Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinskinn


harhauga

Anbefalte innlegg

Annonse

hei

Bisontelt ute ved Kolbotn har foruten billige telt også mye rart utstyr til lavvo : reinskinn, tørket/garvet og plast belagt, lavvo ovn, stkepanne på stativ mm.

Skal ikke si noe om kvaliteten på reinskinn. Det må du vurdere selv!!

Se www.bisontelt.no

hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me brukte reinskinn i militæret i Finnmark, og det var varmt og fint. Desse var tydelegvis av ubehandla typetype (tørka, men neppe garva), noko som i kombinasjon med tøff bruk, mildvêr mot våren og dårleg med tørking gjorde dei direkte uapetittlege etter kvart. Intens røyting førte til hår over allt, og med litt fantasi trur eg dei fleste kan førestille seg lukta av ubehandla skinn som går i oppløysing... Ugg.

Om ein kan halde skinnet tørt og lagre det kaldt, fungerer sikkert denne typen fint. Elles ville eg gått for noko behandla om eg skulle skaffe meg reinskinn igjen. Eg treng kanskje ikkje presisere at det ikkje var nokon som tok med skinnet sitt sørover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

Reinskinn er fint, men noe tungt underlag.

Men det røyter vel uansett garving da hårene er hule -"rørhår". Lissom hollowfill fiber i sovepose.

Derfor knekker de efter en vis alder - alltså ikke egentlig røyting.

Noen sir at (samenE) og eskimoene i løpet av fangerlivet sitt spiser sin egen vekt i reinhår!!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

Reinskinn er fint, men noe tungt underlag.

Men det røyter vel uansett garving da hårene er hule -"rørhår". Lissom hollowfill fiber i sovepose.

Derfor knekker de efter en vis alder - alltså ikke egentlig røyting.

Noen sir at (samenE) og eskimoene i løpet av fangerlivet sitt spiser sin egen vekt i reinhår!!

Hilsen

Elgen

og når det var skikkelig dårlig med mat, så spiste de opp skinnet også.. nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.