Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR varmeveksler


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Er dette en ting man burde ha eller kan man like godt klare seg fint uten? Leste et sted at du får 25% bedre utnyttelse pga den, stemmer dette?

En annen ting jeg ikke klarer å finne er hvilke omkretser den passer til på kjeler, noen som kan hjelpe? (Ragnar kanskje... så du hadde brukt den på npl turen din :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett en test av denne der konklusjonen var som følger:

Det er to fordeler med varmeveksleren: (1) det går kjappere med matlagingen og (2) man bruker mindre brennstoff. Ulempen er selvfølgelig at den har en viss egenvekt. Grensen for når man sparer såpass mye brennstoff at det lønner seg å ta med den ekstra vekten som varmeveksleren utgjør, synes å går ved en helgtur for et 2-manns lag.

Altså, det er bare tull å ta den med på dagsturer.

Det lønner seg neppe for en helgtur.

Gramjegerne som finregner på brennstoff-forbruket vil dra nytte av den ved turer som varer lengre enn 2 døgn (helgturer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at den ikke kan brukes på alle typer primus.

Jeg har også problemer med å se at denne varmeveksleren gir mere varmeutnyttelse enn f.eks Trangia, eller Sigg Tourist.

Skal du spare drivstoff, er det å få ordentlig vindskjerming det viktigste, deretter å få utnytta all varmen til noe fornuftig.

Skal du ikke koke i teltet dekker Trangia og Sigg Tourist dette. Touristen er et strøk bedre enn trangia, fordi du kan koke i etasge, og den passer på bensinbrennere med innebygd tank. ( Finnes til Coleman, Svea123 og til gode gamle Gaz Blauet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en ting man burde ha eller kan man like godt klare seg fint uten? Leste et sted at du får 25% bedre utnyttelse pga den, stemmer dette?

En annen ting jeg ikke klarer å finne er hvilke omkretser den passer til på kjeler, noen som kan hjelpe? (Ragnar kanskje... så du hadde brukt den på npl turen din :) )

MSR-Varmeveksleren passer fint til dei fleste mellomstore kjeler (1,5-2liter). Har både brukt den på Trangia stormkjøkkenkjeler og andre typer. Den passer altså ikkje til svært store- eller små kjeler. På sidene til MSR står det også at MSR-kjelen på 1,5 liter i Titan ikkje passer. http://www.msrcorp.com/cookware/heat_exchanger.asp

Om effekten er såpass som 25% veit eg ikkje. Litt av poenget mitt var at snøsmelting skulle gå raskare og det trur eg også det gjer med ein slik. Syntes iallefall at det hadde ein viss effekt, sjølv om det er vanskeleg å vite om ein ikkje testar det meir systematisk. Likevel er det ikkje noko som er så altfor nyttig, til mindre turar kjem eg ikkje til å den med.

Varmevekslaren må sjølvsagt nyttast ilag med vindskjerm/reflektor (også i telt), viss ikkje forsvinn mykje av effekten (vindskjerm/reflektor leveres som standard med til alle MSR primuser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Tanken var til en litt lengre tur i vinter.

MSR-Varmeveksleren passer fint til dei fleste mellomstore kjeler (1,5-2liter). Har både brukt den på Trangia stormkjøkkenkjeler og andre typer. Den passer altså ikkje til svært store- eller små kjeler. På sidene til MSR står det også at MSR-kjelen på 1,5 liter i Titan ikkje passer. http://www.msrcorp.com/cookware/heat_exchanger.asp

Rart at dem ikke bare kan skrive omkretsen den passer til :) Uansett så får jeg heller kjøpe ny kjele hvis den ikke passer til den jeg bruker nå. Den har en omkrets på ca 58cm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativitetog saglgsvilje fører til enorme behov for kjekt å ha dubeditter, jeg har mange slike.

En av de jeg ikke har er Koke-Willy. Denne har blitt populær i ekspedisjonssammenheng, og er nok noe av det beste du kan få for (masse) penger.

Kokewilly er en vidreutvikling av Nansenkjelen utviklet til ekspedisjonen i 1893.

Denne "vidreutviklingen" eller forenklingen utnytter vel 75% av energien mens Nansenkjelen utnyttet 95%.

Jeg tror forsvaret har kjøpt inn en del koke-willy.

(Såvidt jeg har lest meg til)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt føle det slik, kokeapparatet er nærmest en forsvarshemlighet.

Primussen er sansynelig en prototyp utviklet i samarbeid med FFI.

Intensjonen var en støysvak lettere primus, enklere å betjene, med færre deler enn 111, og samtidig mer driftsikker, og enklere å reparere i felten. Jeg tror hele greia kokte ned til at det var greiere logistikk med et komersielt produkt. Er ikke helt sikker på hva som blir den nye standaren. Er kjempespent på tilbakemeldinger, tegninger, bilder etc. etc. Det er nesten så jeg bestiller bilett til Evenes i helga. Er nærmest i fyr og flamme ved tanken.

Lykke til!.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått meg på Forvarets ut-/av- viklingsavdeling. Eller var det forviklingsavdeling?

Hyllevare er billigst, og er mulig å skaffe deler til. Lager man noe eget, sliter man med logistikken.

Når vi bærre får noe sny, skal det testes. Sny skal smeltes, kakao,kaffe og pølser skal prøvekokes.

Så.... jeg kommer tilbake med mere.

Dag Ståle, det er bare å komme på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....

Stillingen er :

USA 1 Norge 0 eller mindre.

Forsvarets avviklingsavdeling har rota seg rimelig langt på viddene.

Primusdelen er ikke med integrert rensenål, og hele !#/&% må demonteres for å komme til dysa.

Generatorn er selvfølgelig lodda fast, så den er ikke byttbar.

Her må jeg kjøre på med litervis av forgasserrens i håp om å få noe som likner på liv.

DUSTEPATENT del 2

Overtrykksventil plassert rett under brennern, slik at du har kjempebål hvis du pumper for mye (telt svidd ned)

Selve kokekaret med varmeveksler :idea:

Skal prøves på 502 Coleman (Gode gamle amerikanske vennen)

Brennern er ihvertfall ikke noe for Ola og Kari Soldat. Det ville gi enten kald mat, eller kald natt.

Helt uegna generator for den derre Essoparafinen som var på tanken. Jeg har prøvefyrt den med bensin, men generator og dyse er rimelig igjennkoksa, så noe kjempefres får jeg ikke.

Tror faktisk Svea123 har mere effekt på det nuværende tidspunkt.

Så langt er det noen få ting som gjelder:

Svea123/8R

Coleman

111 med gammel bråkebrenner

Fuhrmeister

Og alle utgavene av primus i størelse 210.

Mao.

Skal forsvaret skaffe nytt, bør de satse på Coleman eller den nye 111

Dette Norske monstret er ikke egnet til militærbruk eller overlevelsestur.

Positivt.

Ekstremt lav vekt. Alt er i Aluminium. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Tja....

Stillingen er :

USA 1 Norge 0 eller mindre.

Forsvarets avviklingsavdeling har rota seg rimelig langt på viddene.

Primusdelen er ikke med integrert rensenål, og hele !#/&% må demonteres for å komme til dysa.

Generatorn er selvfølgelig lodda fast, så den er ikke byttbar.

Her må jeg kjøre på med litervis av forgasserrens i håp om å få noe som likner på liv.

DUSTEPATENT del 2

Overtrykksventil plassert rett under brennern, slik at du har kjempebål hvis du pumper for mye (telt svidd ned)

Selve kokekaret med varmeveksler :)

Skal prøves på 502 Coleman (Gode gamle amerikanske vennen)

Brennern er ihvertfall ikke noe for Ola og Kari Soldat. Det ville gi enten kald mat, eller kald natt.

Helt uegna generator for den derre Essoparafinen som var på tanken. Jeg har prøvefyrt den med bensin, men generator og dyse er rimelig igjennkoksa, så noe kjempefres får jeg ikke.

Tror faktisk Svea123 har mere effekt på det nuværende tidspunkt.

Så langt er det noen få ting som gjelder:

Svea123/8R

Coleman

111 med gammel bråkebrenner

Fuhrmeister

Og alle utgavene av primus i størelse 210.

Mao.

Skal forsvaret skaffe nytt, bør de satse på Coleman eller den nye 111

Dette Norske monstret er ikke egnet til militærbruk eller overlevelsestur.

Positivt.

Ekstremt lav vekt. Alt er i Aluminium. :wink:

Ja Rune! Vi venter fortsatt i stor spenning på bilder, skisser forklaringer etc.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.