Gå til innhold
  • Bli medlem

Stavanger-Trondheim


freddib

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat planlegger å gå fra Stavanger til Trondheim til sommeren. Problemet er at jeg har lite kjennskap til områdene ( kun kjørt med bil). Jeg har kun gått i Ryfylkeheiene. Hvor kan jeg finne informasjon for å planlegge turen? Tips om turruter mottas med takk. Vi skal gå et par prøveturer for å finne ut hvor lang tid turen vil ta, og hvor langt vi må gå hver dag. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes ut som en litt mer uvanlig tur, men om dere drar dere raskt inn i landet så kan dere etter hvert følge samme trasé som ulike norgepålangs ekspedisjoner.

Et greit utgangspunkt (sommertur?) er å skaffe seg en oversikt over turistforeningens løyper og andre merkede ruter i områdene og kjøpe inn kart og sette seg til å planlegge ved kjøkkenbordet. Å vandre langs kartet og se på muligheter er jo en spennende syssel i mørketiden.

Turplanleggeren til DNT på www.turistforeningen.no eller boka Til fots er helt sikkert verdifulle hjelpemidler i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turplanleggaren til turistforeningen kan sikkert vera nyttig: www.turistforeningen.no/turplanlegger/

Du kan kanskje også få gode tips frå nokre av "Norge på langs" turane: www.norgepaalangs.info

Skal du gå frå Stavanger sentrum, eller skal du ha transport eit stykke i starten?

Det er iallefall brukbare moglegheiter for å ta offentleg transport til "fjellet" om det er ønskeleg, f.eks. eit stykke inn i Lysefjorden med båt, båt/buss til Preikestolshytta, båt/buss til Suldal, buss til Hunnedal/Sirdal m.fl. Ved å ta transport eit lite stykke spares det nok ein del dagar.

Viss du har tenkt å gå heile vegen, så må du først sør til Sandnes (turveg/sykkelsti), deretter eit stykke austover (f.eks. til Dirdal) på veg/evt litt i fjellet, før du kan gå nordover i Frafjordheiane (Ryfylkeheiane).

Det er fleire alternativ nordover, men eg ville ha tatt nordover Ryfylkeheiane til Haukeliseter, over Hardangervidda til Finse, gjennom Skarvheimen til Tyinkrysset og derfrå inn i Jotunheimen. Heile dette strekket har t-merka stier og det er også mange turisthytter. Einaste problemet er kanskje å få til brukbar proviantering undervegs, så av den grunn kanskje ta ei noko anna rute. Kanskje eit depò på Haukeliseter og Finse (Finse har også ei lita Handlebu) og så supplere litt på turisthyttene undervegs?

Frå Jotunheimen og nordover er eg ikkje så kjent, så kanskje nokon andre kunne har foreslått ei rute?

Eit alternativ kan kanskje grovt sett vera å gå Jotunheimen- Otta- gjennom Rondane- vidare til Dombås/Hjerkin - Dovrefjell - Trollheimen og så på eit eller anna vis mot Trondheim

Husk på at det ofte ligg ein god del snø i fjellet til langt ut på sommaren. Dette kan betyr visse utfordringar tidleg på sommaren i Ryfylkeheiane (og eventuelt Hardangervidda). Ein god del bruer blir også ikkje lagt ut før det er farbart til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat gikk fra Trondheim by til Finse for noen år siden. Vi hadde egentlig tenkt å gå helt til Jæren, der vi kommer fra, men måtte avslutte på Finse av diverse grunner. Vi brukte 25 dager på denne strekningen, inkludert tre pausedager.

Du kan lese litt om turen vår på: http://www.mattingsdal.no/turer/trh_finse.html (gammel side som er tenkt oppgradert etterhvert...)

Ruta vi gikk var nokså grei. Skal du følge den kan du fra Finse følge DNT-rutenettet mot Tyinkrysset. Deretter gå inn Utladalen og over Sognefjellet ned til Skjåk. Fra der gjennom Reinheimen nordover til Lesjaskog. Så videre nordover og runde Aursjøen i vestenden for å fortsette nordøst gjennom Dovrefjell-Sunndalsfjella ned til Gjøra i Sunndalen. Derifra gjennom Trollheimen til en av bygdene i Meldal/Rennebu. Herifra er det vanskelig å unngå grusveiene. Skulle jeg gått en gang til ville jeg tatt turen over Ilfjellet og ned til Støren. Deretter nordover øst for E6, enten mot Vassfjellet eller øst for Klæbu, og så er du i Trondheim!

Proviantering kan skje på Tyinkrysset, Skjåk (Bismo), Lesjaskog, Gjøra, Meldal/Rennebu (f.eks Å) og Støren. DNT selvbetjeningshyttene underveis er også en mulighet, men ganske dyrt. Haukeliseter og Finse er det nok greiest å sende forsyninger til, selv om det går ann å få kjøpt litt mat begge stedene.

Fra Stavanger ville jeg tatt ferja over til Tau og starta gåinga derifra. Da kommer du deg raskt innover mot Ryfylkeheiene og opp til Haukeliseter og videre til Finse. Jeg ville kanskje regna 14 dager fra Tau til Finse, alt etter evner.

Jeg svarer gjerne på mer spørsmål hvis du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klok av erfaring fra i sommer når jeg og en kamerat skulle gå fra oslo- til bergen vil jeg anbefalle god tid og prioritere å få en lett sekk.

Vi måtte gi oss fordi mine knær ikke holdt mer enn 10 dager. OG tror dette var en kombinasjon av alt for lange dagsmasjer og for tung sekk.

vi gikk ca 2 mil hver dag og det blei alt for mye. I tillegg var sekkene på over 25 kg hele tiden og sammen med kjempevarme blei dette ett problem.

Ta dere god tid og kos dere på tur. Ikke stess!

Kan kanskje anbefalles å ta to lette telt i stede for ett stort, en blir lei hverandre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag. Jobbforhold og lignende gjør at vi ikke har mer enn 22 dager til turen. Vi vurdere derfor og følge veien et stykke. .Et Alternativ er Jørpeland eller Lysefjorden. (Vi har hytte i Bratteli (lysefjorden) så jeg er forholdsvis godt kjent i dette område.)Men denner ruten er vel veldig tidskrevende? I grove trekk ser jeg for meg at vi følger veien nordover, over Boknafjorden og så mot Ølen (Odda). Spørsmålet er hvor lenge kroppen tåler asfalt. I tillegg er selvfølgelig tunnelene et problem. Tunnelene kommer vel i hopetall etter Etne. Vi ønsker så å fortsette mot Golsfjellet og deretter mot Dovrefjell. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart litt overraska då eg gjekk nokre dager i strekk på asfalt for ei tid tilbake, det var ganske belastande. Etter kvart fann eg ut at stavar hjalp litt, samt det å ha lett sekk! Gode sko med skikkelege dempesålar skal eg i alle fall ha meg før eg skal transke langt langs landevegen neste gong.

Forutan Rennfasttunellane (som det verken er lov eller særleg ønskeleg å gå gjennom), så skal det gå bra med dei andre tunellane på strekket Stavanger - Odda. Har sykla samme strekning og ved nokre av dei lengste tunellane, nyttes gamlevegen som gang/sykkelsti. Ikkje like kjekt når det er mykje trafikk, så vil anbefala refleksvest og lys. Det er jo heller ikkje alltid like interessant å gå langs den vegen.

Det kan nok bli lit knapt med tid viss de skal gå heile strekket Stavanger - Tronheim på 22 dagar, då blir det kanskje litt vel dryge dagsetappar? Kva med å sykle litt i starten og til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med endel mediadekning av turen. ( Vi skal gå til Trondheim for å se RBK-VIKING) Så Sykling er ikke aktuelt. Det blir litt "juks". Vi satser på å bruke de pengene vi må på turistforeningens hytter, og på å kjøpe mest mulig proviant underveis. slik at sekkene blir lettest mulig.

Jeg har noen venner som gikk Stavanger-Oslo på 8-9 dager (langs veien over sirdal), så 20 dager burde være et realistisk mål. Sålenge vi har lette nok sekker. Hvor tar vi turen etter Odda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen venner som gikk Stavanger-Oslo på 8-9 dager (langs veien over sirdal), så 20 dager burde være et realistisk mål. Sålenge vi har lette nok sekker. Hvor tar vi turen etter Odda?

Artig prosjekt!

I følge gulesider.no er det 836km kortaste veg mellom Stavanger og Trondheim. Det innebærer 38km pr dag i 22 dagar og burde kunne gå...No har det vel tenkt å gå litt i fjellet også, men eventuelle innkortingar på ruta trur eg blir nulla ut av at det gjerne tar lenger tid å gå til fjells.

Ruta bør nok leggast opp mest med tanke på tidsperspektivet. Gå langs vegen innimellom, ta "snarvegen" over fjellet når det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper dere er i god form og er godt motiverte.

38 km på vei i 22 dager uten hviledager.... lykke til.

For å sitere min tur kamerat fra en tur i sommer: I dag har jeg gjort noe jeg aldri skal gjøre igjen, og nå har du blitt advart. Jeg gikk fra Tunhovd til Geilo, 41 km på vei med 30 kg sekk.

Har prøvd å gå noen dager på grusveier i skogen og syntes det var kjedelig så asfalt vei...

Så jeg har erfart at lange turer som er ekstrem utholdenhetsprøve nok ikke er noe for meg, man skal ha god tid til å kose seg på tur.

Jaja men husk nå lett sekk, Du kjenner den ikke så mye på ryggen men den sliter på kreftene og knærne i det lange løp. Kan vel si ikke stress, men tror ikke det går på denne turen hvis dere skal komme frem.

Beklager at jeg er litt negativ, men det er nok en flott tur.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet å komme raskt fram er det nok helt klart raskest å følge veien. Og med 38 km på asfalt hver dag i 22 dager har dere noe gåtrening å trene for. Jeg så selv på ruta på Gulesider.no,

http://kart.gulesider.no/kart/map.c?startId=a_10000365257&imgt=MAP&stopId=a_10000262641,

og det ser ikke ut til å være så veldig mange plasser det går ann å korte inn ruta ved å gå over fjellet. Det går mye raskere å gå langs vei. Gjennomsnittsfarten når man går langs vei er ca 5-6 km/t. I fjellet er den sjeldent over 3 km/t.

Denne ruta langs vei går i korte trekk videre fra Odda til Eidfjord, langs Rv7 over Hardangervidda nedover til Gol, over til Fagernes og nordover forbi Jotunheimen ned til Vågå og via Sel til Dombås. Fra Dombås følges E6 via Dovre hele veien til Trondheim.

Det er veldig fort gjort å overvurdere seg selv. Det å gå langs vei kan være en stor belastning for føttene. Jeg har selv gått på noen smeller ved å følge for mye grusveier. Når dere skal gå nesten 4 mil om dagen er en lett sekk helt nødvendig etter min mening.

Det var forresten for noen uker siden en kar fra Tromsø som skulle gå fra Tromsø til Harstad pga han hade tapt ett vedemål om noe angående Tromsø Storm og Harstad Vikings. Han fikk mediadekning, men måtte innse nederlaget etter bare èn dag. Etter å ha gått 5 mil langs asfalten var føttene hans helt ubrukelige. Så kanskje lurt å være sikker på at dere får dette til før dere får for mye mediadekning rundt det...

Men dette er helt klart et overkommelig prosjekt som nok blir artig å gjennomføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp. vi kommer nok til å følge den ruta Mattings beskrev, eller en tilnærmet lik rute. Pga målet om lette sekker, veldig lette sekker, ønsker vi i utgangspunktet og kunne provantiere ofte. helst hver dag. Minimum hver andre dag.. Dermed må vi legge ruten opp etter dette. Overnattings og spisesteder langs veien og turistforeningens hytter blir derfor avgjørende for veivalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sterkt anbefala nokon test-turar for å både teste formen og skoa du har tenkt å gå med.

Eg ville nok ha investert i nokon spesialtilpassa sko, særleg viss slitasjen merkes etter eit par "testdagar". Eit par heftige dempesålar kan kanskje vera eit alternativ. Sjølv "toppmodellar" av joggesko er på ingen måte berekna på slike turar.

Dette med slitasje på føtene er individuelt, så det kan slå begge vegar.

Teleskopstavar er nok også fint å ha med seg; god avlastning når dei brukes, låg vekt og tar liten plass.

Vasstette sokkar kan vera kjekke å ha med seg (t.d. Sealskinz), for det er ikkje særleg stas å gå med våte sokkar heile det stykket. Gore-tex fritidssko kunne ha vore eit alternativ, men desse er nok ikkje så gode på asfalt (det har eg fått erfare...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for god hjelp. vi kommer nok til å følge den ruta Mattings beskrev, eller en tilnærmet lik rute. Pga målet om lette sekker, veldig lette sekker, ønsker vi i utgangspunktet og kunne provantiere ofte. helst hver dag. Minimum hver andre dag.. Dermed må vi legge ruten opp etter dette. Overnattings og spisesteder langs veien og turistforeningens hytter blir derfor avgjørende for veivalg.

Kommer du i nærhten av Oppdal er det mange fine ruter "hjemover", spesielt de flotte fjellheiene fra Vangslia over Finnpiggan over til Leverkinna og ned på Granasjøen,

hvor også fôr finns å få kjøpt.

Ta så opp Heldalsveien og da er du på Jøldalen, enten på TT stien eller helst over Åsfjellet østom.

Derfra er det kort vei over til Resdalen og Å i Meldal, tar du f.eks. via Åsfjellet tar du ned seterleia ned Druggudalen og følger den gamle seterveien nedpå Å.

Fra Å ville jeg tatt Hølonda nordover, feks veisystemet Å - Flyttan - Ståvådalen -Bastiansetra - Gåsbakken - Benna.

I høgde med Benna kan du gå ned til Kvål i Gauldal eller gå videre opp til Ånøya og Buvika, et kort stykke langs sjøen så er du på Øysanda og Byneset.

Mange muligheter her, og lite asfalt :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk fra Tunhovd til Geilo på en dag (på asfalt) så var føttene skikkelig ødelagt, og da hadde jeg gått et par mil hver dag de 10 siste dager. Hadde utrolig tung sekk, og er ganske tung selv så det hadde sikkert noe med saken å gjøre. Jeg brukte for øvrig Asics Gel Kayano VII, som fungerte utmerket så lenge jeg holdt meg under 3 mil om dagen. Ikke gå i Gore-Tex sko, da er du garantert å bli blaut uansett vær. Velg de luftigste skoa. Dere bruker selvsagt dyre tekniske skokker (med egen venstre/høyresokk), husk flere par. Så lenge været var godt byttet jeg sokker kanskje annenhver time, og lot de jeg ikke brukte tørke bakpå sekken. Husk mye sportsteip og compeed of course, og vanlig støttebandasje.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko er nok alfa og omega ja. For et lite blikk inn i problemene med å finne de rette er det morsomt å lese dagboken til The Fat Man (www.thefatmanwalking.com). Han fikk det for seg at han skulle gå Amerika på tvers langs Route 66, uten egentlige forutsetninger for å klare det, annet enn en vilje av stål. Men han sleit veldig med rette sko!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste fraråde asfalt og vei. Sommeren/Høsten 2005 gikk jeg fra Le Puy i Frankrike til Santiago del Compostela i Spania. Min erfaring var at det er ikke noe som er verre for føtter, ledd, sener og rygg enn lengre strekninger på asfaltunderlag. Sekken min veide 12-13kg. Det sier seg selv at belastningen blir desto større med tyngre sekk.

Husker med gru en lokal landsby i Castilla som ville gjøre noe for pilgrimer. Deres "gave" var 15 kilometer med "betongsti". Neppe har en gave blitt så forbannet av mottakerne :D

Dersom dere provianterer ofte skulle det være svært enkelt å komme godt under 20kg i vekt på sekken. Dette uten å være noe ekstrem gramjeger. Husk gode sokker. Selv med gode sko så får mange gnagsår om sokkene ikke holder mål. I Frankrike og Spania brukte jeg Smartwool liner, og deretter en tykkere Smartwool sokk utenpå. Det fungerte veldig bra. Null gnagsår.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren 2005 gikk jeg fra Le Puy i Frankrike til Santiago del Compostela i Spania.

Det er en voksen tur! 16-1700 km?

Hvor lang tid brukte du og hvor lange dagsetapper ble det i gjennomsnitt? Har lest en del om denne turen og det nevnes at 30% går på asfalt, og det er sikkert nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent akkurat 1700 kilometer. Jeg startet 1. august og var framme 14. oktober. Dagsetappene varierte helt etter dagsform, og terreng. Heldigvis hadde jeg ubegrenset med tid til rådighet. Dermed så tok jeg hviledager der jeg hadde lyst. 20 kilometer er en kort dag, 25 omtrent middels, over 30km da begynte det å bli langt for meg. Lengste etappe jeg tok var 43 km, men det var i lengste laget.

Terrenget blir veldig variert. Fra høgfjell over Pyreneene til nærmest ørkenaktige omgivelser på Mesetaen i Castilla. Mesetaen er helt flat, og det tar ca. 14 dager å krysse den. Paradoksalt nok tok det mer på enn å bevege seg i mer kupert terreng.

I Frankrike var det veldig lite asfalt, mens i Spania måtte du igjennom flere byer, og følgelig ble det mer asfalt.

Turen kan virkelig anbefales om du har tid til rådighet. Penger trenger du ikke mye av. Generelt sett kan du overnatte på herberger til rundt 5 euro. I Frankrike er komforten bedre enn i Spania, samt at du kan få middag og frokost på herbergene. Dersom du kan klare deg på baguette, vin og ost, så lever du billig.

Om jeg skulle gjort det en gang til ville jeg vurdert å tatt med telt. Mest fordi herbergene har for mange snorkere, og fordi telt gir mye mer frihet i forhold til overnatting. Problemet er at hverken Frankrike eller Spania har noe tilsvarende til vår allemannsrett. Overnatting under åpen himmel ble løsningen for min del. Det fungerte bra, men utpå høsten ble det vel kjølig, med det utstyret jeg hadde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake er ruta i grove trekk klar. Det blir ferje fra stavanger til tau. Herfra går turen via gullingen og røldal til haukeliseter. Videre over Hardangervidda ( via Hellvassbu, Litlos og Heinseter) til Geilo. Vi regner med 8 dager til Geilo. Herfra følger vi stort sett veien videre. Fagernes, Beitostølen, vågamo, dovre, oppdal og trondheim. Har vi tid legger vi turen til fjells der anledningen byr seg f.eks vågamo-dovre). Vi regner med 20 dager på turen. Lengste ettappe på vei blir 58km (kun to dager over 50km), korteste blir 12km (hviledag). Over Hardangervidda blir det 32km i snitt pr. dag.

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake er ruta i grove trekk klar. Det blir ferje fra stavanger til tau. Herfra går turen via gullingen og røldal til haukeliseter. Videre over Hardangervidda ( via Hellvassbu, Litlos og Heinseter) til Geilo. Vi regner med 8 dager til Geilo. Herfra følger vi stort sett veien videre. Fagernes, Beitostølen, vågamo, dovre, oppdal og trondheim. Har vi tid legger vi turen til fjells der anledningen byr seg f.eks vågamo-dovre). Vi regner med 20 dager på turen. Lengste ettappe på vei blir 58km (kun to dager over 50km), korteste blir 12km (hviledag). Over Hardangervidda blir det 32km i snitt pr. dag.

Kommentarer?

Har dere prøvd å gå 58 km på vei med sekk før? Bra med ambisjoner altså, men er redd dere blir skuffet hvis dere finner ut at det er umulig i lengden.. Ta lengre ferie :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med 32 km i snitt over vidda! blir hardt å klare det også, personlig sliter jeg mye når det blir over 2 mil på en dag. og da snakker vi å bruke beina store deler av dagen, tar mange mange timer!!!

Jeg tror 32 km pr dag over vidda er mer overkommelig enn 58 km på asfalt. Det siste høres nesten umulig ut, spesielt med oppakning, men det skal bli spennende å se! :wink:

Om jeg ikke husker feil gikk Jarle Trå Norge på langs på sommerføre og i fjellterreng på begynnelsen av 90 tallet med 30 km i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 32 km pr dag over vidda er mer overkommelig enn 58 km på asfalt. Det siste høres nesten umulig ut, spesielt med oppakning, men det skal bli spennende å se! :wink:

Om jeg ikke husker feil gikk Jarle Trå Norge på langs på sommerføre og i fjellterreng på begynnelsen av 90 tallet med 30 km i snitt.

30 km i snitt er utrolig bra. Ble skikkelig imponert. Har gått ca. 25 km(fra Sennalandet og inn til Stabbursdalen) på en dag og det var svintungt. Men, men går seg kanskje i form etter hvert :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.