Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk og Spade


johnpd

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg støtter Parispulken! Har brukt den i flere år nå. I bratt terreng eller etter kite/skiseil bør du ta to. Den ene over den andre, bind de sammen - eventuelle velt skaper dermed ikke de store problemene.

Har ingen erfaring med BD-spaden. Selv bruker jeg Indigo på andre sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har brukt Paris pulk en del og er godt fonøyd til - spesiellt til prisen! Muligens kantrer den lettere enn "de ordentlige" pulker, men mye avhenger av lastingen.

Der er skrevet - også av meg - en del om Paris pulk hos kollegerne på www.friluftsliv.no bl. a en tråd som starter 17.2.05: om drag mm. Se der!

Du får 2 Parispulker for prisen hos sportnett på www.globetrotter.de Men den er jo billig uansett!

Spørs er, hvordan du lurer så stor en pakke forbi tollen!! Globetrotter har nærmeste butikk i Hamburg, hvis du skal på handletur likevel!

Jeg er godt fornøyd med norske Klassikeren:witco sin spade!

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne så jo temlig genial ut hvis der er så gra som folk sier. Spesielt det med å legge to oppå hverandre.

Har lurt på en ting når det gjelder pulk?? Hvor store fordeler er det å bruke fast drag?? Kan bare tenke meg hvor ubehaglig det er når pulken tar meg igjen i nedoverbakke og klipper meg og ski overende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne så jo temlig genial ut hvis der er så gra som folk sier. Spesielt det med å legge to oppå hverandre.

Har lurt på en ting når det gjelder pulk?? Hvor store fordeler er det å bruke fast drag?? Kan bare tenke meg hvor ubehaglig det er når pulken tar meg igjen i nedoverbakke og klipper meg og ski overende.

Ja, og når kameraten din skal bremse med skistaven, og stikker hull på teltet som ligger oppå pulken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å snekre drag til Paris, har http://www.skipulk.com/ en bok i PDF med en del tips: http://www.skipulk.com/images/pulkbook.pdf

Skal realisere et drag nå før sesongens etter inn for alvor. I fjor hadde jeg noen episoder med enkelt tau-drag hvor pulken kjørte opp på sida av meg og forbi.... problematisk når jeg møtte folk rundt første sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 2 Parispulker for prisen hos sportnett på www.globetrotter.de Men den er jo billig uansett!

Jeg er godt fornøyd med norske Klassikeren:witco sin spade!

snakket med en som var skikkelig misfornøyd med Paris pulken, mente jeg absolutt ikke måtte finne på å kjøpe den, ellers har jeg bare hørt positivt... noen andre som ikke liker den?

finner jeg witco spaden på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til denne pulken.

Det er noe jeg ikke har hørt om, det ser ut som den leveres ganske ukomplett (Sele og drag) og er nesten for billig til at det kan være sant.

Men på en annen side er den jo så billig at det nesten burde prøves...

Har liten erfaring med pulk og er ganske skeptisk til pulk uten drag, men det har vel mest å si i nedoverbakker der det er hardt, og løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, selvsagt skal det snekres drag - enten tau eller fast drag- og du må skaffe deg sele. Siste kan bare være en gammal hoftebærerem fra ryggsekk, eller ennda finere: hofterem med bæreseler fra en gammal rammesekk! Se på loppe marked. Disse deler fremstilles som triveligt hobby arbeid her i mørke november kvelder innen føret blir ordentlig bra.

Både Acapulka og Fjellpulken bruker vel ikke uten grunn stivt drag til standardpulkene sine. Det er bare pol- og tvers- over- grønland farere som bruker tau så'n på alvor. Der er det forholdsvis jevnt og i skruisen og isfoten er tau en fordel.

Et drag er enkelt å fremstille av aluminium rør! Se tråden i friluftsliv, selvom det er "konkurrenten". Paris pulken ser ikke så fin og proff. ut. har hørt kommentaren om akebrett. Men Fjellpulke er oppe i ca. 3.000 kr. fra ny!

Liker du ikke Paris pulken har du ihvet fall et kjæmpebra akebrett for voksne!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg glemte:

Globetrotter sender med tysk effektivitet!! hurtigt og bra. Spørs om norske tollen er like effektiv og norske POSTEN??

Du kommer til å betale toll, moms og avgift, da den er produsert utenfor EU! (USA) 1. stk koster ca. 350 -400 nkr. i Deutschland. Jeg fikk den levert i Danmark, da jeg pendler dertil med jobb. Uten problem, da Dk er i EU.

Witco spaden er jo norske standard spaden av rød aluminium og treskaft!! Den må finnes overallt!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg er fornøyd med Paris-pulken. Prøvde den i vinter. Det er bare et akebrett...

Når det gjelder spade er jeg veldig fornøyd med denne fra Indigohttp://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BD19&var_1=&categorynu=X0&categorytxt=Sn

Man kan virkelig hakke is med den uten problem. Ser knapt noe slitasje på kanten av bladet. Knekker du den får du uansett ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel da,

Firmaet bakom rottefella er "Witco" fordi Bror Witt oppfannt rottefella bindingen dvs. (Bror) Witco(pagny)!!

Så standard alu-treskefte spaden = Witco= Rottefella.

Hilsen Elgen

se her alle sammen! sånn kan det gjøres, en helt enkel og grei forklaring uten noe dill!!

fantastisk!

noen som har black diamond transfer 7 og har noen erfaringer de kan dele?

http://www.bdel.com/gear/transfer.php

har hengt meg helt opp i det å finne den "perfekte" spade... :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å dele mine tanker rundt dette: man må ha en spade som virker, ALLTID! det finnes masse fancy spader ute og går, lette, tunge osv. noen med plastblad, andre i alu som den til rottefella. det som slår meg mest er likevel at mange spader har ganske avanserte låsesystemer. sånne trykkegreier kan jo gå i stykker, og da står du der med skjegget i en skikkelig kjip spade. rottefellaspaden er en kraftig sak, med et skaft av tre, og en klemme som holder de to delene sammen... klemma detter ikke av, og det går sikkert ganske greit å teipe den om den gjør det? derfor tror eg rottefellaspaden er den tryggeste, og derfor valgte eg den... dessuten er den sikkert billigst og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, men takk for komplimentet da!

Desverre stavet jeg feil for han hedder Bror With med H, men konklusjonen blir den samme! Han var veldig innovativ og fannt også opp "Dromedille" prisippet for båter. Dvs. en bestemt skrogsform med langsgående vulker i bunnen som suger in luft under skroget som nedsetter friksjonen mot vannet. De klinkbyggde Vikingeskip seiler av samme grunnen faktisk også raskere enn de teoretisk bør.

Drommedille båter går derfor betydelig raskere enn med mindre motor enn anndre båter!

Jeg liker Rottefella-spaden, for den kan fixes lett om det skjer noe brekkasje med tajp/snor og alu-bladet kan rettes om det bøjer. Plast holder eller også brekker det helt kaputt. Der finnes ingen mellemvei.

Dessuten er den passe liten, så en ikke blir helt utslitt ved snøhule graving eller -worst case: snøskred! Fyller du gryte til snøsmelting har den også passe størrelse til å ramme gryten. Lett og billig er den og.

I alpene har jeg sett et lite ras ta 2 personer. De ble raskt gravd ut så allt var OK. Så har jeg sett en hel fjellside bli skutt ned med granat - meget voldsomme greier. Allt var avsperret så ingen fare noen steder!

Men i begge tilfeller var snøen hard som betong!!!! Og skulle derfor spas i små porsjoner! Siden har jeg allerstørste respekt for for snøskred! Det er bare å holde sig unna! det er stor sett ingen sjangs for at det kan gå bra, bare ved et litt større skred!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

en Fiskars-spade fra Byggmaker gjør samme jobben som Rottefella sin og så koster den en femtedel av prisen. Ikke like god til hard-fokksnø, men i Nord-Norge syns jeg den lette lille Fiskars-spaden er bra.

Pulk foretrekker jeg Fjellpulken sine. (enten en enkel transportpulk /veteran eller ekspedisjonspulkene).

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.