Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - Åsnes rago?


chrishau

Anbefalte innlegg

Har lest igjennom flesteparten av fjellskitrådene men får ikke helt svar på det jeg lurer på. Er litt kravstor og har lyst på alt i en pakke og lurer da på om det er mulig! Har lyst på fjellski nå som jeg kan ha muligheten til å gå små toppturer med. Nedover er det ikke så farlig med så er ikke interessert i plastsko og telemarkløsninger men tenker kanskje mer i retningen av Rago. Det jeg da lurer på er om disse er håpløse å gå med i vanlige oppkjørte løyper? Er de for breie? Kommen nok til å gå ca 50/50 i løsnø og i oppkjørte løyper og lurer da på om rago er brukelig til begge delene.

Er det eventuelt noen andre ski jeg kan se på eller vil en bedre løsning være å kjøpe turski og fjellski. Er student skjønner dere så har ikke råd til hva som helst :)

Hvor mye pleier en pakke med åsnes rago å ligge på? Fant de til 4450 på oslo sportslager, pleier de å bli billigere i romjula?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg kjøpte Rago i fjor og fikk høre at de har riktig bredde til å kunne gå i oppkjørte løyper med. Men den ene dagen i påsken der jeg gikk i løype hadde det snødd så mye at sporer var borte. Jeg kjøpte Rago spesielt pga. kortfellesystemet. Må si at jeg hadde mye bedre gli enn mannen min med vanlige kortfeller.

Jeg kjøpte dem på sportslager med 20% rabatt pga. sesongslutt. Det var det billigste jeg kunne finne. De pleier også å ha rabatt for DNT-medlemmer. Andre butikker har rabatt for skiforeningen. Hvis du kjøper komplett pakke med sko får du som regel et godt kjøp.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Åsnes Rago i to sessonger nå og har ikke andre ski. Det vil si at jeg har gått mye i løype og har aldri hatt problemer med at løypesporet har vært for smalt. Jeg har imidlertid BC-bindinger og jeg tror det er det viktigste med tanke på løypesporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

såvidt jeg husker er Rago ca. 65 -68 mm på tuppen!? Mine ski er tilsvarende breie og går akkurat i løypespor - spesiellt når løypen er en smule slitt ut på dagen.

Hvis du vil bruke 75 mm som fx. supertelemark sleper bindingen på sporet - meget irriterende! Men dette problemet "løfter" du helt op over, hvis du monterer bindingen på 10 mm heveplate - kan sterkt anbefales!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøpte Rago med 75mm og Varg Skavl støvel for 2 år siden og har brukt utstyret i laussnø, opptråkkede spor på påskefjellet og oppkjørt løype i nærområdet og har ikke hatt noen problemer. De egner seg på ingen måte best i oppkjørt løype, men de har heller ikke gitt meg noen problemer av betydning der. Hvis du skal gå mye i oppkjørt løype er nok ikke en slik ski med 75mm det beste alternativet. Skal du på tur over fjell og vidde vil jeg derimot anbefale utstyret på det varmeste. Kortfellene har vist seg å være gull verdt!

-Thor Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.