Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføre


Rams

Anbefalte innlegg

Annonse
Jeg har sjekka snøkartene, men vet ikke helt om jeg stoler på dem...

Enig, du kan ikke stole blindt på disse kartene. Men et tips for snøkartet er å se på snømengde i prosent av normalen. Da får du i alle fall en indikasjon på hvor i fjellet det er mye snø i forhold til hva det pleier å være. Hvis kartet for snødybde i tillegg ser bra ut for det området du tenker på er det ofte et godt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var mange danskere på Beitostølen i helgen, og jeg var en af dem. Jeg havde bare racingski med, så jeg holdt mig til de præparerede løjper. Den gruppe jeg var med, boede i en hyttegrend længst nede - ved campingpladsen. Nede ved langrendsstadion var løjperne fine nok, men der var kun præpareret 5 km. Når vi ikke gad løbe rundt der nede mere men ville op på fjeldet, måtte vi følge den løjpe, som går parallelt med Rv 51 på vestsiden. Den var for det meste hård som sten, og nogle steder, hvor den krydsede en lille bæk, var sneen skyllet væk. Den var ikke helt god. Når vi havde krydset Rv 51 og kom om på østsiden ovenfor skiheisene, var løjperne til gengæld rigtigt fine. Der var desværre ikke præpareret så mange km løjper endnu, så vi løb rundt og rundt i de samme løjper hele helgen. Jeg vil tro, at hvis man havde fjeldski, havde det også været brugbart at gå uden for sporene og evt. gå længere ud i fjeldet. Fredag og lørdag var det tåge og dårlig sigt her oppe, men søndag var det bedre. I forhold til det vejr, som var varslet på forhånd, var vi heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fine forhold på Beitostølen i helga. Mye snø i høyden dvs. over 12-1300 meter. Men også brukbart rundt 1000. Grensen for snø / regn har variert mellom 5-600 og 15-1600 meter de siste ukene. Over 15-1600 meter har nesten alt kommet som snø, men også over 10-1200 har det kommet mye.

Ja det må da begynne å bli litt i høyden med all nedbøren som har kommet i høst. Selv om plussgradene har vært mange i lavlandet, skal det litt til at det regner over 1500 meter, og litt under dette også, på denne tiden av året. Det ligger an til en skikkelig snøvinter i høyfjellet ihvertfall.

På www.senorge.no skal snødybden være mellom 50-150 cm i Jotunheimen. Med mest i sørlige og sentrale strøk. Mellom Bygdin og Gjende er det jevnt over 100-150 cm. (Hvis kartet stemmer da... :idea: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er glimrende skiføre nord i Hemsedal. Over ca 1100 m.o.h var det 60 cm snø og blåswix føre i helgen. Prøv f.eks fra parkeringsplassen ved Vavatn.

Hei jerven jeg lurer på å rusle fra Tyin til Geilo i romjula, tror du det hadde gått ann å gå på ski der nå eller var det helst på toppene att snøen lå.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skiføre i Sollia (Stor-Elvdal). Gikk på ski der på søndag, og trolig blir det mer skibruk der i helga som kommer. Mengden med snø varierer, ligger gjerne rundt 30 - 40 cm. Har vært mildvær så snøen er hard (men ikke isete) så en synker lite nedi. Forøvrig er det meldt mer snø i kveld og i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jerven jeg lurer på å rusle fra Tyin til Geilo i romjula, tror du det hadde gått ann å gå på ski der nå eller var det helst på toppene att snøen lå.

Atle

Det er nå uvanlig mye snø i den nordlige delen av Hemsedalsfjella og i store deler av det som kalles Skarvheimen. På Filfjell er det mindre snø.

Det går sikkert fint å gå fra Tyin til Geilo, men hvis snøe fortsetter å lave ned kan det bli endel tråkking i mye løs snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man ser på snøkartene som viser snømengde ifht normalen, på senorge.no, så ser man jo at dette gjelder store deler av landet. virker som det er mer snø i sentrale deler av det normalt snødekte området, og mindre langs yttergrensene?

høyere temperatur og mer nedbør har vel kanskje flyttet snøgrensene oppover og innover, men samtidig levert mye ekstra snø i disse områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skitur på Valdresflya ved Leirungsdalen i helgen. Rundt 50-70 cm. på flatmark. 20 cm. pudder på toppen, men en del vindtransportert snø i leheng. Greit å komme over Leirungsåi , om du skal på topptur.

Gode skiforhold dersom du godtar litt brøyting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.