Gå til innhold
  • Bli medlem

Langdistansekne / løperkne


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Annonse

FranJosef skrev

Flere som sliter med dette? Erfainger? Hvordan blir man kvitt dette?

For å starte med det kjedelige ved denne plagen; Du blir neppe kvitt det :D

Og ja, har selv tendenser til samme plage dersom du mener en smerte som kommer under kneskålen ved spesielle belastninger eller vridninger. Vanligvis verre nedover enn oppover bakke.

Har ingen spesielle uttøyningsøvelser, men prøver å tøye litt etter anstrengelser. Prøv å unngå å rette kneet helt ut når du står, det er bedre med en ørliten bøy i kneet. Ellers har jeg funnet ut at for meg funker et råd jeg fikk av en fysioterapeut; Jeg gjør regelmessig knebøy med belastning for å styrke musklene rundt kneet. Jeg bruker så stor vekt at jeg akkurat klarer 25 knebøy pr gjentagelse og gjør dette 3 ganger ca annenhver dag.

Jeg er ikke konstant smertefri, men det er til å leve med etter at jeg trappet ned på syklingen(var litt for glad i tunge gir og nektet å gi opp i bakkene). Prøver å passe på å få en og annen hviledag, så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke mitt spesialfelt men mener å ha hørt at eksentrisk trening av qvadriceps skal ha effekt. Det er vel også viktig å trene stabilisering rundt kneleddet. Dette utføres etter min oppfattning ikke ved å trene vanlig knebøy, men stabiliserende øvelser som setter større krav til stabiliteten. Vet at feks alpingutta driver mye med denne type trening - som skadeforebyggende tiltak. Viktig å holde seg innenfor smertegrense. Vil foreslå å oppsøke en privatpraktiserende fysioterapeut som har peiling på denne type trening og få et øvelsesprogram spesielt rettet mot din skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ekspert på området. Jeg har nemlig operert begge knærne for langdistansekne. Det er nok bare med svært beskjedne plager at det vil ha noe for seg å tøye. Hvis det er mer kronisk er det nok bare kirurgens kniv som kan hjelpe deg. Du gjør da et inngrep på dagkirurgisk. Full narkose og noen dager på krykker. Det er ikke så svære greiene, men selvfølgelig en del pes å få istand, samt at man alltid gruer seg. Men for all del: Det var verdt det, så til de grader. Begge knærne mine er mye bedre nå. På det verste klarte jeg ikke å gå i fjellet. Nå kan jeg gå lange turer uten at det er noe problem.

Nå var jeg uheldig og fikk betennelse i såret, så jeg måtte ligge på isolat i en uke på sykehuset, men det slipper sikkert du :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeh, FranzJosef og Tom :(

Kan dere def hvor smertene er/var i kneet?

Tom, hvor er det snittet opp(arrene) i kneet?

Virker på de forskjellige innleggene her at det er forskjellige meninger om hva langdistansekne egentlig er!

Og ja, det finnes absolutt forebygging, såfremt problemene ikke er konstant- og vært over veldig lang tid!

Fyr løs med symptomer og konkret hvor det gjør vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard,

Nei, forebygging har liten effekt hvis man har et seriøst langdistansekneproblem.

Strekk ut benet ditt. På utsiden nesten nede ved kneet vil du da sannsynligvis kjenne en sene. Der hvor denne møter kneskålen blir det gnisninger som kan bli smertefulle, og som i verste fall gir kronisk betennelse. Det de gjør er å gå inn der, slakke senen og fjerne eventuell verk.

Men for all del, hvis folk ikke ønsker å få problemet løst kan de godt holde på med meningsløs tøy og bøy. Jeg har i hvert fall ikke vondt lenger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv svært plaget med knærne. I perioder var det umulig for meg å dra på fjelltur. Hadde vondt under kneskålen, spesielt da jeg gikk i nedoverbakke. Gikk til fysioterapeut i noe over to måneder og fikk massarsje samtidig som jeg trente opp knærne. I dag er jeg så og si helt god.

Så det er håp selv om det kan føles håpløst. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tom, blir det kronisk så må man inn å "skrape".

Forstår godt du hadde problemer med fjellturer, for det du beskriver som smertefullt er jo på godt norsk et reint hellvete!!

Tannpinelignende smerter som blir verre og verre. Starter oftest i et lite punkt der du beskriver på utsiden av kneet, og kan spre seg godt nedover leggen og oppover låret.

På løpere kan man ofte se et lite arr på utsiden av kneet. De har vært inne å skrapt.

Når jeg kaller forebygging (gjelder spes innen løping som er utsatt for LDK), så mener jeg først og fremst å vurdere andre joggesko, samt løpe mer i terreng enn på vei. Kjenner man tendenser til langdistansekne, kan årsaken være feil sko. Ta en liten treningspause, og skaff riktig sko!

Over- eller underpronasjon fører til feil belastning på utsiden av kneet. Har man da ikke sko for dette, kan man fort få LDK.

Selv har jeg unngått inngrep, men slitt endel med LDK. Nå vet jeg hvilke sko jeg skal benytte, og har unngått videre problemer.

Er man i tvil om skovalg, ta en tur på Løplabbet og treningsturene blir etterhvert en fryd igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt, og har litt fremdeles, en "mild utgave" av Jumpers knee. Lærte en tapemetode av en fysioterapaut som faktisk hjalp godt, men det er ikke så nødvendig til turbruk som til løping. Jeg fikk vite at operasjon ikke var anbefalt hvis det ikke plaget meg skikkelig i hverdagen.

Faktisk blir det værre i passive turperioder, enn i travle sommermånder.Smerten kommer like mye på oversiden av kneskåla, som på undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; enig med Håvard. Tror det er en del som blander litt forskjellige ting her. Trodde ikke man fikk vondt under kneskåla? Eller over? Finnes kanskje avarter? Schlatters sykdom er i hvertfall noe annet, jumpers knee også såvidt jeg vet.

For meg gjelder det at jeg kjenner smerte på utsiden av venstre kne, om jeg ikke får stoppet aktiviteten (som man helst skal, men som man aldri kan da man får dette etter lang belastning og altså er ute på en 3-toppers fjelltur eller sykler 5 milstur eller noe sånt) så utarter det seg til smerte langs med venstresiden av beinet oppover og nedover fra kneet.

På det verste var det helt krise. Ble sluppet innpå som innbytter i en fotballkamp og spilte bare 20 min, der fikk jeg tilbakeslag og skikkelig reaksjon. I ettertid har jeg gått lange fjellturer og flere birkebeinere, så bøy og tøy kan man ikke si har null effekt! Men jeg får noen ganger tilbakeslag, tror det har mye med temperatur å gjøre. Vært kaldt de gangene jeg har fått problemer.

Går til fysioterapeut nå, hun kjører inn kortbølgestrøm. Vet ikke i hvilken grad det vil hjelpe.

Det snakkes om Löplabbet her og da får man sko og de har greie på det Jeg testet det en gang på Löplabbet i Trondheim. Løp på mølle som hun studerte og tok video av som hun kikket på flere ganger. Jeg sa også at jeg hadde slitt med langdistansekne. Men hun klarte ikke bestemme seg i det hele tatt for om jeg overpronerte eller ikke. I det ene øyeblikket skulle hun ha meg til å kjøpe sko til nesten 2000 kr med masse støtte, i det andre sa hun jeg like godt kunne kjøpe noen like dyre uten støtte. Ble like klok for å si det mildt og kjøpte ingen sko. Fysioen min sier nå jeg overpronerer ganske markant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nu på tirsdag på røntgen med høyre kne.

Får kun smerte i kneet ved å gå ned bakken, det verker på utsiden av kneet.

Ved å holde kneet i ro(gå med stiv fot) så kjenner æ ingenting, vannvittige smerter

i en spesiell stilling med kneet.

Får håpe det er en enkel utskraping, da æ har hørt mye negativt ved operasjon av knær(at en ikke blir bra mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først for å sikre at vi snakker om samme skade:

http://kondis.oslonett.no/artikler/kneskade.html

Dernest min erfaring:

Skaden hadde vart ca 1/2 år og jeg hadde forsøkt de fleste aktuelle råd, bl.a.: jogge til det gjorde vondt, så stoppe, holde kneet i ro osv.

Ble kvitt det ved følgende oppskrift:

lørdag: O-løp, smerter kom etter ca 10 minutters løping og varte hele løpet,- som om kniven ble stukket inn og vridd rundt.

Sov knapt om natta grunnet smertene.

Startet likevel dagen etter i fjell-o-løp med store smerter som også da varte hele løpet.

Da jeg fryktet at det ville bli utålelig med en ny natt med smerte, valgte vi å starte direkte på en fjelltur samme dag. Gikk i ca 30 minutter med sterke smerter, var i ferd med å kaste inn håndkleet da vi bestemte oss for å fortsette en halvtime til for å se om det ble noen endring. Etter en kort stund gikk smerten over fra en stikkende smerte til murring som gradvis avtok. Var tilnærmet smertefri etter ca 1/2 time og har siden dengang ikke kjent noe til skaden i kneet !

Mitt råd , - som også har funka for seneskjedebetennelse i akilles:

Trekk en god tykk ullstrømpe over kneet/skadestedet for å holde det varmt. Bytt gjerne sko, anbefaler gode joggesko, bygg gjerne opp litt i helene og gå lange rolige turer i myrterreng, - gjerne 4-8 timer. Turer i snø kan trolig gjøre samme nytten.

Stikkordene er varme, blodsirkulasjon, unngå slaglignende belastninger, langvarig bevegelse.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.