Gå til innhold
  • Bli medlem

forsvarets fjellpulk


mariusd

Anbefalte innlegg

Jess, endelig fått bestemt meg for at jeg skal ta turene mine med pulk denne vinteren. Så etter å ha kikket en del rundt, så kom jeg over forsvarsbrukt.no, og de billige pulkene de har. Noen som har erfaring fra disse? Hvordan er den i tre kontra den i hardplast/glassfiber(?)? Og hvordan er de i forhold til andre pulker som fjellpulken?

Har søkt en del rundt, men finner ikke info om andre enn fjellpulken, så alle erfaringer tas med stor takk :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner kun Fjellpulken og Forsvarets, som jeg begge har brukt svært mye. Så fra evt andre produsenter, får andre svare!

Det er nok like stor forskjell i brukervennlighet, som det er stor forskjell på pris!

Vekt, glid, stabilitet er laaangt bedre på Fjellpulken!

Forsvarets sele (belte) er kjempebra!

Men ser du driver med Snowboard, så har du litt saft i låra, og ikke minst i hofteleddsbøyerne!!! fikser du nok forsvarets også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt forsvarets en gang før, men usikker på om det var trepulken eller den i glassfiber.. Da gikk det helt greit, men var oppkjørte løyper (stort sett)..

Spørsmålet blir vel om det er verd de ekstra pengene, og den til forsvaret er jo faktisk så billig at man nesten kan kjøpe den for å teste om den er god nok, før man bør vurdere om man skal oppgradere seg.. hvor tung er den fra fjellpulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trepulken til forsvaret, den er helt grei til grovt bruk slik jeg hadde tenkt den til. Men vekten er tyngre en glassfiber, draget er ikke mulig å demontere. "Beltet" man bruker for å dra trepulken med er ikke det beste. Men har man en ryggsekk med pulkinnfestning går det bra.

Trepulken er noe stor, selv til lengre turer.

Jeg har bygd ei hytte på fjellet og har dratt opp ovn, og foskjellige byggematrialler med trepulken.

På en lengre vintertur ville jeg ha valgt en mindre glassfiberpulk.

Vurderer sterkt å anskaffe meg en moderat glassfiberpulk selv, dreit på draget med alt for tung ryggsekk på en ukes vintertur tidligere. Null balanse i harde utforkjøringer, og slet mye i løs snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariusd

Tror nok du skal velge trepulken isåfall, glassfiberpulken(sanitetspulken) blir for stor!

Mener å huske min Fjellpulken er ca 5kg. Dette er ikke den minste fra Fjellpulken. Til ukes-/2 ukersturer trenger du kun den minste. Jeg har benyttet min over Grønland med startvekt 70kg.

Kjøp trepulken fra forsvaret du, så finner du mer ut av det. Du kan jo bruke den senere til frakt av feks ved den ene km hvor barna skal varme pølser..........eller den ene km med 3 kasser øl ifm guttetur :D

Du stiller pulk, gutta øl..........og vips, så er pulken nesten gratis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard: Rett og slett genialt tenkt! hehe, det blir nok trepulken, og gjett om jeg skal skrive utstyrserfaring når den er blitt testet :lol: hehe.. :D (føler det mangler en del utstyrserfaringer her, i forhold til hva det ser ut som folk har her på forumet..)

Uansett, takk for god tilbakemelding fra alle sammen.

Cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rådgiver: "Tror nok du skal velge trepulken isåfall, glassfiberpulken(sanitetspulken) blir for stor!"

1. Den er grei når man er klar over at sanitetspulken var beregnet for å transportere sårede og skadde, og dermed har/hadde

tilsvarende lengde (+200cm). Det er vel ikke denne vi snakker om?

2. Den andre modellen var beregenet til bruk på lagsnivå. Opprinnelig var den laget i treverk, men senere ble samme modell (viktig!) laget i et plastmateriele (glassfiber?) for å få ned vekt og forbedre bruksegenskapene.

3. Jeg kjøpte i sin tid en av denne typen. Byttet ut draget med et fra Fjellpulken, og fikk en utrolig romslig og funksjonell pulk

for under kr 1500,- . Lengde: 170cm, bredde: 53cm, vekt inkl nytt drag: 14kg.

sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt trepulken i forsvaret, fin til sitt bruk. Men glid og vekt ift transportpulker fra fjellpulken kan den ikke hamle opp med. KJøpte sågar en for 200 kr på ett materiell utsalg, men det ble for mye hassel å få den inn og ut av bilen. Den passer best til å tur/retur hytta med ved o.l. Men billig og praktisk til sitt brukt - det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Sanitets pulken er kanskje stor, men lengden gir mulighet for en tanke jeg har:

Om en går aleine til fjells kan den muligens bli forsynt med et trekk, som er såpass konstruert, at det med noen korte teltstang buer kan bli et lite telt som på prairie -vogn!!??

Med underlag i bunnen og et par reinskinn på topp og en fin vinterpose, kan dette bli pulkens svar på disse camp-lett tilhengere?? Husk bare å tjore den, så en ikke sklier avgårde i nattens løp!

OK kanske litt problem uten fortelt til kokeplass, men det kan vel bli øst og med noe tarp-greie?

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel bare en ide!

Lenger enn 2 m lastepulk er klart tyngre, men forskjellen på "draget" for 1,8 m lastepulk til en over 2 m er kanskje liten med stort sett samme lasten?? Lang pulk skulle jo "flyte bettre". Komforten i 3 kg telt med bra fortelt er jammen sikkert finere, men kanskje ikke varmen, for det er jo mulig å isolere pulken vel så bra.

Ideen min var klart ment for einstøinger, som ikke følger fjellvettregel 7 og går aleine med pulk uansett. Jeg syns, at det noe plunderte å sette opp telt aleine i kuling - så sikkerheten kunne vel også bli ørlite bettre??

Jeg tenker noen alu-buer fra kant til kant i beslag med passe stort buet "prairievogns" telt over. Inneni er det muligt å installere ulike praktiske aggregater, som lygte- og koppholder på innsiden av kanten. Så'n var engang ganske brukt med turkanoer!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.