Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Explorer.. hvor kjøpe??


Shaug

Anbefalte innlegg

Annonse

Den modellen har desverre ikke vært tilgjengelig på mange år. For rundt 5 år siden kjøpte jeg Optimus Nova som er etterfølgeren. Selv om jeg er vel fornøyd med den så har den høstet både ros og ris her på forumet.

Nova har et høyere støynivå, og det virker som om fabrikken har hatt litt ugjecn kvalitet.

Som sakt jeg er kjempefornøyd med min, og får du en som ikke er "mandagsutgave" så kan jeg anbefale den. Andre kommer sikkert med andre løsninger. Du finner mye rundt dette om du søker på forumet.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Vurderer MSR Simmerlight. Men er så skeptisk til MSR siden de har pumpe av plastikk. Og med mine hardhendte pølsefingre er det rom for skjering :)

Primus omnifuel og gravity har jeg slått fra meg.. Nova er jeg skeptisk til pga mye "klager"..

Så da står jeg jo egentlig igjen med MSR...

Skal ha primus med flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må primussen ha slange da?

Jeg for min del har kutta helt å bruke slangeprimus.

Jeg bruker kun ting som enten har tank under, eller fastmontert i boks (som 111)

For å drive litt egenreklame, Coleman har mye pent som er kjøpandes, men hovedsaklig reine bensinprimuser.

Borde er fornøyelig fri for pakninger ( nei jeg selger den ikke, men kan formidle kontakt med selger)

Svea 123R er en bra sak ( finnes noen få igjen hos Uniflame)

I tillegg finnes en masse Standard 41 ( Parafin) rundt omkring i de 1000 hjem. Disse får du på qxl for en fornuftig penge.

Send meg ei privat melding hvis jeg kan hjelpe med noe.

Hjelper selvfølgelig til med restaurering av gamle fine primusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale MSR Dragonfly (eventuelt XGK), desse har eg kjemegode erfaringar med. MSR har forøvrig kome med "ny" pumpe til Dragonfly, men har ikkje testa denne. At den vel fortsatt er i plast kan ha sine ulemper, sjølv om eg ikkje har øydelagt noko pumpe enda. Imiddlertid er lyden frå desse MSR primusane ganske høg, så av den grunn er den kanskje ikkje aktuell for deg.

MSR Wisperlite bør nytte rensa bensin (dei vi nytta ein gong slo seg heilt vrange med parafin). Sportsnett har også oppdatert sin beskrivelse av denne primusen til "...Anbefaler å bruke renset bensin, heptan. Ved bruk av uren parafin er det lett å få funksjons feil. ", sjølv om det i utgangspunktet vel er ein multifuel-brennar.

Eg har ikkje nytta MSR SimmerLite, men denne ser også ut til å kun vera anbefalt med rensa bensin:

"Bruk kun renset bensin (heptan) eller whitegas" er tipset på sportsnett

Forøvrig så synes eg ikkje støynivået på Primus Omnifuel er så høgt, ein god del lågare enn MSR Dragonfly iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for en MSR Simmerlite, og i tillegg til denne kjøper jeg en Optimus 111.

Jeg jobber i forsvaret og jeg kjenner 111`en godt. Grunnen til at jeg går for simmerliten er fordi jeg er nysgjerrig på hva den har å by på.

Et lite spørsmål om 111`en. Vi bruker F34 på den (blanding mellom parafin og diesel) hvilke annet drivstoff kan jeg bruke på denne? bensin?? (slik 4takts miljø-greier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ikke parafin eller f34.

Miljø bensin er det beste, og da av typen 4 takt som da ikke er tilsatt olje.

fås på statoil og bilrekvesita for rund 100 kr for 4-5 liter.

I allefall min 111c Fungerer ikke på noen annet en miljøbensin og JET A1 drivstoff for jettmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shaug

Forsvaret har 3 typer 111.

Dette er: 111 gammel utgave med bråkebrenner. Denne er kun for parafin.

111T, er stillebrenner, kan fint brukes på bensin(statoil 4takts miljø) ved bruk av dyse merket M

111C stillebrenner, kan bruke bensin som den står (den skal normalt være levert med M dyse.)

F34, skulle vært forbudt i forsvaret. Det fungerer overhode ikke på stillebrennerne. Teltet blir forpesta av parafinos.

Gamle gode bråkebrennern går på selv den skitneste parafin, rimelig luktløst.

Alternativ fuel til samtlige 111 er tennveske. Dette er parafin med et lavere fordampningspunkt enn F34.

Brenner reint og pent på alt som kan bruke parafin, finnes overalt, og koster null og nix.

FØR DU TENKER PÅ Å BRUKE 111T eller C PÅ BENSIN:

Sjekk at returventilen i pumpa ikke lekker.

(Pump opp trykk og se at pumpa ikke sakte siger utover)

Hvis du har tilgang på 111 til hyggelig pris, så kjøp en 111T for stillheten, og en 111Bråkebrenner for å få kokt kaffen ute i frisk bris.

Husk også: 111 T/C fyrt på bensin bør man være forsiktig med kokekar som går godt innpå tanken.

Påfyllingstroppa, har overtrykksventil. Blir det overtrykk, får man først en liten flamme, deretter blir den større og større inntil man har flammekaster.

Mao. Tar du frem den store lapskauskasserollen, og fyrer med bensin, så se etter tanklokket. Kommer der en liten flamme, så slukk primussen med en gang, og fjern kasserollen.

---------------------------------------------------------------------------

Totalt i huset finnes nu 8 111.

Vi fyrer med alt mulig, men sjeldent med alkohol. Alkohol er til forvarming, og til kokken, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråkebrenner 111 finnes i 2 utgaver.

Forsvaret har kun parafinutgaven ( merket kun med 111)

Det finnes en 111B, som er bråkebrenner for bensin.

Hvordan ser man forskjell??

Jo. 111 bråkebrenner for parafin har 4 stigerør til brennern.

111B har bare 2 stigerør.

Jeg har begge deler, men må innrømme at jeg liker 111 bråkebrennern for parafin best.

Den har littegranne mere fres enn 111B, og den er lett å få tak i.

En herre med navn Finn Hjelmerud selger noen prakteksemplar av 111.

Du finner ham som "primgutten" på qxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar runegutt.

Er bråkebrenneren jeg sikter til. Da ble jeg litt klokere idag også :)

Det finnes jo mange kreative løsninger, den store fordelen med slange mellom brenner og tank er jo fleksibilitet og mulighet til effektiv vindskjerming i f. eks trangia.

Siden du har tilgang på forsvarets rimelige overskudd så tenker jeg på 2 modeller jeg har sett av hjemmelaget 111 + trangia.

:wink: Begge tok brenner og tank ut av kassa, og montertei trangia.

:wink: Klipper luke i trangas bunndel som gir plass til tank med varmeskjold. og monterer b :!: renner med adapter for explorer/ nova.

:!: Klipper hull, men sparer fliker som bendes i rett pos for å skru fast brenneren og varmeskjoldet i trangiabunnen.

Begge deler får stort volum, men vekten er ok, og kvalitet og driftsikkerhet kjenner du jo.

Biltema har en trangiaetterligning som sikkert duger bra til dette, og koster noe mindre.

se på: Biltema stormkjøkken

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hadde engang en Optimus Explorer. Solgte den igjen. Var misfornøyd med den. Den var stille (som 111 m/stillebrenner), men vanskelig å forvarme når det var kaldt og vind. Det var til og med vanskelig å opprettholde varmen i forvarmingen under gange. Måtte skjerme veldig for vind, et styr å fyre opp når vi skulle ha middagsrast (jeg har eid mange primuser og er vant til å parafinbrennere). Kontaktet produsenten som sa at dette var fordi de måtte bruke mere metall i foten etter at det ble forbudt med blylodding i Sverige.

Ikke bry deg om de andre bråker noe mer. Du skal jo bare bruke den til matlaging regner jeg med og det tar normalt ikke så lang tid. Akkurat nå bruker jeg en Wild multifuel fra MrOutdoor.no . Den bråker noe, men er rask og grei og forvarme og tåler vind. Om du skal bruke primus til å varme opp i telt/lavvu vil jeg ubetinget anbefale Optimus 111 eller annen med integrert tank. Dette fordi tanken blir varmet opp og trykket opprettholdes lettere slik at du slipper å pumpe til stadighet.

elge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elge, jeg er enig i at gamle 111 er en nydelig sak. Jeg har noen stykker. Ulempen er vekta. 1,5Kg merkes.

Jeg bruker stort sett en av de stoer Coleman til teltvarme. 111 bruker jeg kun hvis jeg kan campe rett ved siden av bilen.

Det å få trykk på en tanke med parafin, av varmen fra brennern er i praksis umulig. Bensin derimot vil kunne holde drifta av egen varme.

Eksempelvis er optimus 8R en liten brenner der man ikke bruker pumpe. Det er kun egenvarmen som holder trykket. Ulempen er liten tank.

Noe teltvarmer er det ikke, men en flott matkoker. Det russiske forsvaret bruker denne typen, egenprodusert selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at det ikke er mulig å få trykk i parafintank bare pga av varmen. Men jeg opplever at det må pumpes mer når en primusflaske med slange ligger på snøen og nedkjøles fremfor en 111 der tanken under drift etterhvert blir varmere. Men kanskje er det ønsketenkning eller har andre årsaker enn varmeforskjeller.........

Jeg synes at den (111) gir grei varme i et mindre telt og i lavvu så kan den utgjøre forskjellen på å fryse og å ha det greit nok......

Liker å fyre med bål i lavvuen, men ikke alltid like lett med trekk o.l. Så at Frisport.no hadde et båloppheng men det var tungt og dyrt, tenkte å prøve bålkassen som MrOutdoor.no selger. Rimeligere og lettere. Noen som har prøvd den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt med vett og forstand er miljøbenin relativt ufarlig.

Avgasser av miljøbensin er minimale. Bilbensin derimot er farlig.

Tommelfingerregeln er: Lukter det, er det noe greier som er usundt. Miljøbensin brenner luktfritt på 111 stillebrenner.

Og..... Du slipper en masse pumping, er utrolig få pump som skal til.

Forvarminga blir også kjappere.

Jeg bruker sprit til forvarming, det soter ikke brennern så fælt som benisn gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er ny her, men gammel andre steder.... Har imidlertid en Coleman Feather-stove som er brukt flittig i 10 år og er kjempefornøyd. Problemet er imidlertid at pumpepakningen har løsnet et par ganger siste par årene slik at det ikke var helt tett. Syntes det var litt skummelt. Kjøpte den hos Aaserud i Drammen men ser på internettsiden dems at de ikke har den lenger. Har søkt på nettet også, men står igjen meg spørsmålet: Hvor i h... får jeg tak i reservedeler, eventuelt ny Coleman-brenner???

Brenneren er utrolig genial. Fyll på, pump, tenn på, pump igjen-kos deg!

Har forresten ALDRI brukt annen en vanlig 95 blyfri, kan noen fortelle meg om hvorfor jeg skal kjøpe miljøbensin. Jeg har aldri renset den heller og synes det funker alldeles fortreffelig.

Julehilsen fra meg til dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosetur:

Pumpepakning skal man vel kunne hjelpe deg med.

Hvilken Coleman er det? den skal ha et nummer.

Bensinvalg: 95 blyfri er GIFTIG. Du risikerer leverskader ved fyring i telt.

I tillegg er tilsettningsstoffene slik at de tetter generatorn. Hvor lenge det går i fiorhold til miljøbensin vet jeg ikke.

Uansett, miljøbensin er ei billig leverforsikring.

Send meg ei melding, så skal jeg hjelpe med pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.