Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen og atter Jotunheimen


Tommy

Anbefalte innlegg

Som helt ny på forumet, ser jeg at det er veldig mye fokus på Jotunheimen. Selvsagt er det en god grunn til dette, men bare av ren nyskjerrighet, er det noen her inne som har erfaring med Sunndalsfjella og Innerdalen i Møre og Romsdal?

Jeg er enig i at Jotunheimen er majesteten i den norske fjellverden, men hva med litt variasjon? Hva med et morgenbad i fjorden, for deretter å nyte en lunsj i 1800 meters høyde? Variasjon er stikkordet. Hav, frodige daler, alpine topper, isbreer og halsbrekkende klatreruter? Sunndalsfjella har alt!

Kom med synspunkter. Hva foretrekker dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Som nevnt i tidligere innlegg er det etter min mening Jotunheimen som står for mest variasjon. Bade kan du jo gjøre i Sognefjorden mens du titter opp på Austabottind!

Jotunheimen er et stort, vilt fjellområde, vestlandet er et sett med enkelttopper og -rygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Sunndalsfjella og JOtunheimen har selvsagt sitt eget særpreg og sjarm. Hadde en 9 dagers telttur i Sunndalsfjella og Trollheiemen for ett par år tilbake, med innlagte toppturer som Kongen og dronningens krone, Såtabakkollen, Innerdalstårnet, Trollhetta, Snota og en rekke andre majesteter. At vestlandet består av enkelttopper og rygger er jeg vel ikke akkurat enig i. Men samtidig, å sammenligne Jotunheimen med Sunndalsfjella, er også vanskelig. Jotunheimen er og blir majesteten!

I sommer går forresten turen fra Trollheimen, over til Dovrefjell, videre inn i Rondane og Jotunheimen med retur nordover igjen (kanskje med tog eller buss 8) ) Det blir hvertfall en tur med variasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Da tror jeg du ser i vinkel Espen.. 8)

Fra rv.55 like utenfor Skjolden kan du se Fanaråken (hvis tåka slipper taket), og dette er også den eneste 2000-meter som er synlig fra havnivå. Arrestér meg gjerne på det om du/dere kan... Ikke noen god badeplass akkurat der, men hvis du er ivrig så KAN du bade i fjorden og se en 2000m-topp samtidig.

Grunnen til at de fleste snakker om Jotunheimen er vel at det er den vi har til felles. "Alle" har vært der, mens langt færre har besøkt fjellene i Møre og Romsdal. Sånn er det bare. Jeg har ikke vært der selv heller, men det er det vel på tide å gjøre noe med snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg si riktig god tur til deg Torgeir. Kan gi deg fantastiske turforslag i bøtter og spann!

Helt enig med synspunktet ditt. "Alle" har vært i Jotunheimen, mens de færreste har besøkt Møre og Romsdal. Det blir som nevnt to ulike verdner å sammenligne disse to stedene. Personlig synes jeg sjarmen med å se kveldssola smelte ned i havet fra "orkesterplass", er et uforglemmelig skue. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er meg, og kanskje deg også(?), en glede å kunne arrestere deg Torgeir: Like utenfor Naddvik i Årdalsfjorden kan du se 2204!!

(Kilde: Slingsby - The Norwegian Playground - Jan Schwartzott)

Et annet sted i boken står det at man kan se Storen fra innerst i Årdalsfjorden fra et turistskip!

Så der har dere det: Jotunheimen er rikest på variasjon - fra Kvitingskjølen i nordøst til Austabottind i sørvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok noen turer dit om ikke så alt for lenge, ja... 8)

Jeg har vært et par år i Nord-Norge, nærmere bestemt Narvik. I det området har du en liten smakebit på det samme; enkelte spisse tinder kombinert med dypblå fjord. Fantastisk, rett og slett.

Nå har jeg sett en del bilder fra fjellene i Møre og Romsdal, og disse er nok en del hakk villere enn Narvikfjella.. Men Narvik tar igjen litt ved at de har midnattsol... :wink: Gleder meg uansett til flere turer, både i Narvik og i Møre og Romsdal (i tillegg til alle turer som skal gås i Jotunheimen, Skjåkfjella, Reinheimen, Rondane, Dovrefjell og Breheimen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg, og kanskje deg også(?), en glede å kunne arrestere deg Torgeir: Like utenfor Naddvik i Årdalsfjorden kan du se 2204!!

(Kilde: Slingsby - The Norwegian Playground - Jan Schwartzott)

Et annet sted i boken står det at man kan se Storen fra innerst i Årdalsfjorden fra et turistskip!

Så der har dere det: Jotunheimen er rikest på variasjon - fra Kvitingskjølen i nordøst til Austabottind i sørvest.

OK, det er meg en glede å bli arrestert 8) Dette visste jeg ikke, og det må selvsagt sjekkes opp så snart jeg kommer meg innover i Årdalsfjorden... Tror rett og slett jeg må ta turen innover neste gang jeg skal til Sogndal :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PerNilsen: Litt av en tur du planlegger der ja. Jeg hadde en lignede tur for tre år siden, riktignok fra hytte til hytte. Brukte 23 dager og var innom Jotunheimen, Rondane, Dovre, Sunndalsfjella og Trollheimen. Det var en vannvittig tur med sol og klarvær nesten sammenhengende. Fikk til og med oppleve Snota og Trollhetta i klarvær på samme tur (2 forskjellige dager) !! Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at man ikke kan se Storen fra Årdalsfjorden. Tror åsene nord for Årdal er litt for høye og stenger utsikten.

Fanaråken synlig fra havnivå ? okey, men synes det også virker litt rart. Den ligger tross alt ganske langt unna og er bare litt over 2000 meter høy.

Lurer forresten på om det kan være mulig å se Lodalskåpa fra nord eller vest fra lav høyde ?!

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Storen kan man ikke se fra havnivå, men det skal visstnok så lite til at man fra et (høyt) skip kan se toppen. Fanaråken kan man se.

Alt er ifølge slingsby-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Beskrivelsen som Tommy gir innledningsvis gjelder egentlig fra Nordfjord og nordover til Sunndal, med områdene "i midten" (sunnmøre og romsdal) som de mest alpine.

Å ha 1800m høyde over "underlaget" finner man vel ikke andre steder enn på vestlandet. Man er fortsatt nesten 700m lavere enn Galdhøpiggen, men likevel mer høydefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i tidligere innlegg er det etter min mening Jotunheimen som står for mest variasjon. Bade kan du jo gjøre i Sognefjorden mens du titter opp på Austabottind!

Jotunheimen er et stort, vilt fjellområde, vestlandet er et sett med enkelttopper og -rygger.

Til Espen.

Hurrungane ER i høgste grad vestlandet , og dermed ein del av Jotunheimen. Kor VILT fjellområde Jotunheimen er , kan vel og diskuterast. Er jo nokre bilvegar inn i området då.......................Børgefjell derimot.............. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet selvfølgelig at Hurrungane ligger i Luster og Årdal, men med Vestlandet mente jeg Sunnmøre, Nordmøre, osv.

Jeg skjønner også poenget med at Jotunheimen ikke er så vilt som det burde vært, men det er i alle fall et sammenhengende høyfjellsområde av en viss størrelse.

Når det gjelder Børgefjell er det nok mye mindre mennesker der, men formasjonene er da ikke være så imponerende, uten at jeg vet så mye om området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydefølelsen det gir å kunne stå på 1800 meter å se rett ned i fjorden er ganske unikt sammenlignet med Jotunheimen!!

Utsikten i Jotunheimen er selvsagt fantastisk den også, men kan ikke sammenlignes med den utsikten som f.eks sunndalsfjella gir.

:arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest: du trenger selvfølgelig ikke fortelle meg det! Det er visst mange vestlendinger som ikke liker å bli tråkket på her

Jeg følte ikke meg tråkket på, overhodet. :arrow:

Innlegget var kun ment som opplysning. Vestlandet er et vidtbegrep, intet annet. Vestlandet (romsdal-jæren) er tross alt 50-60 mil.

Du burde kanskje ta deg en tur på "vestlandet" å se deg litt om. Tviler på du har vært særlig mye på dissekanter. For du skrev jo

Jotunheimen er et stort, vilt fjellområde, vestlandet er et sett med enkelttopper og -rygger.

Ingen fjellområder i Norge må du gå så mye opp og ned når du skal fra topp til topp, som det du må på "vestlandet".

Stikkord: Skarpe tinder, smale egger, bratte vegger, dype fjorder/daler, breer fra 1000moh.

Kristoffer Randers beskrev sunnmøre slik: "Sunnmøre er et Nordland som er flyttet mot syd og en Jotunheimen som svømmer på bølgene."

Hvis du liker hurrungene, så skal du ta deg en tur til sunnmøre. Forskjellen er at her går fjordene inn mellom fjellene. Ellers får du de samme ville fjellene.

For å sitere en lokal fjellbok:

Gutten som maset på faren om de ikke skulle reise på ferie, hvorfor det lurte han på, "vi er jo her" svarte han....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sitat gjest: Ingen fjellområder i Norge må du gå så mye opp og ned når du skal fra topp til topp, som det du må på "vestlandet".

Stikkord: Skarpe tinder, smale egger, bratte vegger, dype fjorder/daler, breer fra 1000moh.

Kristoffer Randers beskrev sunnmøre slik: "Sunnmøre er et Nordland som er flyttet mot syd og en Jotunheimen som svømmer på bølgene."

Hvis du liker hurrungene, så skal du ta deg en tur til sunnmøre. Forskjellen er at her går fjordene inn mellom fjellene. Ellers får du de samme ville fjellene. "

Alt dette er jeg enig i. Men du får ikke noe stort fjellområde av å ha en masse fjorder stikkende inn mellom toppene.

Ikke misforstå meg, jeg liker meg godt på vestlandet og har vært der mye, særlig i sogn og fjordane og litt i møre og romsdal. Utrolig vakkert der, ingen tvil om det. Dette er jo den mest særpregede norske naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.