Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttårsaften i telt i Jotunheimen


renemarc

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen venner og har derfor bestemt meg for å flytte ut i det iskalde fjellet på nyttårsaften... :wink:

Jeg har en sjelden sjanse til å rømme verden og smake på vinterfjellet ifm. nyttårshelgen. Jeg funderer på å kjøre fra Bergen til Jotunheimen med bil, og om mulig parkere enten i Tyinkrysset eller på Eidsbugarden, for å begi meg ut i fjellet på ski.

Turen vil avhenge av værvarselet, er det ille er det ikke noe poeng å dra. Ambisjonene strekker seg ikke lenger enn en til to (evt. tre) netter i telt, og jeg har ingen planer om å ta sjanser eller rømme for langt inn i fjellheimen. Jeg funderer på fjellområdene rundt Snøholstinden og Mjølkedalstinden. Om forholdene er gode, kan jeg kanskje vurdere en bestigning av Mjølkedalstinden, men turen er ikke nødvendigvis nødt å inneholde en bestigning.

Jeg lurer egentlig på om det normalt er mulig å komme seg inn til (og ut fra) Eidsbugarden med bil på denne tiden av året.

Mitt eneste besøk i Jotunheimen er en snøfri høst-rundtur fra Eidsbugarden via Galdeberget og Torfinnsbu til Svartdalen, Gjende og retur Eidsbugarden. Dette gjorde inntrykk, og jeg har et stort ønske om å oppleve mer.

Jeg er rimelig fjellvant, men kan ikke si at jeg stadig er ute på lange skiturer i Jotunheimen, så jeg lytter til gode råd om å ferdes i dette fjellområdet om vinteren. Er det noen som har gjort noe lignende på den aktuelle årstiden og som kan fortelle litt om sin tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg lurer egentlig på om det normalt er mulig å komme seg inn til (og ut fra) Eidsbugarden med bil på denne tiden av året.

Du kommer deg ikke inn dit med bil vinterstid. Veien er stengt ved avkjørselen fra hovedveien mellom Årdal og Tyinkrysset. Der kan du parkere i nærheten av det gamle hotellet.

Du kan booke snøscootertaxi derfra og inn til Eidsbugarden (sjekk med løyvekjørerne på Tyinkrysset på forhånd).

Vil du ikke bare ligge i telt, kan du også vurdere selvbetjeningskvarteret på Gjendebu.

Har selv ingen erfaringer med teltturer inn i Jotunheimen på den tiden av året (er for lite glad i å fryse og eller å fyre med primus), men det er jo et magisk lys om man er heldig med været. Husker ennå godt en desembertur innover fjellene på østsiden av Tyin for mange år siden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Veien er stengt som morten skriver.

Husk at både været, men særlig skiføret kan være vanskelig på denne tiden. Det kan være temmelig slitsomt å ta seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Sjodalen til rett nedenfor Spiterstulen, og videre til Lom, omtrent samme tid i fjor. Det eneste negative på denne tiden er mangelen på snø. Skiene måtte bæres over flere, lange partier. Ellers er lyset fint, om enn noe tidsbegrenset, kulden er grei, men vinden kan være hard. Ellers er spor etter mennesker og sivilisasjon så å si fraværende på denne tiden.

Telt er ingen problem, tvert imot, det eneste alternativet for meg etterhvert.

post-881-133474440311_thumb.jpg

post-881-133474440314_thumb.jpg

post-881-133474440316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips om å komme seg til Eidsbugarden.

Ja, det været... Det er vel ikke lett å komme over en tredagersperiode med pent vær i slutten av desember. Er værvarselet dårlig og føreforholdene elendige så blir det neppe noe av. Det er vel knapt noe som er verre enn en god blandings av tynt snølag og røys. Har forsøkt dette noen ganger med fersk snø på senhøsten og det pleier å bli morderisk glatt og uforutsigbart terreng, og med tung sekk så kan det bli noen tunge fall som kan slå uheldig ut. Hvis turen skal være aktuell så bør det være nok være skidybde på snøen, men at det ikke er "påskevær" kan jeg leve med.

Tanken bak denne turen er å flykte fra trengselen og få litt stillhet rundt ørene og storslagen natur i blikket. Regner ikke med at det vrimler av folk i Jotunheimen rundt nyttårsaften. Det plager meg heller ikke om det er kaldt. Faktisk håper jeg på noen knitrende kalde minusgrader. Med maks flaks får jeg kanskje noen klare vinternetter. Idéen er å legge ut fra Eidsbugarden mot Mjølkedalstinden og seg til på en lite utsatt plass et stykke opp på fjellet (evt. et annet fjell). Om jeg bare får oppleve én stjerneklar natt med fullmåne over hvite tinder, med påfølgende panorama fra høyden mot en bortimot skyfri soloppgang over mektige fjell og daler... Ja, da tar jeg to dager med sludd med et smil :) Da vil alt stress, all frysing og banning være glemt og turdrømmen være innfridd.

Husker noen avsindig vakre netter i Dividalen. Stjerneklar himmel, måne bak steile fjell, nordlys og knitrende vinter. Aldri elsket jeg førstegangstjenesten mer. :(

Men dette med vær vet man jo ikke på forhånd. Været kan vise seg helt annerledes enn varselet, man kan jo også oppleve lokale værskifter. Men ofte er det sånn at selv om været ikke er optimalt, så kan man likevel få rike og helt uventede opplevelser bare man ser til å komme seg ut. Men stort sett så gir værvarselet en god indikasjon som oftest er riktig, så om varselet er dårlig så blir det ikke noe av.

Jeg kan like gjerne ende opp i Vossefjellene, på Folgefonna eller til og med på Kvamskogen.

Er det noen som har erfaring med vinterbestigning av Mjølkedalstinden? Kanskje Snøholstinden er mer aktuell med lettere tilkomst? Siden jeg ikke har gått i Jotunheimen om vinteren før så vet jeg lite om hvor lang tid man må beregne på en anmarsj fra Eidsbugarden til Mjølkedalstinden med ski og storsekk med vinterutrustning.

Er været bra så er det jo mulig å legge turen litt lenger inn i landskapet de påfølgende to dagene.

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Unnskyld meg, men jeg syntes dette hørte litt donald duck ut jeg :(

Jeg tar sikkert feil.

Er det tre dager du har??

Hvis du kun har tre dager, kan du vel ikke regne med å nå mjølkedalstind på første dagen fra Tyin, og så legge i vei "innover i landskapet" de neste to? Jeg tror du skal ha mere nok med å nå Mjølkedalsvannet på en dag fra Tyin for å si det sånn. Særlig dersom du går midtvinters med huset på ryggen.

Men jeg har sikkert misforstått deg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Morten må jeg (på en eller annen måte) arrangere scootertransport til Eidsbugarden. Det er klart at jeg må beregne ruten etter tiden jeg har samt booke returtransport fra Eidsbugarden tilbake til Tyinkrysset.

Tanken er å ankomme Tyinkrysset i løpet av torsdag morgen/formiddag 28.12 og returnere fra Tyinkrysset 1. januar. Da har jeg 3 fulle dager til rådighet i fjellet . I tillegg har jeg to "reisedager".

Dersom jeg ikke når fram til Mjølkedalstinden (eller -vannet) eller Snøholstinden allerede 28/12 så er det helt ok, da finner jeg en egnet overnattingsplass. Men er det helt urealistisk å nå fram til Mjølkedalsvatnet fra Eidsbugarden i løpet av ettermiddag/kveld den 28 (forutsatt ok vær)?

Hvor mange timer anslås det fra Eidsbugarden til Mjølkedalsvatnet på ski? Har forstått det slik at "det ikke er noe i veien for å bestige toppen som en lang dagstur fra Eidsbugarden."

"Selv vinterstid bestiger folk toppen uten annet enn skistavene til hjelp." (begge sitat fra etojm.com).

Regner ihvertfall med å nå fram i løpet av 29/12. Det er vel ikke for optimistisk?

Slik jeg ser det gjenstår 30 og 31 til disp. I løpet av 01.01 må jeg være på plass ved Eidsbugarden. Det burde vel være litt tid til å få med seg noe annet da? "Innover i landskapet" var vel ikke særlig bra definert av meg. La oss si i "nærområdet".

Jeg vil legge ruta etter vurderinger jeg tar underveis slik at jeg har mulighet til å være på Eidsbugarden i god tid. Dette skal være en kosetur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Hurrungene? Det er som regel brøytet opp til Turtagrø. Ca 6 timer i bil fra Bergen og du trenger ikke gå langt fra bilen for å finne bra teltplass.

Ringstind, Nordre Dyrhaugstind m.m er supre skitopper og den villeste delen av Jotunhjemmet kler romjulslyset svært godt. Det er selvfølgelig store muligheter for drittvær, rasfare osv, men det gjelder jo resten av heimen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurrungane kan være en god idé, men jeg er ikke kjent der. Tenkte Eidsbugarden som utgangspunkt fordi jeg har vært der før og kjenner terrenget noenlunde fra før - det gjør planleggingen litt lettere. Men når det er sagt så pleier jo terrenget å være helt annerledes når det er snøkledd. Så da kan det jo like gjerne bli Hurrungane... :(

Takk for gode tips. Heldigvis har jeg god tid til å planlegge denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filefjell Servicesenter (613 67 717) kjører deg til den øverste hytta i Mjølkedølafeltet på Eidsbugarden. Pris mellom 750 og 1000,-. Derfra er det ikke langt til "stillheten" du leter etter. Feiret nyttår på hytta på Eidsbugarden for 7 år siden, da var det kun en annen hytte med folk der inne. Fiffen i Øystre Slidre var godt synlig gjennom heftig rakettlys over fjellene i aust.

Min erfaring er at romjul/nyttår rundt Eidsbugarden sjelden byr på lite snø. Ditt største problem er nedkjøringer i skumring. Du bør ta med en kraftig lykt, eller beregne ekstra god tid på nedkjøringer i terreng som ikke er like "plant" som seinere på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan

Du har jo fått en del tips og tanker allerede, men litt flere kan kanskje ikke skade.

Det med været regner jeg med at du vurderer selv så... Ta kontakt med Joker butikken i Tyinkrysset på forhånd. De kan kjøre deg med scooter inn forbi Eidsbugarden hvis du ønsker det (jeg har gjort dette islutten av april for å gå toppturer). Husker ikke helt hvor mye det koster, men det finner du jo ut (husk å arranger utkjøring også - ellers så har du en laaaang og utrolig kjedelig tur ut igjen)

Vi ble da kjørt til grensen for nasjonalparken og gikk på ski inn til innerst i Koldedalen. Dette er et veldig fint utgangspunkt for toppturer (bla Falketind og Uranostind). Du kommer deg fint inn dit ila noen timer. Det som er litt synd er at det ligger en slags anleggsbrakke der inne så du mister litt av den uberørte følelsen. Det jeg tror jeg hadde gjort hvis jeg var deg var å istedenfor få de til å kjøre deg i retning Uranostind. Du har da også et godt utgangspunkt for fine turer og fremfor alt har du et veldig fint landskap som er mer uberørt enn Koldedalen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.