens utbredelse i Europa.

Mink og mårhund er derimot større trussler. Mårhund er i likhet med mink et robust dyr som er generalist (spiser alt), fra fugleegg til søppel og odsler. Den er derimot større og lettere og oppdage enn minken som vi nok ikke kan gjøre noe med annet enn prøve å begrense bestandenes størrelse.

I tillegg til rabiessmitte vil mårhund være en trussel mot mange opprinnelige arter i Norge som ny predator og næringskonkurent. Hvis vi er oppmerksomme på problemet og ikke lar den få fotfeste er det nok mulig å holde den i sjakk.

Villsvin er en art som tidligere har levd i Norge, og som "naturlig" trolig hadde tilhørt vår natur hadde de ikke vært for menneskers predtasjon i tidligere tider. Likevel er den ikke ønsket pga at man fryker den kan overføre sykdommer til besetninger med "tamsvin".

Programmet det vises til over er nok det danske "Viten om:" mener jeg og huske, uten at jeg greide å finne det hos NRK i farten..

http://www.nrk.no/programmer/sider/viten_om/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Bisamrotte i Norge. Kanskje ikke så stort problem for dere, men her i Nederland er dette dyret et KJEMPEPROBLEM hvis det ikke fanges. Og hvorfor :D Av den enkle grunn at det er et dyr som graver ganger overalt: og særlig i dikene :lol: Hvis man tenker på at en tredjedel av Nederland ligger under havnivå er det vel greit å skjønne at vi ikke er så glad i dyr som undergraver dikene .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En og annen bisam er koselig og studere i påsken. Da bruker de og sitte på iskantene i Pasvikelva og styrer med sitt. Har skutt en bisam med rifle, og fått en annen inni en bra gjedde. Et helt unyttig dyr i min favør, ante ikke hva jeg skulle gjøre med den, i og med at skinnet ikke var så mye å samle på etter skuddet :shock:

Nei, bisamene skal få leve i fred for meg, hvis de ikke blir noen plage eller trussel for noe/noen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo en svarteliste i Norge,

På svartelisten står både Mårhund og Villsvin.

Men jeg mener at det ikke hjelper så mye med en svarteliste hvis ikke jegere som jakter på andre arter vet om at de fritt kan skyte svarteliste arter som Villsvin og Mårhund.

Noen har en info jobb å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det har vært en oppblomstring av bisamrotte i kautokeino i 2007. kanskje dette har sammenheng med at det også har vært et kanon lemenår.. skjøt en bisamrotte under vårjakta på ender=) denne skal stoppes ut

-Jens

Det er nok neppe noen sammenheng der. Bisam er en planteeter. Spiser mye elvegrass- Elvesnelle med mer. Det er en stillferdig og trivelig art som man kan møte over store deler av Nordkalotten. Den gjør ikke noe fortred. I løpet av de siste åra har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har fotografert bisam. Den er ganske flott å se på.

Mårhund derimot er en uønsket art . Den er altetende og vil være en ny predator i vårt økosystem. Dessuten er den (Vistnok) bærer av rabbies, men det er jo også rev, så jeg kan ikke se argumentet der. Personlig har jeg kun sett den en gang i Nord-Finland (Fra bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.