Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennstoff flaske, samme hvilken type?


tveole

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått meg en ny MSR Dragonfly kjøpt i USA. Denne leveres uten flaske, og såklart så glemte jeg å bestille med også. Ser i bruksanvisningen at det står at en må bruke kun MSR flasker, så i går var jeg innom 6 forskjellige sportsbutikker her i byen, men ingen hadde. Kjøpte tilslutt ei brenselsflaske fra Eagle products siden det uansett var greit å ha ekstrakanne for drivstoff. Denne passet på gjengene til pumpa også, men ved test med vann så virker det som om det lekker litt rundt pumpa, kan sikkert skru til mere, men synes jeg har skrudd til passe.

Det som er spørsmålet mitt er om det er noen forskjell på flaskene fra MSR og f.eks Optimus når det gjelder gjenger og tetninger eller om de kan byttes om hverandre? Og sekundært om det er noen som vet om butikk i Trondheim eller omegn som kan ha MSR flasker?

Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må nok ha en orginal MSR flaske..

Rart du ikke finner det på noen sportsbutikker..

MXsport skal ha MSR, muuuuulig intersport har..

Her finner du det ihvertfall på nettet.. MSR- brennere http://www.oslosportslager.no/?page=modules/brandview&id=7911&brand=MSR

Behøver ikke kjøpe 2 brennstofflasker vettu, bare å fylle opp en 0,5 eller 1,5liters plastflaske og helle over.

MSR Dragonfly.. Går ut ifra du kommer til å bruke miljøbensin til å fyre med.

Skeptisk til at du bruker vann for å sjekke om det lekker.. Du vil helst ikke ha vann i systemet.. Neste gang du tester om den er tett så bruk riktig drivstoff, gjør ingenting om du søler litt. Tror ikke vann har heldig effekt på dyser,slanger,pakkninger og slikt.

MSR lager geniale brennere. Har selv MSR Simmerlite og XGK expedition.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nytta MSR Dragonfly ei god stund. Har både flaske frå MSR og frå Primus, men har ingen lekkasjar eller andre problem med primusflaska (bruker bare 1l flasker) . Imiddlertid har eg den gamle pumpetypen til MSR Dragonfly, har ikkje prøvd den nye (som du sikkert fekk levert med). Andre merker har eg ikkje prøvd, men har høyrt at det kan vera små forskjellar i gjengene frå dei ulike produsentane.

Ute-butikken i Trondheim (Ute.no) forhandla iallefall MSR for ei tid tilbake, så du kan jo sjekke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det flere ulike utførelser på flaskene, Hovedregelen er at passer gjengene går det med flaske av annet fabrikat, men ikke alltid.

Det er også viktig at du er nøye på å ikke skru pumpa skjeivt inn, da skader du gjengene, og de er det ikke mange av her.

Sigg er antagelig opprinnelsen til disse flasketypene, og gjengene er kopiert fra SIGG til de fleste "seriøse" konkurrentene. (Gjengetypen er en fabrikkhemlighet, men ligner til forveksling på 3/4" WPIPE) Følgelig har vi fått en standard for drikke og fuel flasker. Billigflasker kan ha gjenger som ikke passer helt, men av og til kan du tvinge inn pumpa, og risikere å ødelegge gjengene på pumpa, lekkasjer mm.

Tetningen mellom flaske og kork/pumpe kan bestå av O-ring (krever nøyaktigere produksjon) eller en vanlig skiveformet pakning.

:idea: Legg på pakning fra flaskekorken eller en med lik dimensjon på pumpa og prøv igjen. Du skal ikke skru hardere enn når du tetter flaskekorken på ei brusflaske.

det bør holde tett.

MSR får du fra Oslo sportslager eller Sportsnett m.fl.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Har fått bestillt meg ei ny flaske fra MSR via Ute.no her i byen nå, en del billigere enn hos Oslo sportslager også faktisk... Pumpen har en O-ring som pakning, og på meg virker det som om den ikke treffer optimalt på halsen til den flaska jeg har nå, regner med at den O-ringen krever mere nøyaktig tilpasning av flaska enn ei med flat pakning.

Usikker på om jeg har den forsterkede utgaven av pumpa på min, har ikke noe å sammenligne med... Den er ikke lik den på bildene av forsterket pumpe ihvertfall, min har rød "pumpestav" mens resten er grønn. Rattet for justering er også annerledes enn på bildet, det er rundt, med serratering og av messing. Også annerledes i bunnen av pumpa. Alle pumpene som skal være solgt etter en viss dato skal ihvertfall være av den forsterkede utgaven, men mulig at jeg har blitt litt lurt siden jeg kjøpte fra USA.... :)

11271I.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.