Gå til innhold
  • Bli medlem

Valle Blanche i Chamonix


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan ikke uttale meg om snøbrett, men har kjørt ned Valle Blanche på ski. På et sted i det bratteste brefallet måtte vi av med skiene og på med tau for å entre ned siden av en bred sprekk. Når en kommer ned på Mer de Glace, blir det temmelig flatt slik at en får noen kilometers gåing uten ski vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, guidene organiserer gruppene etter ferdighetsnivå slik at ruten de velger kan være alt fra barnemat til livsfarlige . Ikke vær altfor beskjeden når dere fyller ut deres nivå på skjemaet dagen før, for da havner dere sammen med japanere som tror de er verdensmestere, men ikke kan står på ski/brett etter norsk målestokk.

Som nevnt, ta også med staver til stakingen ut i fra breen på slutten. 2 stk 3-delte staver er optimalt. Disse kan festes på sekken så de ikke er i veien. Kjøpes billig der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,

var poden 4 eller 14 år? Hvis det er snakk om en 14-åring forstår jeg ikke spørsmålet - selvsagt vil han/hun(?) like det....eller like godt som alle andre på brett. En fire-åring kunne nok også sette pris på turen, men må nok være fastbundet i store deler av turen. Spørsmålet er vel om 4-åringen ville ha det vel så fint andre steder...noe jeg tror. Naturoppleveleser blir ofte sterkere med årene. Jeg ville uansett alder anbefale litt høyde-tilvenning før turen, selv om det ikke er noe stort problem....men turen blir finere hvis man ikke sliter med høyden.

Snowboard er jo generelt ikke så veldig bra når det er så flatt som det er der, og det er ikke så smart å ta av seg brettet å begynne å gå - det øker sjansen for å havne i en bresprekk.

CH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lurer på om !4-åringen min som er rimelig god på snowboard har utbytte av denne klassiske offpisteturen? Har noen erfaringer?

Hei Lars !

Kona på brede slalåmski og jeg på telemarkski kjørte ned Valle Blanche med guide for noen år siden og var så uheldige å komme sammen med noen snøbrettkjørere fra Nederland. Den første bratte delen var de sånn noenlunde med på, men på den lange flate breen gikk det veldig tregt på snøbrett. Ski glir mye bedre.

Enda verre var det i den siste delen gjennom skogen ned til sentrum av Chamonix hvor jeg tror løypa ikke var bred nok til at snøbrettkjørerne klarte å svinge noe særlig. Tror vi brukte 6 timer på hele turen inklusive lunsj på Requin-hytta midtveis.

For å ha noe utbytte av turen på snøbrett må man helt sikkert unngå den slakeste nedkjøringen. Den veien vi tok nedover var heller ikke så veldig bratt synes jeg. Tror at Grand Montets for en som er rimelig god på snøbrett vil gi større kjøreglede. Valle Blanche er først og fremst en fantastisk naturopplevelse etter mitt syn. Hvis 14-åringen setter pris på naturopplevelsen vil han ha utbytte av dette tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.