Gå til innhold
  • Bli medlem

Brynje Artic - for varmt for vinterlavlandet?


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og funderer litt på ullundertøy til dagstur- og lavlandsbruk.... Har gått ganske mye tur i høst, og frem til nå har jeg klart meg godt med superundertøy og skallyttertøy (uten mellomlag)... Vinteren nærmer seg med stürmführer-skritt, så jeg tenkte å gå til innkjøp av et tynt mellomlag (fleece) og ullundertøy.... BA tiltaler meg litt, men; kan dette fort bli for varmt her i Rogalandsområdet? Liker meg ikke så godt på ski, så jeg kommer nok til å farte litt rundt i lavlandet fremover; og prøve å holde meg unna snøen så godt jeg kan :-)

Tror dere at BA blir et for varmt alternativ i dette miljøet? (temperaturen kommer vel til å ligge på ca. 0 til -10 i løpet av det neste halve året).

Ekstraspørsmål:

Hvilket tynt mellomlagstøy i fleece anbefaler dere? Kunne tenkt meg noe som lett kan varmereguleres :)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brynje Artic er varm og svært god til sitt bruk! Den kan på mange måter oppfattast som eit dobbelt ullundertøyssett, då den har både netting og eit passe tjukt lag med ull-stoff. Dette er kjempegodt å bruke vinterstid, sæleg når temperaturen kryp litt nedover eller vêret er "surt". Vinden har ofte mykje meir å sei enn sjølve temperaturen (effektiv temperatur): Vindstille, minus tjue og ei tynn ullskjorte kan gå bra (uten ytterjakke...). Det samme vil eg ikkje sei om minus 10 og frisk bris! No er "varmeproduksjonen" ganske individuell, men likvel er nok BA mest for kalde vinterdager. Når aktivitetsnivået er stort, så synes eg det ofte er nok med ein tynnare ull-del. Har difor ofte to ullskjorter med meg: BA når det er veldig kaldt og ved lite aktivitet og ei tynnare skjorte når det er mildare og ved høgt aktivitetsnivå.

Brynje Arctic "puster" bra, men kanskje noko dårlegare enn tynn ull, har forøvrig ikkje hatt problem med dette. Det er vel også noko av det varmaste (og beste) som eg har prøvd, så det anbefales absolutt.

Viss det ikkje er snakk om vinterturar (på ski o.l.) og temperaturen ikkje kryp under minus 10, så trur eg nok eit litt tynnare ullundertøysett kan vera å foretrekka.

Mellomplagg

Som mellomplagg plar eg ofte å nytta ein vanleg polarfleece 100 (heilt normal fleece, litt tettsittande) eller ein middels tynn ullgenser i merino-ull. For kaldare turar brukar eg ein tjukkare ullgenser. Har også svært gode erfaringar med å bruke Brynje Antarctic "Super Ekstrem jakke" som mellomplagg seinhaust og vinterstid (Link til Brynje). Sistnemnde er eit kombiplagg som også delvis kan nyttes som ytterjakke, komforten er svært god.

Forøvrig synes eg windstopper-fleece blir alt for tett som mellomplagg, det er heller ikkje særleg varmt (unntaket må vera Brynje sin fleecejakke, som har store "luftepaneler" på armar og rygg, då går det greit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i det samme området som deg, og går også tur hele året. Det blir en del turer rundt Lifjell og langs strendene på jæren i vintersesongen.

Etter en del prøving frem og tilbake, har jeg landet på at det beste under en gore-tex jakke i vårt område(med mye vind og regn) er - av alle ting - en sportsskjorte med så mye ull som mulig, med en vanlig ull undertrøye innderst.

Det funker best for meg, men så svetter jeg antakelig mer en de fleste.

Alt blir vått - uansett temperatur og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar alle sammen!

Kommer nok til å satse på ganske tynn merinoull foreløpig, og så noe teknisk mellomlaggreier fra Patagonia i tillegg....

Rejohn: Går veldig mye tur med Dale/Gramstad som utgangspunkt selv. Fine dagsturer, og tar bare 20 minutter å sykle dit fra Sandnes :-)

I helga gikk vi fra Dalevatn, rundt Resasteinen(?) og ned igjen til Dale via Dalsnuten. Topp tur som kan anbefales! Tar ca. 2-3 timer :)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arctic blir et litt malplassert plagg i alt som er varmere enn 15 kalde. Men liker du konseptet og ønsker å være rustet for temperaturer under minus 15, kjøp deg den vanlige Brynje netting i polypropylen pluss et greit ullundertøy. Tar du ullundertøyet oppå Brynje netting, har du tilnærmet et Brynje Arctic sett, men mye mer anvendelig ettersom du kan droppe en av delene når det er varmt i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.