Gå til innhold
  • Bli medlem

Virkelig kalde steder i Sør/øst Norge


Etsvends

Anbefalte innlegg

jeg og noen kamerater har kommet på en for mange ganske ekstrem ide om å finne ett sted å overnatte ute hvor det er skikkelig kaldt. Det å sove ute når det er skikkelig kaldt har fasinert meg litt og vi har et ønske om å teste oss selv litt i kontrolterte omgivelser.

Derfor er det noen som veit om ett skikkelig kaldt sted på østlandet? Hørt om nesbyen og Røros, men er det noen der ute med lokalkunnskap? kanskje spesielt med tankte på tidsperiode en har mulighet til å treffe på skikkelig kulde.

I oslo området kan en jo finne steder der det er -20 og krype ned mot -30 om natten men det er sjelden og vi hadde kanskje håpa.... på ned mot -40 og i allefall -30 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel Røros og området der omkring, man først og fremmest tænker på m.h.t. kolde vintre, men kuldeperioder kan også forkomme andre steder. I 2001 uge 6 (d.v.s. begyndelsen af februar) var jeg på Ruten Højfjeldshotel i Espedalen. De første dage i ugen havde vi morgentemperaturer (ca. kl. 8.00) ned mod -40 og middagstemperaturer (ca. kl. 14.00) omkring -30. Sidst på ugen blev det lidt varmere med kun halvt så mange kuldegrader. Uanset var jeg godt tilfreds med at sove i en varm seng inde på hotellet!

Hvis det er den slags temperaturer, man er ude efter, må man vel følge med på vejrmeldingerne og gribe chancen, når den er der. Hvis jeg var kommet til Espedalen i uge 6 et andet år, kunne jeg have risikeret plusgrader. Jeg tror ikke, den slags kan planlægges lang tid i forvejen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drevsjø i Engerdal er også et slikt kaldhøl.

Plotter man inn ei klar natt midtvinters under en etablert kuldeperiode, og i tillegg legger leiren

langs et lågdrag/elveleie som fungerer som kuldegater for sigende kaldluft,

ja da kan jeg garantere mer enn gåsehud! :evil:

Alternativene til det indre østland representert v/ områdene fra Engerdal til Røros,

må bli inne på Finnmarksvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Lørenskog er kaldt nok jeg...

For ikke å snakke om 15-20 minus i Oslo sentrum (eller annet kystnært sted). Syntes 20 blå i Oslo var surere enn 30-40 minus i Elverum, som jo ofte ga en forsmak på hva som ventet en hvis man skulle videre oppover Østerdalen mot Røros, eller mot Drevsjø-traktene.

Legg deg til på Aker Brygge du Etsvends når/hvis det kommer en kuldeperiode til vinteren... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om 15-20 minus i Oslo sentrum (eller annet kystnært sted). Syntes 20 blå i Oslo var surere enn 30-40 minus i Elverum, som jo ofte ga en forsmak på hva som ventet en hvis man skulle videre oppover Østerdalen mot Røros, eller mot Drevsjø-traktene.

Legg deg til på Aker Brygge du Etsvends når/hvis det kommer en kuldeperiode til vinteren... :wink:

Nå skulle vi få litt snev av friluftsopplevelser også da :wink:

oppleve den skarpe kalde lufta uten at det nødvedigveis trenger å være utfordrende på andre måter med vind og annet vær.

Planen var jo å så langt det lar seg gjøre å ikke fryse (for mye) og klare å ha det nogen lunde komfertabelt, rett og slett takle kulda.

Og så kan man jo legge det til i det personlige skrytealbumet sammen med 2k toppene og andre utfordringer en har klart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille stedet Sel, 12 km nord for Otta, tror jeg er det kaldeste stedet på østlandet. Der ble det målt 51 kuldegrader nyttårskvelden i 79(?). Ellers er Murudalen øverst i Heidal ofte veldig kald - og her har du jo større muligheter for flott fjelltur også om du ikke bare skal være tøff å ligge ute. Lykke til :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kalde grader langs Vestfoldkysen kjennes vel så kaldt som 40 kalde i Østerdalen er min erfaring. Luftfuktigheten har stor betydning.

Jeg har også opplevet å gå på sterke stigninger i 42 plussgrader i skyggen, da var det knusk tørt, vindstille og sterk sol. Men det kjentes ikke spesielt varmt, siden luften var så tørr, så dette med luftfuktigheten har også betydning når det blir ekstremt andre veien.

Vinden er jo også en viktig faktor om man ønsker å oppleve ekstrem nedkjøling. Jeg tror det er noen ekshibisjonister her på dette fjellforum :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille stedet Sel, 12 km nord for Otta, tror jeg er det kaldeste stedet på østlandet. Der ble det målt 51 kuldegrader nyttårskvelden i 79(?).

De tørre offentlige tall er ofte hakket snillere enn hva som faktisk er målt lokalt i enkelte kuldehøl under sprengkalde perioder.

Nyttårshelga -78/79 som du nevner var helt sjuk over indre østlandet. I Hamar-traktene lå temperaturen på -44/47º i hele tre uker til endes! Det var kaldt å ta chimpis'en i bare nylonskjorta den nyttårskvelden gitt! Ved Sanderud langs Svarteelva, 1 km øst for Vikingeskipet, måltes -52º den natta, og i Sømådalen i Engerdal ble det målt hele -55º langs elva! I en romjulsreportasje i avisa skrev de om en gubbe der oppe som matet fugl og dyr hele vinteren, og hos ham føk både småfugl og ekorn inn når han åpnet døra!

Må også fortelle om bilstarten vår 1. nyttårsdag -79. Vi skulle ha en bil klar, så den sto i lukket garage, med motorvarmer, pledd over motoren, vifteovn under blokka, og batteriet inne på stua. Den startet etterhvert. Men vi skulle også ha i gang en Fiat 600 som sto helt kald ute. Den hadde skaiseter, og de var harde som glass! Og den lille hekkmonterte 600-kubikkeren maktet knapt å puste lunkent på frontruta en normalvinter, og desto verre nå, så vi kjørte med et "gangsyn" lik sikten gjennom ei sandblåst flaske... Vi tauet så denne kjelken i medbakke en snau kilometer ned til gamle Rv. 222, og deretter på bar asfalt innover mot byen i ca. 1,5 km til - og da først, etter 2,5 km, begynte hjula å gå rundt! :x Og når den omsider startet, så spilte det ingen rolle lell om ruta var gjeniset, for doningen var konstant borte i ei blå eksossky så tett at man så ikke engang så bilen. Ikke bare greit å kjøre i blinde og håpe på at folk viker for en tåkedott! :D

Men det hele opplevdes som nesten eksotisk. Plagsomt ja, men faktisk litt spennende også. Og lyset da mann, det var særs spesielt og vakkert under perioden. Husker jeg dro en snartur til skogs i -46º for å fotografere. Men kameraet var totalt uhåndterlig med mine digre bladvotter, så jeg måtte holde kameraet barhendt. Det var som holde tørris! Det sved i fingrene, og hvite flekker oppsto tvert på alle fingertupper som var borti kamerahuset. Jeg rakk et eneste bilde. Ved neste filmframtrekk sa det bare "fhraas" i filmen, og alt som het perforering på filmrullen gikk i tusen knas :) . Og da værlaget endelig slo om, kunne vi gått i badebukse tror jeg, sjøl i -10º, som da føltes rent varmt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille stedet Sel, 12 km nord for Otta, tror jeg er det kaldeste stedet på østlandet. Der ble det målt 51 kuldegrader nyttårskvelden i 79(?). Ellers er Murudalen øverst i Heidal ofte veldig kald - og her har du jo større muligheter for flott fjelltur også om du ikke bare skal være tøff å ligge ute. Lykke til :x

Prøv Heidalsmuen overfor Murudalen, burde kurere kuldebehovet for noen år hvis forholdene er rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårshelga -78/79 som du nevner var helt sjuk over indre østlandet. I Hamar-traktene lå temperaturen på -44/47º i hele tre uker til endes! Det var kaldt å ta chimpis'en i bare nylonskjorta den nyttårskvelden gitt!

Det var kanskje den nyttårshelga jeg husker også? Var bare 8 år da, men husker en nyttårsaften for mange år siden (har hele tiden ment tidlig 80-tallet :x ) hvor det var kjapt ut for å få unna rakettene, så inn igjen å tine seg opp. Var minus noen og 40 i Elverum den nyttårsaftenen.

Lurer på om det var samme nyttårshelgen en kollega har fortalt om hvor han var på hytta i Femund-traktene. Han og familien var der i en uke, og i flere dager i strekk var ikke kvikksølvet ute av kula nederst på termometeret, som hadde -50 som nederste strek! Å starte bilen var ikke bare å vri om nøkkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det inntrykket at perioder rundt fullmåne gjerne blir kalde. kanskje bare en feeling jeg har, men får man klarvær og fullmåne natt blir det skikkelig kaldt.

Helt klart enig med deg, Etsvends. Deler samme erfaring med deg. Brrr. Personlig har jeg ikke opplevd mere enn -23 grader utendørs, skjønner at jeg er nybegynner når jeg leser alle svarene over :arrow: Men det var forsåvidt kaldt nok for meg.

Jeg skjønner meget godt at folk som er glad i naturen blir fasinert av å overvinne naturkrefter som feks. kulde.

Er det noen som kan skrive litt om forskjellen på -23 og -40? Pleier å ha med vindtette klær og en haug med ullklær. Fungerer dette i -40 også? Eller må jeg satse mere på tykk dun jakke e.l.? Hva med votter og lue? Og ski støvler da? Fryser på tærne bare av å tenke på det :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Sitat tråd: For en vinter.

Bodde i Lakselv i 1999 (Porsanger).

Det var da de hadde -51 i Karasjok, og var nær på å ta kulderekorden.

Da hadde vi på det verste -42 og stiv kuling.

Det var ganske ekstremt. Det var slik at man måtte nesten ned og dra kløtsjen opp igjenn etter å ha skiftet gir på bilen.

I to uker låg vi på -35 +- med en del landvinn. Dreiv på å montere en stålhall på den tia.

Var ganske kaldt.

Har bodd og jobbet på steder hvor du fort kryper ned under både 20 og 30 minus. Dette gjør meg ingenting.

Men blir det kuling og vind når gradestokken er under -20. Da nytter det nesten ikke uansett hva du har på deg. Kaldt blir det uansett, en eller annen plass finner kulden det svake punkt.

PS! Jobbet som tømrer før, har tre fingre som har tatt skade av kulda. Omskolering måtte til!

Er da kaldt av og til i Finnmark også :arrow:

Er det noen som kan skrive litt om forskjellen på -23 og -40?

Så lenge det er vindstille er det ikke så voldsom forskjell, synes jeg.

Personlig så er ofte fottøyet det som jeg merker kulda på. Vernesko i 10-15 minus og nedover er helt ubrukelig ivertfall.

Du har skutersko idag som er gode helt ned til 30-40 minus, disse funker. Ellers så er det ull og ull og atter ull som duger for min del.

Mange plages med ånden, nesen når det blir så kaldt. Selv synes jeg det er friskt.

Blåser det i tillegg er det verre, da er det ikke så stort å gjøre utendørs. Har som nevnt overfor opplevd en vinterdag før i 40 minus, og min erfaring er at kulda i seg selv er ikke så ille, men blir det vind i tillegg da kan det fort bli trasig, med stor fare for forfrysninger og det som verre er.

Har både bodd og jobbet under slike forhold, og ser ikke helt sjarmen med å dra på tur i 30 - 40 minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen ligger i tildekkingen av ekstremitetene(hender og føtter). Ved -40 blir fingrene hvite momentant hvis du tar av vottene. Jeg har holdt varmen i vanlige skisko i -40. Da hadde jeg to par ullsokker, og to par såler. Gamasjer som dekker ankelen tror jeg er viktig.

Hvis du står stille blir du kald uansett om du har dunjakke eller ikke. Ved bevegelse holder du stort sett varmen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Espedalen i 2001 (se længere oppe i denne tråd), var jeg ude på ski i omkring -35 C i et par timer. På overkroppen havde jeg superundertrøje, en til kunststoftrøje og løbejakke. På underkroppen havde jeg tykke vintertights. Racing-skisko uden overtræk. Så lenge det gik bortover eller opover, frøs jeg ikke, men når det gik nedover, blev det veldigt hurtigt koldt. Jeg trak luen helt ned til øjnene for at beskytte pannen, men kindbenene (under øjnene) kunne jeg ikke rigtigt gøre noget ved. Jeg har lidt dårligt blodomløb i fingrene, så jeg trenger lidt mere end bare vanlige langrendshandsker på hænderne. Så lenge, man er fysisk aktiv, holder man varmen, selv om man ikke har meget tøj på. Det er nok noget andet, når man skal sove....

M.h.t. Espedalen må jeg korrigere mit tidligere indlæg: Det var Dalseter, jeg var på. Dalseter ligger i ca. 900 m. Espedalsvannet ligger så vidt jeg husker i ca. 700 m. Da jeg var der, var det højtryk og vindstille. I sådant vejr synker den kolde luft ned i bunden af dalen. Nede ved Espedalsvannet var der typisk 3-4 grader koldere end oppe ved Dalseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.