Gå til innhold
  • Bli medlem

Silva hodelykt verdt pengene?


Tommy og Tigern

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg hodelykt og vurderer sterkt en av Silvas modeller til 2500,- Det er usannsynlig mye penger, men spørsmålet til dere som har erfaring med denne og gjerne andre modeller, er den verdt pengene?

Mitt bruksområde blir ski og turer i skogen. Jeg synes det er greit at lykten kan lyse ganske langt fram da jeg har to hunder som går mye løs når vi er i skogen.

Et spørsmål til, er man avhengig av denne batteri-selen til å bruke på ryggen, eller funker topplokket på sekken bra nok?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nevner pris men ikke lykt type.

Jeg antar at det er modellene 478 eller 480 du vurderer å kjøpe.

Dette er to veldig kraftige hodelykter som nok vil dekke dine behov.

Ta en titt på xxl.no for å sjekke prisen der. Det kan være at de har kampanje tilbud som gjør at du kan spare noen hundrelapper på å handle der.

Hvis det er kaldt ute vil jeg ikke satse på å ha batteriet i topplokket på sekken. Da tappes dette raskt på grunn av kulden. Å bære batteriet inn under jakken er beste løsning for optimal varighet på batteriene.

Anbefaler deg å ta en titt på Silva LX (5 W LED). Denne fås med oppladbart batteri, og har sterkt og klart lys inntil 75 meter. Mulig at dette er tilstrekkelig till ditt behov, men det må du vurdere selv. Fordelen med denne lykta er lystid per lading. LED har ca en tiende-del av strøm forbruket i forhold til halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på den Princeton Tec Apex Dual. Tror den lyser nesten 100 meter, og har jo helt andre batterilevetider enn Silva sine lykter (som jo er mye kraftigere). Til skigåing/padling/turer osv ser jeg for meg at dette er en mer enn kraftig nok lykt. Men, er det noen som har erfaring med den? Ser den har gjort det skarpt i en test hos DNT, men det behøver jo ikke å bety noe. Har hatt noen lykter fra Princeton Tec før, og det har vært litt varierende kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med Princeton Tec Apex Dual.

Dette er etter min vurdering en veldig bra lykt til "all-round" bruk.

Fjernlyset lyser ikke fullt så bra som Silva L1 (ca 60-70 meter på nye batterier), men har vesentlig bedre nærlys i form av fire lyssterke 5mm dioder.

Andre gode hodelykter er Petzl Myo XP og Myobelt XP (sistenevnte har ekstern batteri pakke som kan bæres innenfor jakken).

Nye Silva LX med diffusion filter gir meget bra fjernlys og nærlys, samt oppladbart batteri med lang lystid.

Det er i det store og hele utrolig mange gode hodelykter på markedet nå, og forskjellene er ofte marginale i forhold til lysstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttige svar her. Jeg tror nok at Silva blir min nye lykt, men ser at det er to modeller som er nesten identiske i pris, men den ene er mere tilpasset bruk med hjelm, stemmer dette?

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____38725.aspx

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____45315.aspx

Forøvrig 500,- kr billigere på XXL enn min lokale sportsbutikk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på Silva 478 og 480 er som du selv er inne på, i hovedsak at den ene er mer tilpasset bruk på hjelm.

Når det gjelder lysmengde og strømforbruk er de helt like.

Mulig at der er en liten og marginal forskjell i vekt også.

Hvis du vil vite mer om disse lyktene kan du sjekke www.silva.se. Der står det litt mer info om lyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite OBS når det gjelder lysstyrken på 478 og 480.

Ser at flere forhandlere reklamerer med at disse lyser 250 meter på det sterkeste.

Silva selv (www.silva.se) mener selv at disse lyktene ikke lyser lengre enn 125 m på det sterkeste.

Det betyr sannsyligvis i praksis at de har brukbart lys inntil 125 meter, men at det også er mulig å måle en lav lux 250 meter fra lykten. Imidlertid vil jeg anta at denne er så lav at det i praksis ikke vil være til særlig nytte på denne avstanden.

Jeg har selv brukt en 478 lykt til ski gåing, og fikk ikke inntrykk av at den gav særlig sterkt lys på lengre avstander enn 120 - 130 meter.

Imidlertid gir den veldig bra lys på denne distansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driver selv med løping, sykling og skigåing og bruker flere typer hodelykter.

Silva, Mila og Mica "proff" lykter med 20W halogen og tilhørende batteri er et "must" om du ferdes i litt fart på stier i skogen. Da trenger du alt det lyset du trenger og det spiller liten rolle om lykta lyser 100 eller 300m, bare den har "nok" lys fremover og nok spredning til at du ser svinger og endringer i terrenget.

Har du ikke det, så vil du lett gå på "snørra" om du ikke ser en kvist eller en hump i underlaget.

3-5Watt LEd lykter av typen Princeton, Silva L1/LX m.fl. er greie når du bare skal løpe en tur i rolig tempo på lysløyper, skogsbilveier e.l. Min erfaring er at om farten blir stor eller terrenget "smalt"/uryddig, så er dette ikke nok lys.

Orienteringsløping i skog og mark krever også "proff" lys, da terrenget er uryddig og man må se godt.

Jeg bruker også Light & Motions ARC Li-Ion lykt - som gir ekstrem lyset i skogen. Men, den koster ca 4000,- så da skal man være litt entusiast.. Men, da får man dagslys og en lyslengde på 2-300m. + ekstremt lav vekt.

Vær imidlertid obs på at du får med Intelligent lader (som ikke overlader batteriet, men går over til vedlikeholdslading når det er fullt) + at batterikvaliteten kan variere VELDIG... billige batterier - er ofte lav kvalitet. Spør butikken om hva slags celler det er og om lystiden er testet!

Batteriet kan du ha i sekken - men som sagt av andre her - det gir strøm lenger om du har det mot kroppen (d.v.s varmt) En Camelbak kan brukes - da kan du også ha med drikke og den får plass under overtrekksjakka/trenignsjakka og da er det varmt nok...

Priser er veldig varierende i markedet - og noen butikker kjører tilbud nå og da.

Nettbutikker som XXL.no, Oslosportslager.no, Trimtex.no og www.Sport8.no har lykter og bra priser.

Sjekk spesielt sport8, som også har Mica lyktene - som er noe billigere, men like bra som Silva. De har også lav frakt + gode lyktepriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig 500,- kr billigere på XXL enn min lokale sportsbutikk :)

Oppdaget tilfeldigvis at Obs Sport nå selger de for 300,- under XXL igjen, altså 1690,- for Silva 478, mens XXL skulle ha 1979,-. Kan jo være et tips for de som i siste liten skal handle noe slikt til jul :lol:

EDIT: Link til Obs: http://kundeaviser.inkognito.no/aviser/obs/trondos-sport/index2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silva eller Mila modellene er helt overlegne i lysstyrke. Har selv en silva med neopren stramming og batteripakke på ryggen.Jeg synes det er hensiktsmessig ,da batteriene er tunge . Batteriselene har blitt veldig gode ,og bygger ikke mye. Jeg anbefaler batterisele. Batteriene kommer i 2 str. og vekt ,men begge er flate. Et på 4.5 Ah og et på 9 Ah

Du vil få en helt ny opplevelse på ski og lufteturene med hund på kvelden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kjøp en silva eller en mila lykt. dette er to meget pålitlige leverandører med sterke lykter. har selv silva 478 som også er fin til sykkel og klatrehjelmen. ønsker du sterkere lykter kan du jo ta en titt på ei xenon-lykt (ambefales på det sterkeste), disse er vel de sterkeste hodelyktene du får i tilleg til at de er mye mindre en reflektorlyktene. men så koster de fra 6000 og oppover da.

vil også legge til at mila-lyktene av erfaring leverer noe bedre lys iom at de ha 1cm større diameter på reflektoren i forhold til silva. men hos mila får du vel ikke muligheten til hjelmmontasje, gjør du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene kommer i 2 str. og vekt ,men begge er flate. Et på 4.5 Ah og et på 9 Ah

vil rette litt på den der. ikke no problem å få tak i et batteri på mere enn 9Aa.

http://www.fjallasport.is/modules.php?op=modload&name=Automobile&file=view_car&carid=693&main_photo=3

jeg ambefaler å kjøpe ei lykt med 4,5 Ah batteri å i tilegg kjøpe til et batteri på 13.0Ah. meget kjkt å kunne ty til et lite batteri i sekken om turen skulle bli lengre enn planlagt. eller se inlegget over. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d mest normale er vel at folk har lykt og må kjøpe nytt batteri. brukes lykta jevnt å trutt igjennom året så må batteriet byttes etter ca 5 år. bruker selv lykta mi opptil 4-5 ganger pr uke om vinteren å merker fort slitasje på batteriene. kjenner også folk som har silvalykter i 10-15år og de lyser fortsatt like bra, så det er et meget godt kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en silva eller en mila lykt. dette er to meget pålitlige leverandører med sterke lykter. har selv silva 478 som også er fin til sykkel og klatrehjelmen. ønsker du sterkere lykter kan du jo ta en titt på ei xenon-lykt (ambefales på det sterkeste), disse er vel de sterkeste hodelyktene du får i tilleg til at de er mye mindre en reflektorlyktene. men så koster de fra 6000 og oppover da.

vil også legge til at mila-lyktene av erfaring leverer noe bedre lys iom at de ha 1cm større diameter på reflektoren i forhold til silva. men hos mila får du vel ikke muligheten til hjelmmontasje, gjør du vel?

Både Mila, Silva og MICA har alle 100mm reflektor og er så og si identiske i lysstyrke/spredning fra reflektoren. Alle disse produsentene har samme kvalitet og lysstyrke på sine lykter.

Silva 478 og MICA sine lykter kommer med egne festebraketter til å lime på sykkelhjelmen.

Mila + Silva480 lyktene kan settes på hodelykt, men da ved å feste hodestroppen utenpå hjelmen (Noe som går greitt da den er stor nok til det, men litt mer tuklete enn å bare flytte lykta over i en feil som med 478 / MICA)

Du kan også kjøpe løse lykter uten batteri og lader om du har det fra før.

Xenonlykter : www.sport8.no har Light&Motion ARC HID/Xenon lykta til 4000,- + Hodestropp til 350,-

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d mest normale er vel at folk har lykt og må kjøpe nytt batteri. brukes lykta jevnt å trutt igjennom året så må batteriet byttes etter ca 5 år. bruker selv lykta mi opptil 4-5 ganger pr uke om vinteren å merker fort slitasje på batteriene. kjenner også folk som har silvalykter i 10-15år og de lyser fortsatt like bra, så det er et meget godt kjøp!

Nøkkelen til lang batterilevetid er å benytte en intelligent lader som går over på vedlikeholdslading når batteriet er fullt.

OG - La ALDRI batteriet lades helt ut - da blir det ødelagt! (Slå lykt aav når lyset begynner å gulne)

Dersom du holder litt rede på hvor lenge du har vært ute, så merk deg at batteriet bare kan lades opp 7-800 ganger, så klarer du å spare en opplading eller to i uka, så tjener du det inn i lengden om du bruker lykta veldig mye.

Hvis du bruker et 9ah batteri og er ute på en times tur, så klarer du to turer på en opplading.

Det er også veldig stor kvalitetsforskjell på batterier. (Veldig Billige = ofte dårlig kvalitet - men ikke dermed sagt at høy pris gir topp kvalitet)

Spør butikken om de har testet batteriet og hvor lenge det virkelig holder etter en opplading. Matematisk skal et 9Ah batteri holde ca 2t 40 min - men billige batterier kan ligge helt ned i 2t - også når de er helt nye og spesielt når du har ladet det opp et par hundre ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne linken http://www.sport8.no/stayer_lyktetest.pdf, der kan man se at Silva eller Mila ikke lenger er på toppen av tronen når det kommer til halogenlys. Testvinneren fra Light & Motion i halogenklassen lyser minst like bra selv om den er mye lettere og mindre, og den har lithium ion batteri som tåler kulde bedre. den har også mulighet for dimming og fokusering av lys. den er også beregnet for bruk som både hodelykt sykkellykt og hjelmbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.