Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk


Tommy og Tigern

Anbefalte innlegg

Annonse

Har søkt opp aktuelle tråder for interesserte:

:roll:https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1172

:)https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1642

8)https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4218

Har bare littegrann erfaring med Jerven sine produkter sjølv, men dei virker jo til å vera veldig bra. Mange forskjellige modeler, alt frå "syltynn" til skikkeleg isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerven er utrolig bra.

Ingen over og ingen ved siden spør du meg;)

Helsport sin er også likeså bra vil jeg si, iværtfall hvis vi sammenlikner de store forede utgavene til begge produsentene, i og med at Helsports utgave er ca. 1000,- kr billigere vil jeg si at Helsports utgave er et bedre kjøp iforhold til pris, selv om nå Jervens utgave kan holde en grad eller to bedre på varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er bruksområdet for disse dukene??

Jeg forstår at de som jakter kan ha nytte av disse når de sitter på post ol.

Men vanlige tur folk.. er det en erstatning for telt eller som en vindsekk til lunsj og nødtilfeller.

de er jo alt for tunge til å ha med som suplement til telt og sovepose. over 2 kg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er bruksområdet for disse dukene??

Jeg forstår at de som jakter kan ha nytte av disse når de sitter på post ol.

Men vanlige tur folk.. er det en erstatning for telt eller som en vindsekk til lunsj og nødtilfeller.

de er jo alt for tunge til å ha med som suplement til telt og sovepose. over 2 kg noen.

For meg har fjellduken veldig mange bruksområder, selv om jeg ikke går på jakt. Har du først prøvd den og blitt vant til å ha den med deg på tur, er det vanskelig å ikke savne den når den ikke er med. Å spise lunsj i drittvær blir noe helt annet når du kan tre fjellduken over deg. Fjellduken åpner nye muligheter for overnatting under åpen himmel (men noen vil kanskje si at det ikke er åpen himmel lenger...). Er du blitt skikkelig kald får du fort varmen igjen når du kryper inn i fjellduken (ihvertfall hvis den er fôra) uansett hvordan været er utenfor. Som vindsekk i nødstilfeller er det få ting som føles sikrere enn å ha en fjellduk i sekken.

For min egen del erstatter fjellduken ofte telt, men da bare på mindre turer. Den er perfekt for de små skogsturene hvor man fyrer bål og overnatter rundt bålet. Telt er fortsatt å foretrekke når man skal på lengre turer, og jeg innrømmer at den ofte blir nedprioritert pga vekt på teltturer, spesielt om sommeren. Skal man ha både telt, vinterpose og fjellduk med på tur stiller det krav til ryggsekkens størrelse...

PS: Jeg har Jerven Fjellduken Multimate (avtagbart fôr. ca 2 kg med, ca 0,9 kg uten), og er veldig fornøyd med denne modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på noe nå....

Jeg har Jerven sin Thermo Extreme og er svært fornøyd.

I forsvaret hadde vi både denne og King Size og såvidt jeg husker så hendte det ikke en gang iløpet av tida jeg gikk i grønt at det var noe feil eller noe som ble ødelagt på Jerven sine produkter.

Og dissa dukene fikk JULING!!

Så kvalitetsmessig opplever jeg at Jerven er svært bra....

Helsport kan sikkert være brukanes den også, men min egen grunnregel er at jeg får det jeg betaler for...

Se bare på eksemplet Norrøna Recon Pack vs. Bergans Recon Pack.

Norrøna er krem og Bergans sin sekk er ubrukelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsåvidt bare sette deg rett ned i snøen, men du kan ikke sitte på den veldig lenge på bar snø før duken begynner å bli fuktig. Husk, den er vannavstøtende, ikke vantett! Anbefales å bruke underlag. Har hatt min Jerven Thermo Extreme i mange år, bruker den titt og ofte. Veldig fin å ha liggende i bilen når du ikke bruker den på fjellet, til f.eks venting ved periodevis stengte fjelloverganger. Har brukt min flere ganger til det. Pleier aldri å ha med telt på fjellet i de tre varmeste årstidene lenger heller, funker bra for meg da jeg pleier som regel bare å gå ett par dager i strekk. Brukte Thermo Hunter da jeg var i Hæren, bodde nær sagt i denne duken til tider. Var i et jegerutdanningskompani langt nord i ett år, og da været var som verst var jeg veldig glad vi hadde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Inuk "fjellduk" fra Prima Villmarksliv. Kosta ca. 1,000,- for to stk. En normallang person kan ligge utstrakt i de. De er ikke isolerte, men vandtette med en varmereflekterende innside. Funker i alle fall greit til å ta lunsj i når det er drittvær. Har hatt dukene i to år og har ikke hatt problemer med glidelåser eller at de ikke er vanntette, men de er nok et par hakk under jervenkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En kompis har en FJellduken Thermo hunter, trur eg hvertfall. Den er lang og fora hvertfall, og det gikk to nokså svære slamper ned i den.

Jerven lover jo at den skal være vanntett, så en tur i sommerferien, hvor det så ut til å bli skikkelig drittvær, dro vi den med for å teste skikkelig. Vel stemninga var høy når det begynte å sprutregne, og vi la oss med liggeunderlagene inni duken, og en pressening under. Jeg lå i sovepose inni og kompisen lå rett i duken.

Morgenen etter, når det hadde regna hele natta, var det på tide med en situsajonsrapport: Kompisen var gjennomvåt, til og med boksern. Min t-skjorte måtte vris opp og eterlot en stor dam. Det var ikke fordi det hadde rent vann inn, men fordi duken ikke var tett nok. Det var selvfølgelig spessielt rundt glidelåsene og åpningene, men hele duken var våt, og vi med. Vi synes ikke dette var godt nok, å ringte jerven, for å få høre at, sånn er det. Andre gang vi ringte fikk vi vite at duken måtte impregneres før og under turen. Hva faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et annet røvertriks er fyre stearinlys inni duken, eller telys..

Da blir det fort varmt.. Bare pass på så du ikke brenner hull i duken :shock: dette har jeg gjort med to duker.. Heldigvis var ingen av de mine, men forsvarets, hoho.

Det jeg syns er dumt med jervenduken er at den er litt overpriset, og den lover mer enn den klarer å holde.

Men alt i alt er det et meget bra produkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Helsport sine i forhold til Jerven?

Har selv Helsport sin enkle fjellduk. Fin å gå å vandre med i regn og vind. Bruker bomulls bukse, så jeg kombinerer med gamasjer.

Har og brukt den som telt/gaphauk. Den natten striregnet det - var helt tørt under duken :cry:

Sparer mye vekt, da jeg bruker denne som regntøy, vindstopper, og telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags erfaring har du gjort med kondens? :?:

Da det var en åpning lik en gaphauk, var det ingen kondens.

Lå forøvrig på gran-grener, så liggeunderlag. Det gav mykt og tørt liggeunderlag. Bakken var fuktig av regn.

Når jeg vandrer i regn og blåst, fungerer den fint som regntøy. Ikke mye kondens her heller. Unntaket er i armene, hvor det blir klamt og fuktig av egen svette.

Løste dette ved la armene være av innafor duken, og lot armtrekkene henge og slenge.

Funket bra. Det er og raskt og lett og føre armene på plass igjen, når man vandrer i ulent terreng.

Skulle jeg gjort noe forbedringer, var det å lime hodet og armene permanent på med kontaktlim. - Det gjør ingenting om de er der når du spenner duken opp som telt/gaphauk.

post-2211-133474445099_thumb.jpg

post-2211-133474445109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg vurderer nå enten Jerven Thermo Hunter, Fjellduk X-treme til Hel Sport og evt. Soveposetrekket til Bergans i Dermizax. Har jo hørt hele tiden at jerven er vanntett i stoffet, men ikke i konstruksjonen, og det er det som gjør at soveposetrekket til Bergans har kommet inn i bildet(pluss vekt og str). Jeg holder litt tilbake med å kjøpe jerven fordi disse maljehullene og åpningene ved glidelåsene slipper vann lett gjennom. Jeg reagerte også på Mathias sitt innlegg om at jerven ikke holdt mål når det regnet en hel natt. Hva ville være i såfall best av disse tre.? Noen synspunktet på mitt valg..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.