Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukas skitur: Skarven (1048 m.o.h.) , 10.11.2006.


gi

Anbefalte innlegg

Lavtrykkskø og altfor trange "værvinduer"

Kraftige lavtrykk ligger i kø, og blir sendt innover vestkysten for tida. Vind, nedbør og jojo-temperaturer kombinert med en travel hverdag gjør det vanskelig å finne smutthull for en fjelltur i godvær.
Torsdag krøyp igjen nysnøen nærmere dalbunnen, og en varsla oppholdsperiode fredag formiddag gav håp.... :P

Kort og snøsikkert

Skorgedalen i Rauma er normalt et snøhøl og byr på flere fine og korte toppturer. Skarven (1048) er en av disse. Skal ikke så mye snø til her, så turen er et sikkert alternativ, og det beste, tidlig i sesongen. Det var dessuten varsla vindøkning fra søraust, og denne tar normalt ikke noe særlig før en kommer på toppen her. Og til sist, turen er sø-vendt, så det var muligheter for å "hente" det lille som er av lys på en formiddag på denne årstida. :D

Ut på tur...

En nydelig morgenhimmel skapte forventninger, og inne ved småbåthavna i Molde sto sola opp bak vinterkledde fjell i søraust. Dette skulle bli det første og siste jeg såg til sola den dagen :(

Men med håp om godt skiføre, tempen låg rundt frysepunktet, forsatte jeg til ferja over Langfjorden.
Videre innover langs grønnkledde jorder ved Rødvenfjorden satte knallgule lerketrær farge på tilværelsen.
En skulle allikevel ikke langt opp i lia før skogen var nysnøkledd.
Vestsida av Torvløysa og Skarven bar ikke bud om godt skiføre akkurat, men jeg regna med at lesida av Skarven likevel var fylt opp.

Opp bomvegen fra Skorgen økte snøen raskt på, og ved parkeringa på drøye 300 m var det 20 cm nysnø, og bikkjekaldt :cool: Så mye mer snø var det ikke her, men myrlendt terreng opp til Skarvebotnen gjorde forholda til å leve med. Største utfordringa var kryssing av bekker og grøfter som hadde god vannføring etter mildvær og nedbør tidligere i uka.

Opp fra Skarvebotnen slo jeg borti endel stein under snødekket, og var en smule betenkt med tanke på nedturen :mad: Litt høyere opp blei det bedre, og søkk i terrenget var her ganske "steinsikre".
Etter to timer nådde jeg toppen. Etter å hatt lite vind på turen opp, sto snøfokket ved varden.

Nødvendige operasjoner blei utført, og så var det bare å kaste seg utfor fjellsida; litt reservert på grunn av snømengdene. Ved hjelp av oppoversporet var kontrastene bedre enn jeg hadde frykta, og kun en steinberøring blei resultatet. Kryss i taket :P

Skulle gjerne hatt litt bedre lys, men føret var "outstanding". Myrer med grøftekryssing i stor fart gav krydder på slutten :)

Godt fornøyd med formiddagen la jeg skia på taket og vendte nesa hjemover

post-399-133474442555_thumb.jpg

post-399-133474442561_thumb.jpg

post-399-133474442567_thumb.jpg

post-399-133474442573_thumb.jpg

post-399-13347444258_thumb.jpg

post-399-133474442586_thumb.jpg

post-399-133474442592_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.