Gå til innhold
  • Bli medlem

Truge-tur over Hardangervidda (+spørsmål om telt)


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Hei

Bestilte akkurat noen truger og nå har jeg lyst til å få brukt dem skikkelig og da tenkte jeg på en tur over vidda.

Så en annen post her det var linket til en tysk side om truger på vidda, men da jeg ikke kan tysk så blei det litt vanskelig for meg.

Jeg lurer litt på hvor lang tid man må beregne til dette, jeg tenkte jeg skulle gå over i januar eller februar en gang.

Lurer litt på åssen telt man burde ha til en slik tur, det kan jo bli mye vær og tror ikke det teltet jeg har nå egner seg, men problemet er økonomien siden jeg er student. Noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm,,,,, spørs om det er så lurt? Det går som du kanskje skjønner ganske treigt i forhold til skigåing i slikt terreng som du nevner (hardangervidda). Det kan være en ganske så mental slitom tur om du plutselig blir veldig var på at det går så treigt framover i det store og åpne landskapet, og jeg mener å huske at det var noe av det de tyskerne sleit med. Kanskje du kan ta det som en utfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men det var akkurat slik "pappa prat" jeg kan godt la være å høre her inne :!:

Jeg er meget klar over at det er truger som jeg har valgt som gåverktøy og ja det er pga at jeg vil ha en fysisk og psykisk utfordring :lol:

Spurte han ene tyskeren istad og han sa at jeg kunne klare 15km på en dag hvis vær og føre var bra.

Nå er ikke jeg helt sikker på avstand fra Finse til Haukeligrend, men er det ikke rundt 100-110km?

Så en 10-14 dagers ferie på vidda midtvinters høres ikke feil ut for meg hvertfall!

Ulurt og sånne ting gidder jeg ikke å bry meg om, for å sitere Adler fra et annet innlegg:

"Jeg håper ikke på noen frelse i himmelen, og jeg frykter ikke noe straff i et helvete, så jeg er fri til å ta kontroll over mitt eget liv. Jeg pisser på maktmennesker som bruker religion og lover for å få sosial kontroll over andre mennesker. Selvmordsforsøk er forbudt, og overlevende vil bli straffet. All form for risiko-sport kan defineres som raffinerte selvmordsforsøk, og bør derfor straffes.

Ikke sant ? "

Grunnen til jeg spør her inne er for å ta imot nyttige råd til en tur jeg allerede har bestemt meg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har krysset HV til fots for lenge siden fra Haukeliseter til Eidsfjord og da brukte vi 4,5-5 dager med passe greie dagsetapper som kan være passe for truger også.

Husk å ta med mye lesestoff og et komfortabelt liggeunderlag. Det blir lange kvelder i teltet på denne årstiden.

Kanskje treffer du på noen andre (Tyskere og Nederlendere)... De går gjerne på truger.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil at en vanlig tur over vidda skal utvikle seg til en risikosport, er det nok best at du ikke tar imot for mange gode råd på forhånd.

Tenkte bare å nevne at den tyske turrapporten (som har mye nyttig info) er fullt leselig for engelskkyndige hvis du putter nettadressen inn i babel fish. Stil og grammatikk blir riktignok noe innfløkt, men meningen holder seg forbausende intakt.

http://www.walter-steinberg.de/Nordeuropa/Hardangervidda.htm

http://babelfish.altavista.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt. Dette klarer du sikkert. Har kjøpt truger nettopp og testet dem ut i bratt terreng. Det var frustrerende å ikke kunne ta av skifellene og skli raskt og deilig ned...

Det slipper i hvertfall du å tenke på når du skal på H-vidda ;o)

Dersom du vil gjøre turen enda kulere kan du jo ta med en liten pulk også (forutsatt at det er nok snødekke). Lettere å gå når du slipper sekken. Gå med staver - da får du skikkelig trening for overkroppen også. Aner ikke hva slags erfaring du har fra før - jeg kan bare gi deg min super-pakkeliste som ligger her:

http://www.mitandi.com/linker_tips/

...og ønske deg en flott tur med bra vær!

Klem - Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tror du får en fin tur over fjellet, bare været ikke går helt bananas.

Min erfaring er at det ikke er så tungt å gå på truger som mange skal ha det til, med litt øving på teknikk har man omtrent samme ganglag som vanlig gange.

Du bør lese denne siden her om to karer som gikk til nordpolen på truger http://www.northpoleclassic.com/ de gikk på GV polar trail modellen som bla. føres av Arktisk pudder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, satse på det blir litt kaldere enn det er nå i allefall!!

Har lest om de gutta der ja, ganske kult hehe, nå slipper nok jeg endel av problemene dem hadde, så sånn sett burde det gå lett.

Værre er å øve seg da, frykter at det blir på Finse som jeg for første gang prøver trugene! Har tatt fri fra jobben og bestillt tog 20 jan så da er det bare å krysse fingrene for mye snø og kaldt vær selv om det er å drømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter min erfaring er en dagsetappe med truger omtrent som en dagetappe til fots om sommeren, men pga korte dager i januar er vel 15km pr dag realistisk. Regn derfor med ca 7 dager fra Finse til Haukeliseter.

Med hensyn til telt til vintersbruk kan jeg anbefale pyramideteltet Kiva fra Mountain Hardware. Teltet veier ca 1,8kg og kjøpes sammen med en avtagbar bunn. Avtagbar bunn gir store fordeler ved vintercamping. Klips bunnen på i halve teltet og grav en halvmeter djup grop i den andre halvdelen. Da har du full ståhøyde i halve teltet og en soveplattform med bunnduk i den andre halvdelen. Teltet har vært brukt på Nordpol-ekspedisjoner, er raskt å sette opp og tåler hardt vær. Kjøpes hos Sportsnett eller online fra USA.

Billige og lette teltplugger til vinterbruk får du ved å spitte gamle bambusstaver i to og kutte dem i 40 cm lange pinner. Bor et hull midt i pinnene til å tre bardunene gjennom.

Legg gjerne inn en liten turrapport etter at du har tatt turen. God tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvet noen hva som ble av Mayhassen? Han ville jo skrive rapport om turen...

Jeg ville i alle aldri dratt avgaarde alleine gjenom isoerken paa hardangervidda med temperaturer under 40 kuldegrader i "oekonomi-utstyr" I hvert fall ikke om jeg skulle komme hjem igjen med temmelig stor sikkerhet

Hilsen

pyramus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lever i beste velgående den dag i dag han :D

Rapporten finner du her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7794&highlight=hardangervidda

http://mineturer.net/hardangervidda/2007/jan/index.html

Begynner å bli lenge siden dette nå, artig å mimre tilbake på denne lærerike turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mayhassen,

rapporten er vel gone imidlertid, men det var da flott å lese, at det er ikke Du.

Har bare vært in Norge om vinteren to, tre korte ganger, men jeg vet no så masse om Viddaen, at det kan bli *veldig* livsfientlig der oppe om vinteren. Jeg kjenner nok alpene om vinteren, og heller det er ikke noe lek, men selv i 3.000 Hm vil temperaturen sjelden synke under 30 kuldegrader. Og 40 eller 50 kuldegrader er da en helt annen kategorie.

Så jeg ønsker lykke til.

hilsen

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lever i beste velgående den dag i dag han :-)

Rapporten finner du her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7794&highlight=hardangervidda

http://mineturer.net/hardangervidda/2007/jan/index.html

Begynner å bli lenge siden dette nå, artig å mimre tilbake på denne lærerike turen.

Hahaha, godt at læse du stadig eksisterer :D

(Blot en enkelt off-topic spørgsmål til Mayhassen:)

Husker jeg forkert, eller brugte du ikke en Garmin 60csx GPS på turen?

Hvis ja = Spørgsmål: Du havde, så vidt jeg husker, GPS spor fra hele turen (på nær det sidste stykke). Hvor mange batterier havde du med? Og var det lithium?

vh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.