Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær til vinterpadling


Lars

Anbefalte innlegg

Jeg prøver litt forskjellig når jeg padler om vinteren, og tror jeg har funnet gode løsninger på det meste nå. Men, hendene - hva gjør dere med de? Har prøvd forskjellige ting. Sealskin-hansker er DRITKALDE. Neoprenhansker er varme, men gir dårlig kontakt med åra (henger liksom i gummien). Så har vi sånne muffer. Det er genialt ned til en viss temperatur...

Har dere noen tips å dele?

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bruker selv sealskin-hansker, og har ullvotter utenpå. Kanskje ikke veldig genialt, men du holder deg iallefall varm på hendene, men slike votter blir ganske tunge når de blir våte. Ullhansker, som feks Norrønna sine innerhansker kunne kanskje også duge, da får man jo litt mer førlighet. Ellers kan tynne silkehansker inni sealskinhanskene være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Var hos Ut i naturen i Stavanger forrige helg. Kjøpte spesielle padlehansker i neopren (3mm), men har ikke prøvd disse enda. Aner meg at de er gode og varme. Blir spennende å kjenne "feelingen" til åra. Har erfaring med at de "henger" litt igjen... Disse er det et litt annet stoff inni.

Så kjøpte jeg noen tynne muffer. De skal festes til åra, og så trer man bare armene i. Jeg har noen tykkere som man har rundt håndleddet, og så fester med borrelås rundt åra. Det kan være litt knotete. Blir spennende å se.

Har ikke fått padlet siden forrige helg, men skal nok ut en tur i løpet av uka. Kommer tilbake med erfaringer!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Var hos Ut i naturen i Stavanger forrige helg. Kjøpte spesielle padlehansker i neopren (3mm). ... Så kjøpte jeg noen tynne muffer. De skal festes til åra, og så trer man bare armene i.

Har nå prøvd begge deler, og kan meddele følgende:

De spesielle padlehanskene "henger ikke fast i åra", men er heller ikke tynnere inne i hånda. De er veldig gode og varme - HVIS du er varm når du tar dem på deg... Ventet litt lenge før jeg kledde meg, og da ble det kaldt gitt...

Muffene derimot har du full hudkontakt med åra, og du blir god og varm selv om du er kald i utgangspunktet. Det er nok min favoritt. Ganske håpløst til elvepadling sikkert - da det kan være greit å være varm på hendene også under en "wet exit".

DA - endelig - tror jeg at jeg har funnet ut hvordan jeg vil kle meg på hendene denne vinteren!

Begge "plaggene" er av merke NRS.

Med ønske om god vinterpadling! Det er jo nå sesongen begynner! Ingen skjærgårdsjeeper med altfor mye hestekrefter og halvfulle mannlige 50 åringer med ei hånd på rattet og den andre rundt pilsflaska! Leve stillheten! :D

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei Lars

Fant et eldre nummer av bladet "padling" der du skriver om vinterbekledning. Jeg ble litt forvirret når det gjelder dette med kaldt vann og fare for å fryse i hjel. Er det slik at om man bruker tørrdrakt så er det helt ufarlig å gå rundt selv på vinterstid, eller forlenger man bare levetiden sin i iskaldt vann med bare en halv time eller noe slik?

Er det mye vanskeligere å komme opp i en veltet kajakk når man har på tørrdrakt?

Flyter man med tørrdrakt, slik at man ikke behøver flytevest?

Og hvordan er det å padle i Loftoen etc. med temperaturer på kanskje 8-10 grader om sommeren. Bør man ha tørrdrakt om man skal krysse et lenger havstrekk (la oss si 3-4 km), eller er våtdrakt godt nok her i tilfelle velt??

Hvordan er det forresten å padle i tørrdrakt, lukter man "oppvaskhanske", og "gymsokk" etter bare en times tid?!

Håper du kan svare på noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Tenkte jeg skulle gi en liten kommentar på innlegget ditt om klær til å padle i om vinteren. Jeg padler etpar dager i uka hele året, og om vinteren bruker jeg ull inntil kroppen, og gjerne en fleecepolo eller noe annet syntetisk over ulltrøya. Ytterst bruker jeg en vindtett jakke. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med tørrdrakt, men det er pyton å ha på seg...:wink: Det viktigste for meg er dette med ull, og i tillegg noe godt og varmt å ha på hodet. Ull er igjen det aller beste, så be mor om å strikke noen kjekke luer til deg. Et annet tips, er pulsvarmere i ull. Få mor til å strikke dem lange og vide, så hiver du dem i maskinen.

Lykke til:)

Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at om man bruker tørrdrakt så er det helt ufarlig å gå rundt selv på vinterstid, eller forlenger man bare levetiden sin i iskaldt vann med bare en halv time eller noe slik?

Er det mye vanskeligere å komme opp i en veltet kajakk når man har på tørrdrakt? Flyter man med tørrdrakt, slik at man ikke behøver flytevest?

Å gå rundt vinterstid er seriøst, men tørrdrag forlenger tiden du overlever betraktelig! Jeg har ikke prøvd å entre med tørrdrakt, men ser for meg at du får en del oppdrift. Men, jeg lar ALDRI flytevesten være igjen. Enten det er 10 kalde, eller 30 varmegrader...

Og hvordan er det å padle i Loftoen etc. med temperaturer på kanskje 8-10 grader om sommeren. Bør man ha tørrdrakt om man skal krysse et lenger havstrekk (la oss si 3-4 km), eller er våtdrakt godt nok her i tilfelle velt??

Hvordan er det forresten å padle i tørrdrakt, lukter man "oppvaskhanske", og "gymsokk" etter bare en times tid?!

Dette er jo avhengig av mye, men en tørrdrakt gir størst sikkerhetsmargin. Hvis en er flere og været er bra, så kan en sikkert bruke bare vanlige vinterklær. Men, jeg padler ofte alene, og da er det greit med mest mulig margin. I min tørrdrakt (fra YAK) har jeg bestandig ull/meraklon nærmest kroppen, og er ikke veldig plaget av lukt. Blir klamt ved mansjettene på håndledd/ankler og låsen mellom bukse/jakke. Drakta er spesiallaget for havpadling. Varm hette - høy hals - fleece-forede lommer... :P

Håper dette hjalp noe, og god padletur i vinter!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin - takk for feedback!

Jeg padler etpar dager i uka hele året, og om vinteren bruker jeg ull inntil kroppen, og gjerne en fleecepolo eller noe annet syntetisk over ulltrøya. Ytterst bruker jeg en vindtett jakke. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med tørrdrakt, men det er pyton å ha på seg...:P

Er helt enig når det gjelder ull! Helt konge! Hvis det er varmt bruker jeg Brynje sin meraklon (helsetrøye) - dermed blir det luft mellom tørrdrakt og hud. Det finnes tørrdrakter som er gode til padling - jeg er veldig glad i min! Der er det til og med sydd inn sitteunderlag i rumpa! :?:

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonymous

HEI & HÅ!!!

Lurte på ein ting når det gjeld vind/vasstette klede....Er det einaste som funkar godt nok sånn spesialkle med skikkeleg stramming i handledd, liv og anklar??

Eller er det greitt nok med regnklede/goretex som ein strammar godt til i handledd osv??? Det blei ikje så bra formulert ditta her ...men...jaja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hvis man ikkje er stø på eskimoruller. (les: har gjort det mange ganger før) og ein padler i "utsatte" farvann på vinterstid, så bør man absolut ha på seg ein eller annan for for tørrdrakt. Går man rundt så tar det ikkje lang tid før man ommkommer. Sjølv om du kjemer deg oppigjen i kajakken iløpet av kort tid, så kan du verte så kald at du ikkje klarer å komme deg til land.

Eg havna i vatnet ein høstkveld for nokre år siden. Omtrent 8c i vatnet og ein 4-5 i lufta, og ein liten bris. Eg kom meg oppigjen i kajakken raskt, men turen til sivilisajonen vart lang.Måtte kvelve kajakken å ei starnd og åle meg ut, for eg klarte ikkje dei 4 trinna opp på brygga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Har padlet kajakk (Buccaneer) siden februar 2004.

Har hatt ca. 50 turer i lokale farvann og noen utflukter.

Bruker Helly-Hansen tørrdrakt (Aktiv-Fritid) kr 4000).

Er godt fornøyd med den. 100 % tett og 0 % pusteevne.

Er meget varm, selv i minusgrader- men alt blir vått av svette.

Har funnet ut at fuktigheten kan reguleres noe ved å benytte

passe mengde ull under og tilpasse tempo.

Selv om en Kokatat Exp. Gore-Tex til 12.000 har bedre

komfort, blir du nok aldri helt tørr. Lettere å regulere tøy

på skitur enn i kajakk.

På hendene bruker jeg noepren votter (NRS Mitts kr300 Ut i Naturen)

Knehøye neoprenstøvler (Chota kr 890 Aktiv-Fritid)

På hode bruker jeg neoprenlue (Palm Scull-cap kr 215 Aktiv-Fritid)

I den varme årstid bruker jeg en 3mm hel neoprendrakt

(Europris kr 400). Ja-tro det eller ei: Den er helt perfekt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonymous

Har også prøvd det som finnes av ferdig kjøpte hansker for å ikke miste fingrene.. men måtte ta egen fantasi til hjelp. Kjøpte ett par sjøvotter av den røde typen med kort skaft, en tube aquaseal. og ett sett med latex mansjetter (Helly Hansen) av den typen som filet arbeidere bruker på fiskebruk. Tredde vottene inn på en 1,5 liters brus flaske og limte mansjettene fast i hansken akkurat der hvor hansken er skjøtet med skaftet. Bruk godt med lim. og tape med vanlig brun pakketape stramt rundt, tapen løsner lett når alt er tørket. Etterpå er det bare å ta ut flasken, vreng votten og klipp vekk det skaftet som er til overs. og vips så har man en glimrende padlevott med langt skaft og strikk øverst, og som man kan bruke ullvotter inne i. dette holder i barentshavet.. så da skulle det vel holde andre steder og. :oops:

Mvh

JHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en Kokatat Exp. Gore-Tex til 12.000 har bedre

komfort, blir du nok aldri helt tørr.

Det er nesten synd å skrive det, men du gjør det... Har prøvd denne i 4 dager nå - lange og VÅTE dager, og må bare si jeg er mektig imponert. (Også over prisen selvfølgelig....)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei.

Jeg er en skikkelig fersking når det gjelder padling, og er nå i min første padlevinter! Jeg padler i indre Oslo-fjord, og padler en stødig hav-kajakk(Prijon Sea-yak).

Jeg har brukt en enkel seilervest, har aldri veltet, og føler meg aldri ustø. Det er jo ikke så mye sjø å snakke om her inne heller, akkurat...

Likevel kvier jeg meg for å padle nå som det er så kaldt i vann og luft TILFELLE noe skulle skje.

Jeg har gått rundt med vilje om sommeren, og vet at det er vanskelig nok å komme seg opp når man leker i varmt vann.

Hvis jeg hadde hatt råd til å kjøpe meg en skikkelig god tørrdrakt og padlevest hadde saken vært grei, men med lite penger og stor padlelyst, har jeg et problem.

SÅ, spørsmålet mitt er; hva MÅ jeg ha for å kunne padle vinterstid her under forsvarlige forhold?

Jeg ser at noen sier det holder med ull og vindtett, men kan man ta sjansen på det?

Hva gjør "alle"?

Og hva mener "alle" er minste felles multiplum for komfort, pris og sikkerhet? (gi meg gjerne konkrete merkenavn!)

Nå har jeg ikke turt å gå utpå på over en måned, fjorden ligge blank og venter på meg og jeg venter spent på råd!

Hilsen Helena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ, spørsmålet mitt er; hva MÅ jeg ha for å kunne padle vinterstid her under forsvarlige forhold?

Jeg ser at noen sier det holder med ull og vindtett, men kan man ta sjansen på det?

Hva gjør "alle"?

Dét der er avgjørende å lære er å kunne redde situasjonen, hvis du holder på å ramle. Der er bare ett å gjøre: bruk pagaien.

Klapp den ut på vannet med baksida ned mot vannet. Derved gjenvinner du balansen, med det skal skei fort! Derfor må du ha teknikken inn på ryggraden din, hvilket kommer gjennom øvelse. Det er dog en fordel å øve i en tilpass ustødig kajakk, hvor du får bruk for teknikken med en gang.

Når du mestre denne teknikken, trenger du hverken våtdrakt eller tørrdrakt, men kan kose deg i ull unner en vanntett jakke.

God fornøyelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet dukker jo opp når du går rundt likevel.... Jeg har selv aldri gått rundt ufrivillig, men så har jeg padlet i mye fint vær også...

Hvis du ikke har råd til tørr- eller våtdrakt, så må du iallfall ta noen forholdsregler. Ull innerst holder litt på varmen selv i våt tilstand. Regntøy gjør også at du får mindre sirkulering av vann hvis du havner uti - dessuten er det vindtett. Bruk alltid vest, og ha med deg tørt skift i båten (vanntett pakket). I utgangspunktet vil jeg anbefale deg alltid å være nær land - i alle fall når du er alene.

Dessuten ville jeg tatt et bad med de klærne du har tenkt til å bruke. Dette for å kjenne på sjokket av å gå rundt i vintervann. Hvis du ikke har prøvd dette kan du få en pusterefleks som fyller lungene med vann - det er et dårlig utgangspunkt... Selv om det er ubehagelig å gjøre dette, så er det vel verdt det. Finn et sted der det er kort vei til varm dusj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Jeg forstår svarene slik at det ikke er uforsvarlig å padle vinterstid uten tørrdrakt så lenge jeg har en skikkelig vest, er det riktig?

Målet er jo å overleve, ubehagelig kan det godt være, det tåler jeg hvis uhellet skulle være ute.

Men hvis det er slik at jeg tar store sjanser uten tørrdrakt, så får jeg heller la være å padle til jeg har råd til en...

Hilsen Helena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår svarene slik at det ikke er uforsvarlig å padle vinterstid uten tørrdrakt så lenge jeg har en skikkelig vest, er det riktig?

Det var ikke det jeg mente iallfall.... Vest er viktig, men vinterpadling krever at du vurderer mye forskjellige faktorer. Den viktigste av disse er nedkjøling. Har du ikke tørrdrakt, så har du ganske kort tid i vannet før det blir seriøst. Ergo må du være nærme land eller ha en godt drillet kamerat/selvredning inne. Du blir utrolig fort kald i vann (leder kulden bort 27 ganger fortere enn i luft), og dette må du ta med i betraktningen. Vest bidrar lite til varme, men er viktig for å unngå å bruke mye energi hvis du først havner i vannet. Som jeg skrev er også varme og tørre klær viktig...

"Tur etter evne" er et godt utgangspunkt - og da må du se på både været/bølgene og det utstyret du har til rådighet. Så sammenligner du det med egne ferdigheter.

Håper dette kunne være til litt hjelp - mener ikke å skremme deg, men det er viktig å være klar over at vinterpadling setter andre krav en godværspadling om sommeren. Padling om vinteren er en fantastisk opplevelse! Prøv å se om du kan få med deg noen - det øker sikkerheten merkbart! Vil også gjerne gjenta oppfordringen om å gå rundt under kontrollerte forhold, for å se hvor kaldt det er med det du vil padle med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt tørrdrakt på denne årstida. Og ikke minst er det lett å la seg lure når de fine dagene i april-mai kommer, med fine lufttemperaturer men fortsatt vintertemperaturer i sjøen. Dersom det har interesse, finnes en omtale av min nye Palm Sidewinder Torrent tørrdrakt her (rull et stykke ned):

http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=9822

Bilder og greier.

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne et billig alternativ, som kan fungere utmerket:

Europris selger 3mm tørrdrakt til 299.-!

Har også egne damestr.

Mener selv at dette er godt nok...

Alle surfere bruker våtdrakt, selv på vinteren!

Og alle dere som "skriker" om tørrdrakt gjør det vel trolig fordi dere har betalt mange tusen for moroa, og da er det vel ekstra vanskelig å innrømme at en våtdrakt også fungerer til nød....

Men klart for en som skal padle 3 ganger i uken, og "lever og ånder" for hobbyen forstår jeg godt at man investerer i skikkelig utstyr.

For alle oss andre, som kun skal padle når det er gode forhold, klar himmel, vindstille en kald vintermorgen finnes det andre løsninger....

Mener ikke å provosere, men dette er nå min mening.....

Tørrdrakten ser jeg helt klart fordelen med, ingen tvil om det.

Men at en våtdrakt ikke fungerer godt nok til noen ytterst få minutter i vannet mener jeg selv er vranglære...

Tror dere at eskimoene brukte tørrdrakt fra Kokatat i Gore-Tex eller Helly Hansen???

Nei, bruk fornuft når det gjelder vinterpadling, padle under gode forhold som du vet at du behersker, der du har gode muligheter til "retrett" hvis det skulle gå galt...

Ha en fin vinter, og hold dere over vann :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle dere som "skriker" om tørrdrakt gjør det vel trolig fordi dere har betalt mange tusen for moroa, og da er det vel ekstra vanskelig å innrømme at en våtdrakt også fungerer til nød....

Hvis tingene først skal settes på spissen: Dersom du ikke kan rettferdiggjøre prisen på en tørrdrakt, som jeg tror starter på 2500, håper jeg du kan rettferdiggjøre prisen på ei kiste.

Flåseri til side, enhver må jo vurdere hva en føler seg trygg i. Men når det kommer noen som presenterer seg selv som "en skikkelig fersking", da tør i alle fall ikke jeg ta ansvaret for å anbefale annet enn en fullgod løsning.

Alle surfere bruker våtdrakt, selv på vinteren!

Det er riktig det. Bare to ting:

(1) Surferne har stort sett muligheten til å komme seg kjapt i sikkerhet om det blir for kaldt, siden de oppsøker strender der bølgene skyller inn mot land.

(2) Våtdrakter til vintersurfing er oftest 5 mm tykke, i alle fall rundt torsoen. Armer og bein er gjerne 4 mm.

Europris selger 3mm tørrdrakt til 299.-!

Jo, jeg har en sånn jeg også. Folk er jo skapt forskjellig, men den som passet lengden min slang rundt livet. En våtdrakt skal sitte som et pølseskinn. Jeg har ikke prøvd min i vintertemperaturer, men er nysgjerrig om det er noen som har erfaringer. (Selv har jeg tenkt å ta saksa og lage selebukse av den, og bruke den i kombinasjon med en padlejakke når det blir for varmt for tørrdrakten.)

Tror dere at eskimoene brukte tørrdrakt fra Kokatat i Gore-Tex eller Helly Hansen???

Nei. De kunne som regel ikke svømme engang – hvordan skulle de få lært det? Eskimoene var ofte sydd fast i kajakken, og stolte på sin utrolige teknikk til å rulle. Min egen elendige rulleteknikk kan ikke sammenliknes, så jeg må dessverre kjøpe meg ut av problemene.

Men at en våtdrakt ikke fungerer godt nok til noen ytterst få minutter i vannet mener jeg selv er vranglære...

Det har du min helhjertede støtte i. Problemet er jo bare at man bør planlegge for at det fort kan bli mer enn de ytterst få minuttene. Det er klart at man kan klare seg med mindre enn en tørrdrakt. Men marginene blir mindre. Om vinteren er det langt færre på sjøen som kan oppdage og assistere ved et uhell. Tidevannsstrømmene er kraftigere, slik at de femti metrene til land kan bli lengre å svømme enn man trodde. I vann som holder 5-10 grader går det utrolig kort tid før man ikke lenger er i stand til å berge seg selv, men er helt avhengig av å bli berget av andre. Om man altså ikke er utstyrt for situasjonen.

Som sagt, alle får jo gjøre sine egne vurderinger. For min del ser jeg sånn på det: Jeg brukte vel nærmere tjue tusen for kajakk, trekk og åre for å ha det gøy. Jeg har i tillegg brukt en brøkdel av dette på vest og tørrdrakt for å holde meg i live.

Ellers anbefaler jeg (delvis uavhengig av denne diskusjonen) sterkt boka som er gitt ut av bladet Sea Kayaker: "Deep Trouble". Den tar for seg en hel rekke real-life hendelser der situasjonen kom ut av kontroll, noen ganger med fatalt utfall, og drøfter deretter hva som burde vært gjort annerledes. Jeg fikk min for 83 kr + porto fra amazon.co.uk.

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siden jeg bor ved Laagen (Lillehammer) som gir oss kaldt elvevann nesten hele året er tema klær en gjenganger ved nybegynnerurs :

1. Hypotermi - nedkjøling over tid -> velg klær som gir god isolasjon + ytterplagg som forsinker/stopper vann gjennomtregning. (se bilde under). Goretex uten isolasjon under er DÅRLIGERE enn neopren. Det samme gjelder hodet -> neopren.

2. Kuldesjokk (plutselig kaldt vann over store deler av huden)-> krampe i stemmebånd og mulig "tørrdrukning" / hjertestans -> reduser eksponert hudoverflate ved å redusere/forsinke vanngjennomtregning -> neopren/goretex/regntøy som er tette ved ermer/bein/hals. Neopren el. på hodet. Dvs bare ansikt og hender som blir "sjokka" ved velt. Øvrig hud "mottar" kaldt vann over tid. Muligens kan også en kjapp ansiktsvask nå og da forberede en på sjokket.

post--1-133474407094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til...

Synes det er en interresant observasjon at våtdrakt gir bedre beskyttelse enn tørrdrakt u/termoundertøy forøvrig.

Men klart at alle med tørrdrakt har jo ofte enten fleece/ull under så sammenligningen blir jo litt spesiell!

Men at Tørrdrakten m/termoundertøy er generellt bedre våtdrakt er som forventet.

Men her kan man konkludere med, for min egen del ihvertfall, at en våtdrakt av god kvalitet er god nok som "nødbekledning", gjerne i kombinasjon med f.eks Goretex jakke/bukse, ettersom disse plaggene også vil forhindre at vanngjennomstrømningen i våtdrakten blir høy.

Men her er det sikkert like mange meninger som fakta..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.