Gå til innhold
  • Bli medlem

Brekurs!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har tenkt å ta meg et brekurs til sommeren. Noen som har noe erfaring med dette? Og evt et kurs som man kan bygge på med videre "utdanning" om det skulle bli ønskelig! 8)

Ser forøvrig helt fantastisk ut, gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også tatt kurs hos Jostedalen breførarlag og de er helt suverene på alle måter.

Det er flere som arrangerer kurs og noen av dem er sikkert bra. Det er to ting man bør se etter.

1. Kurset må være godkjent ihth Norsk Fjellsportforum (NFF)

2. Kurset bør vare en uke. Sånne kompakte langhelgløsninger er ikke bra. Man trenger rett og slett noen dager på bre for å kunne ferdes på egen hånd. Helst så mange dager som mulig.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 7-dagers brekurs i Jostedalen i regi av DNT. En flott kurs med mye sosialt, moro og ikke minst veldig lærerikt. Jeg er enig at et helgekurs fort blir for knapt. Vi hadde en to-dagers tur over Josten i programmet, med i alt fire brefall som måtte passeres.

Det er uansett en fordel å lære seg litt teori på forhånd. Da blir det mye lettere å forstå teknikkene i praksis på kurset.

Etter endt kurs er det viktig å bruke kunnskapen. Bruk breene med riktig kunnskap og utstyr, det er moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja gleder meg helt sinnsykt :D Skal gå over de nå og ikke rundt de lenger! Takk for info i hvertfall! Tenker jeg kjøper en bok om breer, snø og is, så er det bare å vente! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å ta brekurs til sommeren og gleder meg til det. Men jeg har også et par spørsmål i denne forbindelse. Hva slags utstyr er det helt påkrevet å ha med på kurset, og ettersom utstyret uansett vil komme til å bli brukt etterpå; hva er det uansett gunstig å skaffe seg før selve kurset?

Et annet spørsmål er når på sommeren det er best å ta selve kurset. Jeg kunne tenke meg å ta kurset så tidlig som mulig, slik at jeg har hele sommeren å bruke mine nyervervede kunnskaper til toppturer over bre. Men det jo klart at breen er helt annerledes i juni enn i august - særlig hvis sommeren blir like varm som den har vært de siste årene. De av dere som har greie på dette: når anbefaler dere å ta kurset, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å ta kurset tidlig på sommeren. Utover i slutten av juli og august er mange av breene snøbare og vanskelig å komme frem på. Det kan rett og slett være vanskelig å finne snødekte breer å øve på.

Eneste man trenger av utstyr er normalt sekk, brestøvler og gode klær. De som arrangerer kurset sender ut lister og informasjon på forhånd om sånt. Vanligvis vil de leie/låne ut utstyret som man mangler.

Tror jeg ville ventet med å svi av mange tusen på breutstyr til etter kurset. Evt kan man kanskje kjøpe stegjern og øks på forhånd slik at man kan venne seg til bruken av det på kurset.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å ta brekurs til sommeren og gleder meg til det. Men jeg har også et par spørsmål i denne forbindelse. Hva slags utstyr er det helt påkrevet å ha med på kurset, og ettersom utstyret uansett vil komme til å bli brukt etterpå; hva er det uansett gunstig å skaffe seg før selve kurset?

Et annet spørsmål er når på sommeren det er best å ta selve kurset. Jeg kunne tenke meg å ta kurset så tidlig som mulig, slik at jeg har hele sommeren å bruke mine nyervervede kunnskaper til toppturer over bre. Men det jo klart at breen er helt annerledes i juni enn i august - særlig hvis sommeren blir like varm som den har vært de siste årene. De av dere som har greie på dette: når anbefaler dere å ta kurset, og hvorfor?

Jeg var på kurs med DNT på Veobreen i sommer. Kurset gikk første uka i fellesferien, og det synes jeg var akkurat passe, da fikk jeg brukt lærdommen senere på sommeren også.

Jeg gjorde som du har vært inne på, nemlig å kjøpe utstyret på forhånd (resonnementet mitt var det samme som ditt). Siden jeg ikke har tenkt å drive med klatring, kjøpte jeg like godt en kroppssele istendenfor bryst- og sittesele. Nå vet jeg altså ikke hvordan det er med sittesele, men kroppsselen er ikke behaglig for gutter å henge nede i bresprekken med :D Praktisk, ja (særlig når du f.eks. bare skal av med jakken), men særs ubehaglig når du henger og dingler :wink:

Hva som forventes av breutstyr vil du få beskjed om når du melder deg på. DNTs kurs leide ut utstyr for 400,- komplett.

Utstyr:

- Sele

- Øks (f.eks. 80cm)

- Stegjern (spør i butikken slik at du får noen som passer til støvlene)

- Karabiner, f.eks. 2 skru- og 3 vanlige (ca.)

- Slynger (5mm, hvis jeg ikke husker feil), f.eks. 2 middels og 1 lang (fotslynge)

- Innbindingstau, 7-8mm

- 2 isskruer

- Snøanker

- Hjelm (høl i hue er høl i hue :D )

Dette er sånn ca. - jeg husker ikke alle tallene, men hvis du handler et sted de har greie på sakene, f.eks. Oslo Sportslager (som jeg kjenner til, helt sikker andre også), så får du god nok hjelp. Bare si at du skal på brekurs.

I tillegg til breutstyr må man huske på at klærne betyr veldig mye for trivselen. På en bre vil det oftest være surt, og når du henger nede i en sprekk, vil du helt sikkert bli våt og kald. I tillegg er det mye venting under klargjøring og redning. Undertøy som funker med fukttransport/tørking og yttertøy som tørker lett er viktig. Det er også viktig å ha med seg ordentlige hansker og stive støvler. På kurset jeg var på, var det ei jente som hadde litt for dårlige støvler (litt for myke), og sålen på den ene støvelen begynte å løsne en av de siste dagene. Det er upraktisk!

Bilder her http://home.online.no/~bjo-sjoe/Fjellsiden/Turbeskrivelser/Brekurs03/brekurs03.htm, om noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gleder meg helt sinnsykt :D Skal gå over de nå og ikke rundt de lenger! Takk for info i hvertfall! Tenker jeg kjøper en bok om breer, snø og is, så er det bare å vente! :wink:

Du får kjøpt "Breboka" hos DNT. Den inneholder masse informasjon om breer, utstyr og teknikker. Bare ta kontakt med nærmeste lokallag/bregruppe/fjellsportgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Tok brekurs hos Jostedalen Breførarlag (JBL) sommeren 2002 og er KNALL fornøyd med de!! De anbefales på det sterkeste!

Det som kan være fordelen med å velge de i stedet for DNT er at det her er folk som er på breen hele sommeren, og virkelig kan sine saker bra. Jeg sier ikke at DNT-kursene har folk som ikke kan sine saker, men der er unektelig en fordel å ha instruktører som stort sett lever på breen hele sommeren i stedet for å sitte på et eller annet kontor....

En annen fordel med JBL er at det i Jostedalen er flust av brearmer i umiddelbar nærhet, noe som resulterer i stor variasjon fra de forskjellige dagene og kort kjøretid når man skal ut om morgenen.

JBL er godkjent og har flere kurs for å bygge på med mer etter hvert.

Når det gjelder utstyr får du lånt de av de for en ganske så billig penge. Jeg vil nesten råde deg til å drøye med mye av innkjøpet til etter kurset, for å se ann hva slags utstyr du liker best og hva som passer. Kjenner nok av folk som har handla utstyr i god tro, for å så finne ut at de ikke trives med det i det hele tatt...

Uansett, får du ha et knall brekurs!! Det er genialt bra!

*m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Følgjande arrangørar er dei 3 største på brekurs i Norge :

Breoppleving : http://www.bre.no

Jostedalen Breførarlag : http://www.bfl.no

DNT : http://www.turistforeningen.no

Breoppleving og Jostedalen Breførarlag brukar instruktørar som har dette som heil- eller deltidsjobb. Det er etter mi meining ein fordel. Prisane er også jamt over lavare enn hos DNT.

DNT har størst utvalg av kurs og er den organisasjon som har arrangert brekurs lengst her i landet.

Ei oversikt over godkjente arrangørar i Norsk Fjellsportforum finn du her : http://www.fjellsportforum.no/arrangor.htm

Unngå kortkursa, ein treng iallfall 5 dagar for å lære nok til å gå turar sjølve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.