Gå til innhold
  • Bli medlem

Salongrifle


wawexels

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat tatt jegerprøven, men har enda ikke vært på jakt. Har derfor ikke særlig erfaring med forskjellige typer våpen.

Jeg lurer på om noen kan forklare litt om hvilke typer jakt en salongrifle kan være nyttig til? Har hørt at ryper på vinterstid kan være aktuellt og sikkert også duer. Men hva med sjøfugl? Hvilke typer sjøfugl kan evt skytes med salong? Er skarv for stort? Hvilket kaliber vil da evt være aktuellt?

Hvis noen har formening om type kikkertsikte til en rimelig salongrifle hadde det også vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Jeg har akkurat tatt jegerprøven, men har enda ikke vært på jakt. Har derfor ikke særlig erfaring med forskjellige typer våpen.

Jeg lurer på om noen kan forklare litt om hvilke typer jakt en salongrifle kan være nyttig til? Har hørt at ryper på vinterstid kan være aktuellt og sikkert også duer. Men hva med sjøfugl? Hvilke typer sjøfugl kan evt skytes med salong? Er skarv for stort? Hvilket kaliber vil da evt være aktuellt?

Hvis noen har formening om type kikkertsikte til en rimelig salongrifle hadde det også vært fint!

Hei!

Salongrifle kan etter regelverket nyttes til vilt opptil harens størrelse men ikke hare. Dette betyr at due/rype/kråke lovlig kan skytes med 22.LR (salongrifle) , men skarven blir nok i største laget.

Dersom du kommer til å drive allsidig småviltjakt (Rype/orrfugl/kråke/skarv) er vel heller en 223. å anbefale. Remington har godt utvalg i dette kaliberet.

Spør ellers på :wink: www.sluttstykke.com :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er to ting som lager problemer. De bruker en dårlig registrar som bytter ut siten med sin egen reklameside når domenet expirer, og de som driver siten er en inkompetent gjeng med tullinger som lar domenet sitt expire. Dette skjer med sluttstykke en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.