Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på langs


wawexels

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger å gå på ski med pulk og telt gjennom Nordmarka tidlig i januar. Håper å kunne få en litt lang tur, gjerne over tre dager. Noen som har forslag til et godt utgangspunkt for en slik tur? (Har tenkt å gå fra nord til sør og er fint om man kan komme seg til utgangspunktet med tog eller buss fra Oslo) Hvis noen har forslag til en rute som er aktuell er jeg glad for forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å starte på Gjøvik og gå til Sognsvann. Den raskeste veien er det ca 13 mil. Turen gjennomføres ofte på to dager, skal du ha med utstyr og ligge ute bør du regne tre dager, men du kan fint drøye turen til fire om du vil. :wink:

Gjennom skogsområdene i Nordmarka er det greiest å følge skiløypene evt kombinere med noe skogsbilvei.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bislingen er et veldig bra utgangspunkt. Det ligger høyt helt nord i marka. Vet ikke om det går buss dit men slikt lar seg finne ut.

Ellers kan du sikkert starte på Jevnaker/Lunner et sted,

Tilbake igjen er det greit å ende opp via Ullevålseter ned til Sognsvann. Masse deilige slake nedoverbakker på slutten og på Sognsvann er det T-banestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag: Tog til Grua. Grua - Svea -Mylla (vestenden) - Tverrsjøen - Sinnerdalen - Mosjøen - Øyangen - Storflåtan (vestenden) - Løvliflakene - Vesleflåtan - Langlia - Fyllingene - Helgeren - Gørja - Tømte - Movann - Sinober. Herfra kan du velge å gå til Kjelsås, Årvoll/Linderud eller Grorud. Dette skulle føre deg gjennom mye flott skiterreng i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

planlegger omtrent samme tur selv og har kommet frem til en rute som blir noe i denne duren:

Skibuss til Bislingen > Katnosa > Kjerkeberget > Vesle Sandungen > Langlia > Saltholshøgda > Oppkuven > Skottehøgda > L/S Oppkuv vannet > Smedmyrkoia > Sørkedalen

Har dere noen formening ca hvor lang tid jeg bør beregne på dette. Ønsker ikke å stresse av gårde, men å få med meg messt mulig under veis. Så teltet blir med...

Blir det litt vel tregt å legge inn to overnattinger på denne ruta? Jeg kjener ikke terrenget over hode fra før, så inspill setter jeg stor pris på.

mvh

eer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er en flott tur! i boken "Mitt Nordmarka" beskriver jeg en fin rute som jeg valgte.

Turen gikk fra Mylla til Sørkedalen, jeg overnattet i Sinnerdammen, Katnosdammen og smedmyrkoia.

Jeg brukte god tid på turen og hadde to overnattinger på Sinnerdammen, en på Katnosa og en på Smedmyrkoia.

Deilig og bare rusle i rolig tempo gjennom Marka, nyte stillheten og naturstemningene.

Legger ved et bilde fra Katnosdammen, alle de nevnte hyttene tilhører DNT og er åpen for alle.

Kai Jensen

post-2745-133474510535_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eer, to overnattinger bør man man planlegge på din rute.

Jeg ville lagt inn en overnatting på Kjerkeberget, og en på Oppkuven.

Terrenget i Nordmarka kan være tungt og forflytte seg i om man ikke benytter oppkjørte løyper.

Særlig hvis været ikke er helt på din side, det er tungt med pulk i løssnø.

Kai Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en praktisk opplysning: Hvis du planlegger å starte fra f.eks Grua, kan du også ta buss dit (hvis togtidene ikke passer). Rute 153 til Dokka stanser sentrale steder langs Trondheimsveien i Oslo (f.eks Sinsenkrysset), og du kan gå av både ved Stryken og Grua, som er ok utgangspunkter for tur. Fra Grua kan du - ved nok snø - gå på ski forbi Svartbekken og opp til Gjerdingen, eller du kan ta drosje opp til Mylla eller Bislingen, hvis du vil starte høyt.

Ønsker deg en riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, dette er suverene opplysniger å få når man ikke er kjent i området. Takk skal dere ha folkens!

Jeg hadde en vag følelse at to overnattinger muligens kunne være tingen, men ble litt "utsyket" av et innlegg jeg søkte frem her, hvor en person påstod at liknende tur gikk greit på en dag..... :)

Tror nok forslaget om over nattingene på Kjerkeberget og Oppkuven vil bli fulgt, da jeg har en liten trang til å campe i høyden..... :)

Transport-forslagene høres veldig interessante ut.

Kutter nok ut pulk, og benytter sekk for turen tro jeg. Og tror jeg legger turen til februar for å få litt mer ut av dagene samt at snøforholdene antagelig er sikrere.

Skal prøve komme tilbake med beskrivelse og bilder etter endt tur.

Ha en suveren vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av mars burde det være bra skiføre i hele marka, men man vet jo aldri

sjekk denne linken når tiden nærmer seg.

http://www.skiforeningen.no/

Har selv gått denne turen på en helg, og da med utgangspunkt fra Grua.(toget går ca 2hver time hvis jeg ikke husker feil.)

hvis man peser igjennom kan turen taes på en dag. Skal man kose seg og gå litt på kryss og tvers er en helg akkurat passe.

Nordmarka nord for kikut er en perle og det er lite folk der.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romeriksåsen på langs er også en fin tur! Ligger altså øst for Nordmarka (Nittedal/Hakadal osv i mellom).

Start fra Grua (tog eller buss), gå opp forbi Snellingen, så sørover i en passende løype. Inneovernatting mulig f.eks på lille, ubetjente Bekkestua. Vi fortsatte til Skedsmokorset og buss hjem dag 2. Helt strålende og ikke spes hard tur. Tror det var ca fem mil totalt, og for oss en ganske rolig kosetur.

Overnatting ute med gapahuk eller under åpen himmel er selvfølgelig også mulig, og veeeldig koselig.

Noe av terrenget i Romeriksåsen føles "høyere" enn i Nordmarka, åpnere partier. Og mindre folk. Men for all del, Nordmarka/Krokskogen er en perrrrrrrrrle!!!

Lykke til med turforberedelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Ja, hytter i Oslomarka må i prinsipp bestilles, men ingem blir vel avvist efter god hyttetradisjon! Og du kan under planlegging av turen se, hvor mange du må forvente å dele hytten med!

Du gå inn på dnt turplanlegger under oslomarka her:

www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?search_string=&action=Velg&lo_id=NO_oslo&ca_service%5B%5D=B&ca_service%5B%5D=S&ca_service%5B%5D=U&ca_type%5B%5D=D&ca_type%5B%5D=P&fo_id=

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta skibussen til Bislingen i morgen. Jeg sjekket nettopp skiforeninga sine websider og ser at løypa Katnosa - Sandungen - Kikut ikke er preparert. http://skiforeningen.no/markadb/showloype.cgi?id=105 Noen som vet om det er tilfelle? Det skulle vel være nok snø på den strekninga nå?

Edit: Ser at statusen er oppdatert nå, så da blir det skitur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en tur i fjor i Nordmarka med ferskinger som aldri hadde gått på ski før, med hyttesekk. På dag 2 gikk vi fra Kobberhaughytta til Katnosa. Vi brukte en hel dag, men det var pga. manglende skikunnskaper. Hvis du bruker skiløypene og er noenlunde brukbar på ski, tar det et par timer. Jeg kan ikke bedømme hvor mye ekstra tid du bruker med pulk. Neste dag gikk vi ned til Harestua (nesten bare nedover). Det var en veldig fin tur, og jo høyere/nordover i marka vi kom, jo bedre føre ble det. Jeg mener å huske at det var i slutten av februar. Katnosa kan anbefales for overnatting. En annen fin hytte er Sinnerdammen som er veldig koselig.

I år skal jeg igjen invitert noen ferskinger, men da skal vi ha mye kortere etapper, sør i marka. Håper inderlig at det da er nok snø. Det blir første helg i mars. Overnattinger på Tømte og Studenterhytta. I år blir det en ettermiddag med øving på ski før vi skal på tur.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Gikk en fin dagstur her for en ukes tid siden som kan anbefales.

Startet med tog fra Oslo til Hakadal og gikk via Gørjahytta, Kikut, Kobberhaughytta, Tryvannstua til Forgnerseteren. Herfra tok jeg T-Banen hjem til sentrum.

Fin tur i underkant av 3 mil, selv om det kan være noe trafikkert enkelte strekninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.