Gå til innhold
  • Bli medlem

Matterhorn


Anbefalte innlegg

Hei

Har fått lyst på en tur til Matterhorn. Ønsker opplysninger om det meste. Er i brukbar form, minimal klatreerfaring, men høydesterk. Evnt. turrrangører, hvor lang tid, kostnader, nødvendig utstyr ( leies ?)

vansklighetsgrad, når på sesongen m.m ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hjemmesiden til Lyngve er det en liten rapport fra hans tur til Matterhorn:

http://distantpeak.com/web/mountains/europe/matterhorn

På bildeserien fra denne turen er det litt info ang. vanskeligheter og lignende (klikk på hvert enkelt bilde, og du får litt mer info til bildene :roll: ):

NY BILDE-LINK: http://distantpeak.com/simpleviewer/index.php?set=72157594381877717

Vet ikke om du får så mye hjelp der, men litt vedrørende ruta opp skulle det vel være. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matterhorn Hörnligrat er ikke veldig vanskelig når det gjelder det tekniske, men det er veldig utfordrende med tanke på kondisjon og konsentrasjon. Du må være konsentrert 6 timer opp og 6 timer ned. Svikter konsentrasjonen kan det fort skje en ulykke.

Det som er vanskeligst er å finne veien. Da jeg besteg Matterhorn med kompisen min for noen år tilbake, prøvde vi å følge noen guidede grupper i starten for å finne riktig vei. Det er ganske upopulært blant guidene som på en jævlig arrogant måte mener at fjellet tilhører dem.

Generelt mener jeg at ingen som ikke har tilstrekkelig med erfaring bør prøve seg på matterhorn, om det er med eller uten guide. hovedproblemet på denne toppen er akkurat det faktum at det finnes mange ikke-klatrere på vei. noe som medfører at antall døde hvert år er på ca. 10 stykker.

når det er sagt så må det også sies at matterhorn er så utrolig pent at en som er glad i fjell automatisk får stor lyst å prøve seg på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har fått lyst på en tur til Matterhorn. Ønsker opplysninger om det meste. Er i brukbar form, minimal klatreerfaring, men høydesterk. Evnt. turrrangører, hvor lang tid, kostnader, nødvendig utstyr ( leies ?)

vansklighetsgrad, når på sesongen m.m ???

Hei.

Takk for alle svar, alt er nyttig å vite, lysten er ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vekker litt liv i denne tråden. Er det farlige med Matterhorn at det er fare for ras, eller er det klatringen. Tar man kabelbanen Schwarzee paradise og går mot foten av fjellet der en setter basecamp (hvor lang marsj), og bruker en én dag for turen opp-ned fra campen? Bare litt interessert, det er en spennende og vakkert fjell :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hørnlihytta som ligger ved foten av fjellet - og til dit det er spasertur - er det en lang (10-15 timer) og konsentrert dag opp til toppen og ned. For å finne veien uten guide kreves helt klart fjellerfaring. Da jeg var der gikk vi noen hundre høydemeter opp fra hytta kvelden før for å gjøre oss kjent med ruta til turen i mørket neste natt. Det er utrolig vanskelig å finne frem i mørket blant klipper og stein langs eggen og i østflanken. Med en del fjell- klatreerfaring kan man gå det meste av ruten usikret. Over Skulderen (siste 2-300 høydemeter før toppen) var det endel faste tau. Siste biten til toppen er bratt is/snø. Jeg opplevde kun ett steinsprang, men det kan jo være nok. Det er mye slomsete folk som ikke kan gå i løst terreng uten å løsne stein...

Matterhorn er en utrolig nydelig topp som det ikke må tas lett på. Har man ikke mye fjellerfaring: finn et annet turmål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig klatring via Hørnlieggen. Utfordringen er å finne ruten, særlig når denne går et stykke inn i østflanken. Man må være rask, så bruk av tau og standplasser hele veien er utelukket. Enten må man gå det meste usikret, og kun bruke tau på noen få litt vanskelige/ utsatte steder, eller så må man gå med kort tau, og evt. stedvis legge noen "løpende mellomforankringer", dvs. at man ikke bruker standplass. Går man med for langt tau øker faren for at man med tauet river ned steiner som kan treffe noen.

Viktig også å være tilvendt høyden før man prøver Matterhorn. Gå på et par andre lettere 4000 metere først, slik at du kan holde høy fart oppover på Matterhorn uten å bli helt utmattet. Da har man også bedre margin på klyvingen oppover. Og generelt er det ganske bratt og luftig, så man må like seg (ihvertfall ikke være redd) på slike steder.

- Lykke til med Matterhorndrømmen :wink:

mvh

Eirik T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matterhorn frister, på samme måte som den ikke frister. Fjellet er jo pent, men om den skal bestiges må jeg ha bredere erfaring når det gjelder klatring. Jeg er skikkelig nybegynner når det gjelder sikringer og slikt i fjellet, jeg er heldigvis glad for at jeg får kick nok av å gå 2K topper og andre norske fjell. Men jeg skal hvertfall ta en tur på Mont Blanc. Deretter kanskje Kilimanjaro og Denali. Der stopper grensen, mer vil jeg ikke prøve på 8) Man kan jo alltids drømme om Matterhorn, Everest, Kanchenjunga og K2, men trenger ikke være realist for det :wink: Vet ikke åssen det er med deg Eirik, er det fortsatt like morsomt å gå en tur på Surtningssui eller Storen som det var før du tok Everest blant annet?..............Har du tenkt å bli første nordmann på K2, eller? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes faktisk det er like moro med norske fjell som før! Riktignok er jeg mer kresen på været nå. Drar helst dit været er bra. Utsikten er det desidert viktigste for meg, og da gir det ikke så mye mening å gå på topper i gråvær/ tåke! Jeg har vært på flere vårskiturer de siste ukene. Det er topp! Og nå drar jeg straks til Finse og begynner å gå derfra kl 04.15 i natt for en tur alene over Hallingskarvet, for 8. gang. Jada, det er like moro!

Jeg synes ikke du skal avskrive hverken den ene eller andre toppen. Jeg synes bare det er viktig å gå "alle trinnene på stigen". Gradvis øke kompetansen og kanskje høyden på toppene. Det finnes jo folk som går på Everest som sitt første og eneste fjell. Hva gleden og hensikten med det er? Det skjønner ikke jeg...

K2 skal jeg ikke på. For liten sjanse for å komme opp. For stor sjanse til ikke å komme ned, eller komme ned mye fortere enn en hadde tenkt seg!

Mvh

Eirik T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da treffes vi kanskje oppå Hallingskarvet da Eirik. Vi tar morgentoget til Finse i morgen, og begynner derfra klokken halv ett. Tar oss god tid, og overnatter oppå platået natt til søndag. Blir jo knallvær :)

Skjønner godt det med K2, jeg driver å babler om at det er flaut at ingen norske har vært der. Men det er visst et av verdens farligste fjell å bestige, du tar raske høydemetre og mye teknisk snø og is og klatring underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvilken erfaring bør man ha bak seg før man prøver seg på matterhorn? Forslag til hva man bør ha gjort unna for å kunne klatre matterhorn (med guide) på forsvarlig vis. Jeg spekulerer litt i å prøve meg men er fersk selv i vegg, så jeg trenger litt hjelp med forslag til et slags program før jeg seriøst kan vurdere toblerone-fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var der nede forrige uke og diskuterte det samme med en guide som har vært på toppen 15-16 ganger med kunder de siste par somrene. som flere nevner ovenfor er det ikke spesielt vanskelig klatreteknisk fra hörnlihytta. nesten hele ruta er klyving og sågar litt gåing, mens klatringen vel ligger på rundt 3? (turen er AD etter den franske standarden, og jeg mener å huske jeg har lest 5.3 YDS en plass, så det er kanskje knapt nok 3)

men man må ha klatret litt (utendørs) for å føle man mestrer de bratteste hengene, ikke minst fordi man henger høyt og neppe føler seg like sikker som når det er 1,5 meter til bakken i tilfelle et fall. trening på klatring/klyving på luftige steder er derfor et must før man drar nedover. Hurrungane er jo et bra treningssted. der er det også flere steder med mye løst underlag. f.eks starte med dyrhaugsryggen, så ta det videre til soleiebotntindane og videre til austabottstind og skagastølsryggen. takler du disse så takler du matterhorn.

man må også ha vært på et par 4000+ topper i tillegg slik at man vet hvordan man reagerer på høyden. det er en lang og slitsom dag, og det er ikke noe særlig å bli utkjørt etter 5 timer på veien opp, og være ukonsentrert i 5 timer ned igjen.

utenom dette er det også vanskelig å finne ruta og det er viktig å passe på løse steiner (selv om det mange ganger ikke er opp til en selv), så en erfaren guide er en grei ting å ha med seg for at ikke det skal ta veldig lang tid. normal tid med guide hadde han jeg snakket med erfart var ca. 8-10 timer opp og ned. rekorden fra i september i fjor av to unge lokale guider er 2 timer og 33 minutter tur-retur fra hörnlihytta (en syk tid, spør du meg).

ps! jeg klatret ikke matterhorn selv forrige uke, var kun på noen andre topper der nede, så jeg refererer bare til det guiden (som jeg for øvrig fikk et godt inntrykk av i forhold til kunnskap) fortalte meg.

ps2! det er sikkert flere her inne som faktisk har vært på toppen som kan fortelle nærmere om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Interessant å lese kommentarene overfor. Det virket som om de fleste er samstemte i at du ikke bør klatre Matterhorn uten først å ha en god posjon klatre og fjellerfaring og god fysisk form. Jeg slutter meg til det.

Jeg klatret matterhorn i August 2008 og har skrevet noen av erfaringene mine på min egen blogg: http://www.kverme.net/blog/?p=124. Den kan være nyttig lesing. Mitt hovedinnspill utover det er følgende:

Det er en svært lang (høy) klatretur, ca 1200 meter opp og ned, ikke teknisk veldig krevende, men 6 timer opp og 6 timer nedigjen utfordrer konsentrasjonen enormt.

Du må klatre ned igjen samme vei som du klatret opp... Altså ingen bakvei ned fra denne toppen (3 ble flydd ned fra toppen med helikopter dagen før vi klatret toppen, det er flaut med de redde trolig livet på den måten)

Er du ikke veldig klatrekyndig, bør du bruke guide (2 omkom dagen før vi klatret toppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. Jeg har fryktelig lyst å klatre Matterhorn i 2010. Jeg gikk Haute Route nå i sommer og hadde panorama utsikt til Mattahorn i 2 dager, og det er jo et fryktelig vakkert fjell. Kanskje det fineste i Europa? Etter det jeg har leste er det ikke klatringen som er det vanskligste ,men at du må være full konsentrert i 10-11 timer. Av tidliger erfaring har jeg vært på Elbrus-Mount Blanc(traversen)-Haute Route-Acon(ca 5500)+klatret også Arret Cosmique(sikkert stavet feil-men en klatrerute rundt Auigille de Midi), mener selv at jeg tåler høyden veldig godt så lenge jeg avklimatisere meg riktig. Jeg er i god fysisk form og trener jevnlig, eneste aberet er klatring. Jeg begynte å klatre høsten 2008, og har klatret 5/5+ inne, og har klatret en del ute i år, men regner meg selv som en veldig nybegynner på klatring.

Hva bør jeg trene på det nærmeste året for å stå best mulig rustet til dette i 2010? Jeg berekner å leie guide der nede, og har forstått det slik at de tar en klient på hver guide og at du må på et "prøvefjell" før de slipper deg ut på Matterhorn.

mvh

Thomas Hetland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas

Med den bakgrunn du har tror jeg du fint vil klare å klatre Matterhorn med guide.

Det å mestre 5+ er selvsagt en fordel, men ikke noe du får direkte bruk for på Matterhorn. Der er det viktigere å beherske rask og kostnadseffektiv klyving. Bruk litt tid på tinderangling i Hurrungane. Klyv og klatre med de fjellskoene du skal bruke på Matterhorn. Lek deg opp og ned fjelltoppene, bruk ulike teknikker, med og uten stegjern på skoene. Husk å klatre nedover også

Når tiden kommer bør du "overdrive" akklimatiseringen til høyden litt. Det er en investering å kjøpe guide for å klatre Matterhorn, og da er det dumt å slurve med det akklimatiseringen og få opplevelsen ødelagt med skallebank og oppkast. En i mitt turfølge hadde vært på Mont Blanc flere år siden uten akklimatisering. På vår tur ble han dårlig på turen opp Breithorn ca 4164 moh. Jeg ville brukt minst 5 dager i høyder over 2500 - 3500.

PS. Jeg ville ikke brukt guider fra Zermatt... Har inntrykk av at de er veldig raske med å snu klientene på 4000 moh.

PS2. Akkurat nå er Matterhorn fin. Var på turer i Leukerbad og Eggishorn i helgen og kunne se Matterhorn tårne opp som en søyle i ørkenen borte i Zermatt fjellene. Det er lite snø på toppen der nå...

Fjellet kommer ikke til deg, du må gå til fjellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hei, det ble desverre ikke at jeg fikk klatret Mattahorn i aar. Hadde satt av söndag og mandag for aa klatre dette fjell, men pga uver siste dager, har sno og is dekket ruta og gjort det umulig aa klatre i öyeblikket. Veldig kjedelig, for da min guide de siste 9 dager mente jeg fint ville klare det.

Fikk klatret mange andre fine fjell:

Breithorn

Castor

Pullox

Dupforzpitse

Riffelalp(forskjellige ruter)

Kan ogsaa absolutt annbefale folk aa besöke den nye Monte Rosa hytta,,,,veldig fin og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.