Gå til innhold
  • Bli medlem

Flotte solnedganger


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Mulig dette blir litt "off-topic", for dette er soloppgangen første juldag i Bamble. Vi ligger med kajakker ved øya Flesa. Håper likevel bildet er velkomment her - da lyset jo er like spes som om det var nedgang:

100_6378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen soloppgangsbilder fra Røverstien på Løvøya ved Horten. Røverstien er en flere hundre meter lang, smal fjellhylle midt i et ca. 60 meter høyt loddrett stup som går rett i sjøen. Luftig, men forholdsvis lettgått, bare man finner veien inn på hylla.

post-480-133474446817_thumb.jpg

post-480-133474446842_thumb.jpg

post-480-133474446863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Var å rota i arkivet...

Dette er etter at vi hadde mista lyset i høst , så vet ikke helt om det kan kalles solnedgang.

Kjiver , er det godtatt ?

Beklager sent svar men leste det ikke før nå. JA det er godtatt. God ide det der med bål foran solnedgangen.

Jeg tok følgende bilde på Lørdag som jeg synes jeg var ganske heldig med og grunn god nok til å åpne denne tråden igjen.. Og så et bilde av Elgen i solnedgangen da. Tatt fra bilvinduet :roll:

post-497-133474453682_thumb.jpg

post-497-133474453691_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar men leste det ikke før nå. JA det er godtatt. God ide det der med bål foran solnedgangen.

Jeg tok følgende bilde på Lørdag som jeg synes jeg var ganske heldig med og grunn god nok til å åpne denne tråden igjen.. Og så et bilde av Elgen i solnedgangen da. Tatt fra bilvinduet :)

:):lol::lol: Den elg i solnedgang må være det beste som noensinne er tatt av elg i solnedgang :roll: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk en uimotståelig lyst på en tur i marka nå i ettermiddag, men svarte skyer gjorde at det ble utsatt --- og utsatt. Men 20:30 føk jeg avgårde. Skulle bare fyke over noen turorienteringsposter, men det ble like mye fotografering.

Lyset var fantastisk og jeg angret på at det ble putte-i-lomma-kameraet som ble med, dslr med lyssterk optikk hadde vært tingen.

Men det ble noen trivelige solnedgangsbilder og det siste ble tatt 22:35. Etter alt regnet her i det siste var det godt med et lite glimt av himmelen :roll:

post-474-133474465546_thumb.jpg

post-474-133474465552_thumb.jpg

post-474-13347446556_thumb.jpg

post-474-133474465602_thumb.jpg

post-474-133474465687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel fylle på litt nå som jeg har fått nytt kamera. :D
Det var fine bilder Stuttleif!

I kveld var det ganske fin solnedgang her i sentrale strøk av Norge, og her er et bilde der i fra. Bilder mot solen er egentlig veldig vanskelig å ta, og svært ofte blir bildene brent. Kan virke som at analogt kamera takler lysforholdene bedre enn digital? Noen gode tips for bilder i mot solen?

post-497-133474465933_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som at analogt kamera takler lysforholdene bedre enn digital?

Det kommer helt an på digitalkameraet. Det er vel heller slik at gode digitalkameraer takler motiver med store lyskontraster bedre enn analoge, bruker en raw kan en hente opp til 2EV og det er mye ifht utbrenthet. Så mener jeg at jeg for ikke lenge siden leste om et dslr som taklet en spennvidde på ca 15EV? Var det nye Fujifilm S5 Pro? (gidder ikke å lete).

Noen gode tips for bilder i mot solen?

Kommer an på solen/motivet, men liten blender hjelper på hvordan solen ser ut hvis solen er direkte i bildet (motlysegenskapene til optikk er svært forskjellig). Kan bli problem ifht lukkertiden--->stativ eller IS/VR.

Ifht fargene er det lurt å stille hvitbalansen manuelt, til dagslys/overskyet, det gir oftest mer naturlige farger enn om kameraet får bestemme selv.

Bruk raw så kan du justere eksponeringen opptil 2EV + få riktig hvitbalanse.

En kan også "fuske" litt og lage to eksponeringer og sy de sammen til et bilde etterpå, en eksponering etter himmelen og en etter forgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips Svein!

Hva med bruk av blits? Jeg tenker på at motivet er i forgrunnen, og det er det man vil få fram. Vil Blitsen gjør at nyansene kommer bedre frem?

Disse bildene ble tatt med Nikon D70, og ved en feil hadde jeg med kun en 128 Mb brikke, så det ble ikke mange bildene med RAW bilder i går nei.

Mulig noen av disse bildene kunne deles får å få frem motivene bedre. Blir skuffet når man tror man klarer å fange stemningen, men sånn er det man lærer av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitz hjelper sikkert på som motlys på forgrunnen, men f.eks på siste bildet du la ut er det ikke noe på problem å gjøre hele forgrunnen lys med full av detaljer om en vil. Mørke felter inneholder ofte mer detaljer enn en tror (bruk kurveverktøy).

Får man fram de rette fargene så er den rette stemningen der med en gang, mørke bilder med siluetter er flotte, andre ganger vil man ha fram detaljer også i forgrunnen. De rette fargene får man fram med rett fargetemperatur i bildet (hvitbalanse), tar man bildet i raw så kan man selv se hvordan fargene endrer seg når man endrer hvitbalansen i konverteren.

Ellers er det et enkelt tips å f.eks bruke "saturation" i Photoshop for å forsterke fargene, men det blir fort feil om man drar på for mye. En justering med pluss 15-20 bør mange bilder tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.