Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur fra Finse til Geilo


t-nielsen

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Vurderer en tur fra Finse og ned til Geilo, eller alternativt ned til Ustaoset. Er godt vant hva gjelder friluftsliv, med 20-30 teltur døgn i sommerhalvåret, ikke spes vant til vinterturer på fjell. Noe som det selvfølgelig skal gjøres noe med..

Planen er som følger at vi tar toget opp på fredag, ligger et sted mellom Finse og Skarvet, fortsetter videre dagen etter frem til Folarskaret hvor vi tar pause til dagen etter. Fortsetter da videre til Geilo, eller drar skrått ned til Ustaoset siste dagen..

Noen spørsmål/tanker:

Ser mange tar denne turen i påsken, hva med Januar?

Snøskred?

Ha med hund (Alaska Malamute)

Temperatur på den tiden av året

Er jeg avhengig av Feller

Noen som har kjennskap til dette, som har lyst til å bidra litt i planleggingen?

På Forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er jeg avhengig av Feller

Før i tiden, dvs for ca 20 år siden og før den tid før fellene kom på moten her i Norge, gikk det mange mennesker på toppturer om vinteren uten de ringeste problemer. Jeg har feller, men blir ofte matt av alt utstyrshysteriet en opplever. Gled deg heller over turen og gi blanke f... i alt utstyret som gjør sekken så tung at turen blir en lidelse.

Av og til kan en møte turklatrere nedlastet med kilovis av isenkram rundt selen. Stakkars dem. Da Ralph Høibakk og Arne Randers Heen førstegangsbesteg Trollryggen i Romsdalen, Europas lengste klatrerute, hadde de med seg kun 10 bolter og seks karabiner. Det var gutter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig svært liten forskjell på utstyret fra sommerturer som du kjenner godt, til vinterutrustning.

Primus som funker i kulda, god sovepose/underlagsmatte, litt skismurning samt spade er vel igrunnen det hele........

Langt undertøy, lue, votter har du jo på kroppen. Ett par sokker og ei lue (for natta) ekstra kan være greit å ha i sekken. Utover det syns jeg det det kun blir "sekkfyll".

Som ods sier, det skal bæres!!! Dog, feller syns nå jeg er digg da :?

Det er alltid en potensiell skredfare i vinterfjellet! Stabilt kaldt vær med liten vind over en periode reduserer skredfaren betraktelig. Sett deg godt inn i hvordan du skal vurdere skredfare, snakk med lokale og du får mange flotte vinteropplevelser. Selv har jeg hatt mange flotte og sikre turer, selv om det har vært meldt stor skredfare..............men man må vite hva man driver med.

Januar er en super måned for skikkelig vinteropplevelser.

God tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut frå at du tenkjer på ein tur over Hallingskarvet på langs. Dersom du vel ruta opp på vest-enden av Skarvet "med omhu" (vest for Kyrkjedørsnuten, sjå kart på http://westcoastpeaks.com/Peaks/flakavassnutane.html - bruk den ruta som teikna inn lengst mot nord, evt. gå opp skaret ved punkt 1689 og deretter mot aust) vil du finna ein trase som skulle vera relativt grei i høve til skredfare, men det kan vera greit å ha med fellane :? . Deretter er det rake vegen mot Folarskardnuten! "Cruxet" på turen kan fort bli å komma seg ned i Folarskardet derifrå, det siste stykket ned er bratt nok til å bli guffent dersom det er hardt og isete føre - eller dersom vind og nedbør tilseier skredfare.

Ruta vidare austover er grei; når du tilslutt skal ned frå Skarvet, har du valget mellom Prestholtskardet, eller forbi Skarvsenden og vidare nordaust, og deretter søraustover forbi Skarveranden til Havsdalen. Heile ruta utgjer ca. 1750 høgdemeter (det er meir kupert på Skarvet enn ein skulle tru!) og nesten 50 km distanse, så det er nok greit å bruke ei heil helg på dette, når turen går i januar (gjekk Finse - Geilo etter denne ruta i mai i år på ein dag, og brukte i underkant av 11 timar). Det kan bli kaldt (og vindfullt!) nok i januar - var på Kyrkjedørsnuten vest på Skarvet seint i februar 2005, med ca. -20 C, på ein dag med sol!

Med bra ver og føre, er prosjektet ditt ein kanontur - lukke til!

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

drar frem denne igjen da det begynner å nærme seg tid for tur... leser mye rart, er renna ned til folarskaret såpass bratt og ufremkommelig at man må ha med øks, eller går det fint å tverre skiene å skli ned? er det ok å ha med seg hund på toget opp til finse?

Takker hvis noen har noen flere erfaringer å komme med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe renne du skal følge, bare en flanke mot sydøst, og den blir brattere etterhvert. Går litt i store trappetrinn et stykke.

Det er snørforholdene som avgjør nedfarten. Det er sjelden så hardt at du vil trenge øks, men du kan trenge å vurdere skredfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vår hund på toget fra Finse til Ål i 2004, så regner med at det ikke skal by på noen problemer.

Denne er jeg mer usikker på, MEN jeg har jo sett på toget at det er egne plasser for hunder. Tror det formelt sett skal bestilles plass for hund, men at det neppe vil by på problemer å ikke gjøre det. Har nemlig lyst å ta med min Malamute til vidda en gang, så jeg har sett litt etter info på toget, meh har ikke funnet noe annet enn disse "hundeplassene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan var turen??

Jeg og ett par kamerater skal gå denne ruten fra fredag (kommer med tog torsdag kveld) til søndag. Tror det er god tid på denne turen. Ser også at det er meldt meget bra og kaldt vær til helga :wink:

Har du GPS-koordinatene ned Folarskardet? Hvordan var forholdene der, og ellers over Hallingskarvet?

Takknemlig for info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi hadde desverre ikke med oss været i helgen, ble til at vi lå i telt litt nordvest for Finse i helga.

Da vi ikke har gått turen før, og det var null sikt, samt sterk vind valgte vi å droppe turen. Var markert snøskredfare i området også fikk vi beskjed om.

Håper på å få forsøkt igjen om ikke lenge, så rapport fra deg etter neste helg er kjærkomment:-)

Lykke til med været og turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være temmelig barskt på Hallingskarvet, sats på en helg med god værmelding. Jeg gikk turen fra fra Haugastøl til Finse over Hallingskarvet og oppom diverse topper i begynnelsen av mai i fjor. Tok nattoget til Haugastøl og startet vandingen ved 04-tiden om morgenen. Fremme på Finse ved lunchtider, en liten hvil der, før jeg gikk opp på Hardangerjøkelen. Toget hjem samme ettermiddag. Planen var å overnatte på Finsehytta, men syntes ikke det var noe koselig der, så jeg fremskyndet turen til Hardangerjøkelen. På slike dager er det en stor fordel å start tidlig. Meget skarpt føre de første timene, og klissent med gjennomslag mot slutten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hei!

ser utrolig fint ut i dette området!Jeg lurte på hvordan turen er å gå på sørsiden av hallingskarvet? Er det nødvendig å gå opp på toppene for å nyte utsikt eller er det fint å gå i "lavlandet"?

Takk for eventuelle svar:)

iNGVILD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.