Gå til innhold
  • Bli medlem

Kreta


ods

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke av dem som tråkker ned dørstokkene på sydenflyene, men når kona en skjelden gang (dvs første gang) inviterer til en tur i høstferien, kan en ikke godt avslå heller. Og når en først skulle dra, måtte det bli til et sted med turmuligheter. Kreta syntes å være et bra alternativ. For å få utforsket øya (en liten del) i løpet av en uke, trenger en bil. Nordkysten er overbefolket av turister, mens sydkysten har kanskje i større grad bevart det opprinnelige med landsbyer uten veiforbindelse, men med spektakulære kyststier tildels hugget inn i fjellet. Disse stiene passerte rett som det var nydelige badestrender omgitt av stupbratte fjell og med hundre meter mellom hver badegjest. Dessuten er der bra båtforbindelse mellom landsbyene.

Den mest populære fotturen er Samaria-ravinen, en dyp kløft som skjærer seg inn fra sydkysten og halvveis inn i øya gjennom fjellkjeden Hvitefjellene. Tre meter bred på det trangeste og med loddrette vegger i kilometervis inn gjennom fjellene. Det er mange slike kløfter om enn ikke like lange. Vi gikk i tillegg Aradena-ravinen som er like spektakulær, men ikke tilrettelagt for de store turiststrømmer og derfor kanskje mer tiltalende for oss.

Men vi måtte jo få med oss en 2000-metring, og valget falt på Gigilos, sentralt beliggende i Hvitefjellene. Bilder fra turen nedenfor.

post-66-133474440772_thumb.gif

post-66-13347444078_thumb.gif

post-66-133474440789_thumb.gif

post-66-133474440797_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig å se bilder fra Kreta og Samaria-ravinen igjen! Kona og jeg fikk med oss denne ravinen da vi var der i juni 1999. Spennende opplevelse å vandre gjennom denne lange kløften som på sørsiden av øya ender opp i en liten landsby uten veiforbindelse. Vi slet litt med varmen, da det var en hetebølge på Kreta den uka vi var der. Husker godt fra bussturen til startstedet for Samaria-ravinen (det 3. bildet til ods), hvor vi ble anbefalt å ta av oss ringer på fingrene da man kunne hovne opp i varmen.

Fra toppen har vi utsikt mot Pachnes, Kretas nest høyeste topp med sine 2453 m, tre meter lavere enn den høyeste som ligger i et fjellmassiv lenger øst. Men den ser ut som en skikkelig grushaug.

Fra der vi bodde på Kreta hadde vi utsikt mot det som er den høyeste toppen (Psiloritis). Det minnet om en stor grushaug ja! Noen små snøflekker lå igjen da tidlig i juni, tross varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt fra bussturen til startstedet for Samaria-ravinen (det 3. bildet til ods), hvor vi ble anbefalt å ta av oss ringer på fingrene da man kunne hovne opp i varmen.

Ja, det var ikke måte på hvor mange anbefalinger og "advarsler" en fikk servert på forhånd. Skulle nesten tro det var en ekspedisjon til en Himalaya-topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var på Kreta i september. Øya har mer enn 50 fjell over

2000 meter fordelt på 3 ulike områder med lavland imellom.

De aller fleste toppene er i det vestlige partiet der Pachnes er

den høyeste. Beskrivelse av adkomst og ruter til det høyeste

fjellet i HVERT av de tre områdene, samt av ytterligere noen

andre 2000 topper (med mange bilder) finnes på:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/2000mtn.html#pachnes

Kreta er derfor absolutt et sted der sydenferie kan kombineres med

fjelltur innenfor en relativt knapp tidsramme.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Men vi måtte jo få med oss en 2000-metring, og valget falt på Gigilos, sentralt beliggende i Hvitefjellene. Bilder fra turen nedenfor.

Sjekka ut kva eg fann her, før eg reiste sørover, og var sjølv på Gigilos denne veka. Finfin tur, sjølv om toppen nok ikkje er høgare enn ca. 1980 (sjølv om det finst skilt og anna som seier 2080). Eit tilsynelatande påliteleg kart eg fekk tak i opererar med 1964 på sørtoppen (denne er truleg nokre meter lavare enn nordtoppen), medan nabotoppen Volakias i aust er oppgitt til 2116. Eg hadde ikkje med GPS, men barometerklokka mi gir normalt nokon lunde pålitelege høgdetal. Høgdeskilnaden mellom Volakias og Gigilos er iht denne klokka ca. 130 meter, og inkje tyder på at høgda på Volakias er vesentleg feil. Skal vi tru at ein av marknadsføringsomsyn ikkje har sett nokon grunn til å skrive ned høgda på Gigilos?

Jf. f.ø. denne, som opererar med 1980 : http://www.sougia.info/walk-gingilos.htm

Nokre bilete frå min tur følgjer :

post-3149-13347472678_thumb.jpg

post-3149-133474726803_thumb.jpg

post-3149-133474726825_thumb.jpg

post-3149-133474726853_thumb.jpg

post-3149-133474726871_thumb.jpg

post-3149-133474726901_thumb.jpg

post-3149-133474726922_thumb.jpg

post-3149-133474726948_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.