Gå til innhold
  • Bli medlem

Når legger isen seg på Gjende?


mattings

Anbefalte innlegg

Annonse

Om du går fra Gjendesheim til Memurubu nå, så blir du veldig våt på beina. Om du da ikke har god kontakt med en som har gått på vannet tidligere? Slik det er nå vil det nok ta litt tid før isen legger seg. Ofte kan det drøye ut i januar før isen er på plass.

Mvh Fjelljo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss eg ikkje hugsar feil, så var det nokon som hadde tatt ein skøytetur over Gjende i slutten av desember 2006. Dette las eg om i hytteboka på Gjendebu då eg var der tidleg i vinter. Men i år har det kanskje vore ein litt mildare start på vintaren, så det forundrar meg ikkje om det tek lengre tid. Sjølv om isen har lagt seg, er det ofte svært lite snø på den. Var bare såvidt dekka av eit tynt snølag rundt midten av februar i år.

Dette skriv Gjendebu på sine sider:

Gjende er med si djupn på omtrent 150 meter den djupaste innsjøen i Jotunheimen Nasjonalpark. På grunn av det store vassvolumet, og at vatnet er utsett for vind, legg det seg vanlegvis ikkje sikker is på vatnet før ved juletider.

:arrow:http://www.gjendebu.com/gjendebu_no/1_3_gjende.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag har en artikel skriven av Knut Lykken om en drömtur på Gjende. Den är från december förra året.

Du kan få den av mig om du skickar mig ett e-mail.

Med tanke på årets vädersituation tror jag knappast att det är is på Gjende ännu, och man må vara mycket försiktig, eftersom sjön fryser ojämnt på grund av alla utlopp av älvar mm.

Hälsningar

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.