Gå til innhold
  • Bli medlem

Styr og UtStyr (gassbrenner og primus)


mortephix

Anbefalte innlegg

Sitter å gleder meg til neste gang jeg skal ut av huset med teltet på ryggen og fiskestangen i sekken.

Hver gang jeg drar ut på den store turen føler jeg likevel det er noe som mangler.

Hver gang må jeg ut å samle ved. samle noe som brenner like godt som fjordårets VG.

Så nyttårsløftet i år må være å skaffe seg "fjordårets VG" på boks.

Derfor er spørsmålet mitt til dere ærfarne naturfordrere;

Dersom jeg skal ha meg noe å lage mat på i nærheten av teltet, som en gassbrenner og primus; for en ikke så dyr penge.

Hva ville DERE annbefalt å kjøpe uten å virkelig kjøpe noe utrolig dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er du stort sett alene, eller trenger du fyring for flere??

Svea 123 eller Optimus 8R. for 1-2

Trenger du mere fres: Coleman 400 eller 442 for bensin for 1-4

Trenger du teltvarme også: 533 eller en brukt 502 for 1-4+ teltfyring

(PS jeg selger endel Coleman)

Misliker du tanken på bensinprimus, så er brukt 111 med gammel bråkebrenner topp ( PM så sender jeg deg til en som selger sånne)

Den gode gamle kan du slå ihjel en bjørn med, for så å bruke 111 til å steike kjøttet på.

( Holder i lagstelt, men det blir litt kjølig)

Gass er for meg ikke et alternativ, ting må virke i kulde.

Primus med slange er ikke et alternativ heller, uansett produsent. ( Synes ikke noe om Coleman sine heller)

Slangen kan aldri fungere over lang tid (finnes ikke matrialer som tåler dette)

og for mye "leamikk" som kan svikte.

Ikke uten grunn at man kjøper 5X vekta til slangeprimussen i rep-sett. ( Nu får jeg mange sinte brev)

Prisene er alt for høye.

Som sagt jeg selger endel Coleman. Ta gjerne dette med i betraktninga.

De andre selger jeg ikke, har bare funnet dem rimelig pålitelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen nye parafinkokere fra BaseCamp.

Disse fungerer udmerket, og prisen er fornuftig.

http://www.base-camp.co.uk/Manaslu/Manaslu2%20.htm

96.jpg

Denne er liten og lett, og lett å bruke

121.jpg

Større tank, og noe mere effekt.

Den som er større en dette synes jeg blir for svær, men skal du ha med deg fotballaget på kafferast, er den suveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Coolman 400 , har brukt ca 7 liter bensin på denne, så ikke testet så mye ennu ,men jag er imponert.

Svoger har en Nova brenner som vi er veldig fornøyd med, men han vurderer en Coolman også.

Støynivået er det dobbelte på Novaen så inni teltet er Coolmanen bedere, tenning er enklere med Coolman, (men det er vanesak, trening) + att Coolmannen er halve prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Her er det store spørsmålet pris, hvor mye vil du ta deg råd til :?:

:!: Det blåser alltid når jeg har fått fyr på kokinga, bål på boks er litt mer utsatt enn et ordentlig bål.

Trangia eller biltemakopien, (se på: Biltema stormkjøkken) kan brukes med medfølgende spritbrenner. Det koster ikke all verden. fra ca 200 inkudert kjeler.

:idea: Rødsprit og spritbrenner blir nok fort lei. Trangias gassbrenner kan brukes i begge, og fungerer ned under 0 grader hvis du bruker de dyreste blandgassboksene. (gass blir antagelig marginale utgifter da det er ganske drøyt) En slik brenner koster ca 400.

:idea: Skal det brukes når det er kaldt er det enten propan, med tunge gassbeholdere eller flytende drivstoff som holder. (Nå koster nok brenneren fra en snau 1000-lapp til??) Da er det nevnt mange gode eksempler over.

:!: Tenk litt på hva du føler deg trygg med, hva som står stødig, på parafindrift er innebygget rensenål et must, med bensin en stor fordel. Støy hvor viktig er det? Service hvis det skulle oppstå reklamasjoner? De fleste brennere med slange og tank kan tilpasses stormkjøkken.

:!: Siden du har kjeler fra før, kan du lage deg en grei vindsjerm og bruke alle penga på en god brenner.

:!: Tegninger til vindskjerm finner du her: http://home.no/dsk.

:) dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også en ganske kjekk foldbar vindskjerm på de fleste nettsportsbutikker. Den foldes sammen.

Jeg kjøpte meg en sånn, og bruker den til de fleste primusene mine.

Dag Ståle, du liker rensenål innebygd, men har du prøvd å fyre med tennveske, og med en brenner som ikke er full av innvendig gammel sot?

Etter at jeg rensa alle gamle brennerne mine, er rensenål noe jeg ikke bruker. Dysa soter ikke mer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker først for gode svar.

Kommer nok mest til å bruke dette nært kysten i Norges riktige hovedstad, Bergen.

Forrholdene vil da være god blås, vind og et godt regnværs.... fra trutt til annen.

Jeg har et 4mannstelt med "kupé" rett utenfor teltet som jeg tenkte å bruke til "Stormkjøkken" (kjøkken når det stormer!)

Men misforstå meg ej. det er nok ikke slik at teltet kommer til å blåse vekk. og tror vinden er utrolig liten inne i"Kupéen" dersom dette rommet faktisk kan brukes til å lage mat i.

Pris er nok også relativt. Men det er vel litt slik at dersom man ikke får noe brukanes til 200 kroner så kjøper man galant en til 400+

Men etter forholdene så hadde jeg vel håpet å fått en helt grei sak til rundt 3-400 kroner som fungerer de ca to-tre gangene i måneden jeg er ute å fisker eller reiser.

I tillegg vet jeg ikke så mye om brensel osv. Hva brensel er lett å bruke, ikke mye søl eller mye å gjøre.

Og når det kommer til steike- og pinnekjøtt-panner så lurer jeg på hva for noe man bør bruke til å lage mat på ved hjelp av dette.

Holder det å kjøpe seg et sett med stormkjøkkenpanner?

Så for å summere:

:lol: Trenger en primus som kan brukes i litt vindforhold

:D Trenger en primus som ikke er signert Røkke

:!: Trenger en primus som Da etter forrholdene vil være helt gode greier til å lage mat på (og gjerne varme teltet om det var mulig)

:!: Trenger å vite om det har noe å si hva panner man bruker

:!: Trenger å vite om det lønner seg med vindskjerm, eller om man kan bare dekke seg godt til.

Så sum summarum må vel være..

Er det gode greier å kjøpe seg en til 400kroner (og hvor kjøper jeg da)

Er det billig å kjøpe refill flasker. og Hvor lenge varer en sånn flaske?

Hvilken kjøper jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nu er vi nærmere ei løsning.

Hvis du synes gass er OK (dvs ikke skal fyre i minusgrader) kjøp ett eller anna billig.

Vil du ha ned drivstoffkostnader, og få til vinterfyring:

Gå for Coleman 400 eller 442, men prisen blir det dobbelte av det du tenkte.

Coleman er like lettbrukt som gass, og 4takts miljøbensin koster ca. 100 for 5 liter.

EN LØS VINDSKJERM (HVIS DU BEHØVER) KOSTER CA 90,-

Er budsjettet meget stramt, kjøp en gammel 111 med bråkebrenner.

Bruk tennveske på den istedenfor parafin, så slipper du lukt i teltet. Den er tung

(1,5Kg) men robust. ( Tennveske er ca 20/liter)

OBS må forvarmes!!!

Forvarming gjelder også alle typer multi/flexi osv.

Gass og Coleman forvarmes ikke.

Skal du bruke primus til teltvarme, går du konkurs på gass.

Kokekar

Kaffekjele er viktigst.

Ellers er det meste ok. Kjøp etterhvert som du trenger.

Eagle Sharp har endel pent. Se rundt i butikker og kjøp det du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så et kokeapparat (primus?) til å skru på toppen av ventilboks for 200 på REMA 1000, like godt som et til 400 vil jeg tro, men absolutt følsomt for trekk. Ventilbokser er kurant, og lett å få tak i.

Dette fungerer greit ned til noen få kuldegrader, og det er vel OK i Bergen.

En hjemmelaget vindskjerm som henger på kjelen og litt ned på gassboksen men ikke så mye at gassboksen blir ubehagelig varm burde kunne lages av aluminium type engangsgrill etc.

Kjeler og panner med tynn bunn er enerådende som turutstyr til både gass og flytende brensel.

Når det gjelder gassforbruk så er jo det ganske individuelt, er du alene ville vel en liten boks være rikelig til en helg, kanskje ha med en ekstra om dere er fler. Bruk kjøkkenvekta, vei boksen når den er ny, og skriv på med tusj, etter turen veier du igjen, da vet du hvor mye du har brukt, og om du trenger mer til neste tur.

Litt uenhiget om kasting av tomme gassbokser her i landet, men mange stikker hull på tomboksen, og så går den i metallavfall sammen med hermetikkbokser etc.

OBS prisene på gassbokser kan variere med over 100%.

Alternativt kan du se på bruktmarkedet, vet at forsvarets 111 (parafinbrenner)har blitt solgt ut for fra 300 i brukbar stand, og fra 600 i ubrukt stand. Tilsvarende ny koster vel ca 1300.

Dette er en tung (1,5 kg) men helt uslåelig pålitelig primus.

Det hender det dukker opp noe på Fretex, og jeg vet at det blir beslaglagt en del på flyplasser, men om det er mulig å få tak idet?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok gode greier nå er jeg litt mer med.

Med en vanlig sånn "rema1000" ventil er det da mulig å bruke annet en slike blå små bokser man selger på sporten?

vekt kan nok være en faktor og størrelse.. så noen små og enkle greie i en intersport forretning en gang-- sånn som man skrur på en blå boks...

disse er greie og enkle å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden til et kort spørsmål.

Rune: Hva er din anbefaling for vintertur (en del uker i telt) dersom man skulle ønske seg en multifuel-brenner, fordi man kanskje ikke alltid kommer over miljø-/ renset bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan tenke deg å bære litt, hadde jeg anbefalt en 111T (Stillebrenner) og M dyse.

Denne er billig og fungerer bra på parafin og bensin. Med M dysa, er det bare å bytte fuel ved behov.

1,5 Kg er ikke tungt for en sprek mann som deg?

Alle moderne multifuelprimuser sliter med parafinforbrenninga, så dem ville jeg bare latt være.

Tennveske finner du på en hver bensinstasjon, og som jeg har skrevet før, tennveske er superrein parafin til gibort pris.

Ut over denne, kan jeg anbefale Fuhrmeister No 8, men den er ikke lett å få tak i. Den har en "Varmetopp" som gir fin spredning langs gulvet i teltet.

Selv bruker jeg Coleman 502 (Fra 1966) bensin som vinterprimus. Stille, kan stå på teltbunnen uten å svi hull, og med varmetopp som bare er en liten genistrek.

Det er ikke en ide å satse på en bensin og en parafinprimus? Du ser bildene av noen fine nye saker tidlig i tråden. Ikke uten grunn at Monica Kristensen tok med en sånn 210 sak til polferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for raskt svar!

Kanskje blir det en 111 en gang.

Foreløpig er det Novaen :roll: som er parafin-backup. Mitt eksemplar fungerer godt med tennveske og whitespirit.

Takk for fyldig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn jeg også. Som ihuga Nova-fan må jeg si at den brenner jo alt mellom diesel og butan. Riktignok soter diesel, og man må finne en smart løsning for å fyre med butan. (overgang fra boks til slange) Alle flytende drivstoff kan trygt blandes, bensin diesel parafin etc.

Forøvrig gir jeg Rune full støtte, tennvæske er topp drivstoff.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å gleder meg til neste gang jeg skal ut av huset med teltet på ryggen og fiskestangen i sekken.

Hver gang jeg drar ut på den store turen føler jeg likevel det er noe som mangler.

Hver gang må jeg ut å samle ved. samle noe som brenner like godt som fjordårets VG.

Så nyttårsløftet i år må være å skaffe seg "fjordårets VG" på boks.

Derfor er spørsmålet mitt til dere ærfarne naturfordrere;

Dersom jeg skal ha meg noe å lage mat på i nærheten av teltet, som en gassbrenner og primus; for en ikke så dyr penge.

Hva ville DERE annbefalt å kjøpe uten å virkelig kjøpe noe utrolig dårlig

Har du vurdert stormkjøkken?Dvs rødspritbrenner. Er rimelig i innkjøp og billig i drift. Vinterstid, er denne lille "rakkeren" helt genial. Brenneren bråker lite og egner seg derfor bra til oppvarming/fyring i telt, videre vil skadeomfanget av et evnt uhell i teltet begrenses da rødsprit ikke gir så voldsom effekt i kuldegrader. En annen fordel er dersom du har glemt cognacflaska hjemme kan du allikevel redde kveldskosen ved å sile rødspriten gjennom en loff (så en kar som overnattet i telt ved Akerselva gjøre dette med stort hell).

Ulempen er dessverre at rødsprit ikke gir særlig bra effekt dersom du har behov for å lage mat, men hvem tenker vel på slike detaljer når man først har kommet seg ut på tur.Du kommer langt med god drikke og litt knekkebrød. Kan derfor på det sterkeste anbefale deg et stormkjøkken. Lykke til i valget og ikke vær redd for å spørre om noen flere turtips.

Hilsen en som har vært ute en vinternatt før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alt som heter rødspritbrenner! Å anbefale slikt til vinterbruk er i verste fall direkte uansvarlig. Effekten er lav, dette gir laaang koketid selv på en sommerdag. På vinteren risikerer du å måtte etterfylle rødsprit før vannet er begynt å koke, og for å etterfylle må brenneren først bli kald, altså må du begynne 'på nytt' med kokinga når du har etterfyllt. Du ser nok selv hvor dette bærer, hvis du er blåfrossen og må ha noe varmt i kroppen.

Enklest fyring får du med en gassbrenner. De enkleste/letteste skrur du fast på toppen av boksen. Disse er fine hvis du bare skal koke kaffe eller koke opp en kjele med vann. Frittstående brennere (med slange) er stødigere hvis du planlegger mer omfattende kokkelering. Gassbrenner har typisk effekt på 3000 - 4000 W (sammenlign dette med rødspritbrennerens 700 W)

Gass er mest velegnet for bruk vår, sommer og høst, dvs. når vi har plussgrader, når det blir kaldt må man ofte ty til noen knep for å få den til å brenne godt.

Brennere for flytende drivstoff (jeg sverger til miljøbensin) er uten konkurranse når minusgradene kommer. Også på langtur sommerstid er bensinbrenner å foretrekke, synes jeg. Bensinbrennere har typisk effekt på 3000 W, avhengig av hvor mye trykk du har pumpet på drivstofflaska. Optimus Nova, som er veldig populær, er f. eks. oppgitt å ha en effekt på 2800 W.

Gassbrennere trenger ikke forvarming, bensin- og parafinbrennere må forvarmes, med unntak for noen (alle?) av Colemans modeller. Jeg tror en Coleman-brenner kan være et godt alternativ for deg basert på de opplysningene du har gitt. Runegutt er Coleman's stedfortreder på jorda, han kan sikkert komme opp med en passende flammekaster, om han ikke alt har gjort det (har ikke nilest alle innlegg)

Uansett brenner er vindskjerm viktig - gir mange ekstra watt rett i kjelen på en vestlandsdag. Kjøp en pakke stålull til bestemor, så strikker hun nok en slik til deg til jul :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runegutt er Coleman's stedfortreder på jorda, han kan sikkert komme opp med en passende flammekaster, om han ikke alt har gjort det (har ikke nilest alle innlegg)

Takker Gekko :lol::wink::)

Egentlig er jeg tilhenger av mye rart brennerutstyr. Er totalfrelst i Fuhrmeister No 8 og Høvik Standard 41. Desverre produseres ikke disse tingene lengre, men dem er fullgode alternativer til alt moderne, hipt og dyrt utstyr. Må forresten skaffe meg et feltkjøkken snart. Har ikke peil på hva jeg skal bruke det til, muligens blir det utekjøkken på terassen. Er bare facinert av hele konseptet. Men joda, Coleman er bra saker det også, og lettvint i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 4takts miljøbensin på 5 lioterskanner hos Statoil, i endel marinaer og der de selger gressklippere.

Ellers har sportsbutikkene en dyr miljøbensin som er OK.

og.... apoteket selger Heptan. Dette er greit å fyre på, men koster skjorta.

Norsk bilbensin er rimelig giftig, og bør unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.