Gå til innhold
  • Bli medlem

Svellnosbreen rundt


Anbefalte innlegg

Svellnosbreen rundt beskrives som rute R9 i Klatrefører for Jotunheimen (NTK 1996). Dette er en tur som jeg har lyst å gå en dag, og det bør kanskje være en lang og lys sommerdag.. Planen er å ha utgangspunkt ved Spiterstulen, og gå den som en lang dagstur med lett oppakning. Har tidligere gått deler av den med tung oppakning, og det krevde mye tid og krefter.

Etter føreren å dømme er det stort sett bare behov for rapellutstyr, hvis man går turen med klokka. En rask kalkulasjon med høyder og primærfaktorer forteller at rundt 1800-1900 høydemetre må forseres, kanskje opp mot 2000 med avstikker til Svellnosbrehesten. I luftlinje er ruta ca. 17 km, og den går innom følgende topper (Røynes liste):

2302 Tverråtinden, Midtre

2309 Tverråtinden, Store

2288 Tverråtinden, Vestre

(2181 Svellnosbrehesten)

2207 Tverråtindan, N for..

2304 Ymelstinden

2344 Storgjuvtinden

2469 Galdhøpiggen

2355 Keilhaus topp

2272 Svellnosi

I tillegg kommer "tilleggstoppen" Tverråtinden, V-2 (kfr. tilleggslista fra HHT).

Dette bør være gjennomførbart på en (lang) dagstur, i hvertfall om man har litt fjellerfaring og noenlunde bra kondisjon. Noen som har gått denne turen..? Jeg vet at Kim også har gått deler av ruta, og jeg har kikket på turbeskrivelsene på http://www.bergtatt.net. Den delen jeg har gått tidligere er fra Spiterstulen til Vestre Tverråtinden (2288), inkl. rapellen på eggen vest for Østre. Vi skulle videre over Lindbergtinden til Vakkerbandet.

Har du tips og rutebeskrivelser å komme med..? Skriv i vei :D

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant tur det, og garantert en veldig flott rundtur over mange fine 2000-metere. Jeg har som du nevner gått en del av runden. Ryggen mellom Storgjuvtinden og Galdhøpiggen er en av (ikke så mange) ryggene i Jotunheimen jeg ikke har gått. Synes å huske at du må rappellere ned fra Storgjuvtinden. Resten av runden har ikke mere enn grad 2 (med klokka), hvilket betyr at den kan gås alene... :D Hvis det er målet.

Ut til Svellnosbrehesten må du krysse bre. Jeg ville ikke gått uten tau.

Hadde vært artig og gått denne runden. Helt sikkert gjennomførbart på en dag. Det gjelder bare å holde tempoet oppe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Ryggen mellom Storgjuvtinden og Galdhøpiggen er en av (ikke så mange) ryggene i Jotunheimen jeg ikke har gått. Synes å huske at du må rappellere ned fra Storgjuvtinden. ..

Ja, det er to, evt én rappel fra Storjuvtinden til Piggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har gått turen på to dager om vinteren. Vi hadde to rapeller og sikret et opptak på ca 10 meter. Burde være kurrant å gå det på en dag om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.