Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane, andra veckan i oktober.


barre

Anbefalte innlegg

Jag slet mig loss från alla plikter, och satte mig på tåget till Norge. Jag fick uppleva senhösten i Rondane, och njuta de allra sista gula fjällbjörkarna för i år! Jag startade i Hjerkinn i sprakande höstfärger, och ändade upp i Ringebu fem dagar senare. Då hade bladen fallit av blåbärsris, kråkris, dvärgbjörk och fjällbjörk.

Här är några bilder, många fler bilder från den här turen finns på www.denhoganord.se

post-351-133474440019_thumb.jpg

post-351-133474440026_thumb.jpg

post-351-133474440032_thumb.jpg

post-351-133474440037_thumb.jpg

post-351-133474440042_thumb.jpg

post-351-133474440047_thumb.jpg

post-351-133474440052_thumb.jpg

post-351-133474440057_thumb.jpg

post-351-133474440064_thumb.jpg

post-351-133474440069_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt utsynet mot Rondvatnet fra Rondhalsen synes jeg er stilig. På elvesletta i nordenden av vannet er det noen vanvittige farger. I kontrast til det mørke vannet og de ravnsorte bergskrentene blir det ekstra intenst.

Slutter meg til Alek. Rondane er vakkert. Muligens noe kjedelig, men særegent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane er vel ikke direkte disset, bare omtalt som noe feminint. Men du synes kanskje at femininitet representerer noe ufint, Alek? :wink: For øvrig slenger jeg på min vanlige kommentar etter å ha sett bildene: Hva faen gjør jeg i Oslo?

Jeg mener å huske at Rondane er blitt omtalt som kjedelige av visse vestlandsfolk på forumet i tillegg til at toppene ikke skal ha gitt dem noe. Også Tryti skriver at han synes Rondane om sommeren er litt kjedelig på grunn av mangelen på snø og is. Jeg skal være enig i at Rondane er vakrere om høsten, men jeg liker Rondane om sommeren og. At Rondane mangler breer tar den igjen med sine unike formasjoner. Ikke minst størelsen på toppene er det ingen ting å utsette på da de kunne utkonkurert mang en Jotuntopp i både volum og primærfaktor. At Rondane reiser seg som en høyborg langt inne på fjellvidda synes jeg og er facinerende. Og i Rondane er man virkelig langt til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m/ Alek her.

Rondane er digre fjell, som krever litt tålmod av en vandrer.

Men de tar det igjen i ro og ødslighet ro.

Og bare godslige er de nå ikke heller da, stikk bare halsen ut over kanten på øststupene, og det kiler så det holder!

Fra Slottet er det vel 700 hm til bunns fra kanten.

Både Smedeggen og ikke minst egga fra Steet til Sagtind gir så absolutt god høydefølelse.

Og turen ned gamperøysa i Sagtinds nordflanke er en severdighet i seg selv, grøvre røys finner du knapt i Norge.

Fine høstbilder her! :wink:

Som Morten sier er særlig enden av Rondevannet vakkert!

Så takk for et fint innblikk i Rondane-høsten. Alltid gromt der inne, da sju..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Rondane er noe man må bli vant til, men det tar gjerne noen år.

Når lidenskapen etter spisse egger, fryktinngytende brefall og tilsynelatende uinntagelige pinakler har gitt seg, begynner man å bli klar for Rondane. Det hjelper også å ha kommet i en fase i livet hvor søker trygghet, forutsigbarhet og ro. Noe småbarnsfamilievennlig. Fokuset bør altså ha endret seg fra dragning mot (og beseiring av) de spisse tindene, og over til fotografering, faun og flora, den gode samtalen og rødvin foran peisen på Rondvassbu.

Det hjelper å være i et godt etablert parforhold og helst være litt kjerringstyrt ("Må vi virkelig dra på sånne spisse topper igjen?! Hvorfor kan ikke vi dra til Rondane. Der er det bare såå koooselig.")

Spørsmålet er ikke om man kommer til å like Rondane, men heller hvorvidt Rondane er en modningssak eller et tegn på forfall. Uansett, god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis startet i feil ende da jeg likte Rondane fra første stund :lol: En av Grunnene er vel at jeg trives svært godt med lange turer på topper der jeg slipper å tenke på tau, utsatte punkter med sikring osv. Jeg setter selvsagt pris på de mer alpine turene også. Men når alt kommer til alt så slapper jeg mer av rent psykisk og føler at jeg kan kose meg mer på de "snillere" fjellene som f.eks i Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jag hade en ganska fin tur!

Batteriet till kameran tog slut, så jag grämer mig över att jag inte fick några kort ifrån Venabygdsfjellet (kanske inte alla hundratals hytter där :( men annars var fjellen där omkring veldigt vackra.

Men jag kan inte hjälpa att det ibland kändes som att gå i ett grustag eller sandtag (som vi säger i Sverige, vet ej vad det kallas i Norge). Speciellt i området kring Dörålseter... På t ex den här bilden:

DSCN3257d.jpg

Det ser inte riktigt ut som fjellen! :P

Men jag kanske vänjer mig, jag också! :)

Sedan var det väldigt vackert runt Rondvatnet, här är en bild till som visar stien ned mot sjön:

Tyvärr var det total tåke sedan uppe på krönet av Rondhalsen. :lol:

post-351-13347444016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sedan har jag ett spörsmål till alla Rondane-kännare här inne!

Är fossen på bilden den så kallade Jöråfossen? Den var på etappen mellan Rondvassbu och Eldåbu. Den var veldigt imponerande, tyckte jag, men enligt kartan så ser det ut som att stien går en bit ifrån den "riktiga" Jöråfossen....

Någon som vet?

post-351-133474440167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til alle godordene om Rondane her!

Rondane har av meg vært brukt som rekreasjonsplass på de fleste tider av året, og det er ingen tvil om at høsten er noe helt eget i det området. Utrolig vakkert med alle fargene foran disse store steinkjempene. Og med nysnø på, kommer prikken over i-en! :lol:

Man drar ikke til Rondane om sommeren for å finne snø og is. Man drar dit for å finne noe annet. Og det finner man.
Enig! Rondane er glimrende som kontrast til mange andre fjellområder. Etter en del turer til blant annet Jotunheimen og Breheimen, er Rondane perfekt som avveksling til veltende isbreer og skarpe egger. Minuset er helt klart at området er noe for lite og kan bli litt kjedelig. Derfor har jeg opp gjennom årene nøyd meg med 1-2 turer i året med Rondane som mål, og blitt storfornøyd hver gang.

Forøvrig var det mange fine bilder barre! Bildet ” DSCN3318d.jpg”, som viser Rondslottet, Vinjeronden og Storronden fikk jeg skikkelig fjellsug av. De myke moseslettene foran de snødekte kjempene med en ”stormfull” himmel gir ordentlig godfølelse! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jag hade en ganska fin tur!

Batteriet till kameran tog slut, så jag grämer mig över att jag inte fick några kort ifrån Venabygdsfjellet (kanske inte alla hundratals hytter där :( men annars var fjellen där omkring veldigt vackra.

Men jag kan inte hjälpa att det ibland kändes som att gå i ett grustag eller sandtag (som vi säger i Sverige, vet ej vad det kallas i Norge). Speciellt i området kring Dörålseter... På t ex den här bilden:

Det ser inte riktigt ut som fjellen! :P

Men jag kanske vänjer mig, jag också! :)

Sedan var det väldigt vackert runt Rondvatnet, här är en bild till som visar stien ned mot sjön:

Tyvärr var det total tåke sedan uppe på krönet av Rondhalsen. :)

När jag var där 1997 var det TRE konkurrerande turisthytter på samma ställe, vet ej hur det är idag.

Minns att utiskten från Dørålseter dominerades av stora moräner, och att själva fjällen kändes en smula avlägsna. Men, nästa dag (jag gick från Mysuseter mot Dovre) vankades Dørålsglupen,

en sann höjdpunkt på en Rondanetur. Andra fina platser som jag minns är

Illmansdalen, Langglupdalen och Haverdalen. Det ser ut av bilderna som Rondane

är ett höstområde framför allt annat! Jämte Breheimen det enda sydnorska område

jag besökt bara en gång och det enda jag inte själv har bilder från.

Funderat nån gång på att kombinera Alvdal Vestfjell, Rondane och

området väst därom, om det nu är så vandringsbart - kanske lite väl mycket väg.

Så trevligt med en *vandrings*rapport för en gångs skull ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare ha min mening her... Rondane kan ikke måle seg med Jotunheimen, men det er heller ikke noe poeng i det. De færreste områder kan det, men kan likevel være flotte på sin måte. Etter turen på Storsmeden og Trolltinden i fjor sommer følte jeg at jeg var i det urnorskeste norske området jeg noen gang har vært i. Mener også å huske at utsikten var videre enn jeg er vant til fra Jotunheimen. Jotunheimen er nummer en for meg for evig tid, men jeg er glad for at Rondane eksisterer! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et vondt ord om Jotunheimen, men jeg har en mistanke om at Jotunheimen kanskje er mindre eksotisk i internasjonal sammenheng? Fjell-områder som minner om Jotunheimen, og som gjerne er enda høyere og brattere og har enda større isbreer, finnes vel flere steder i verden? Men Rondane derimot, med sin særegne geologi og flora, tror jeg er mer unikt?!

Jaja, dette var mye spekulasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et vondt ord om Jotunheimen, men jeg har en mistanke om at Jotunheimen kanskje er mindre eksotisk i internasjonal sammenheng? Fjell-områder som minner om Jotunheimen, og som gjerne er enda høyere og brattere og har enda større isbreer, finnes vel flere steder i verden? Men Rondane derimot, med sin særegne geologi og flora, tror jeg er mer unikt?!

Jaja, dette var mye spekulasjon. :)

De senaste tio åren har jag gjort en tidig tur i Sydeuropa och en sen, oftast i augusti,

i de sydnorska fjällen, och jämförelserna ger sig själva. Visst, det sprakar

mer av färg i Västalperna än i Sydnorge, det är brantare och skarpare pass,

men den stora skillnaden för mig är att man kan hålla bättre höjd i fjällen,

kanske gå tio dagar i sträck (som jag gjorde i Jotunheimen 2002)

och knappt hamna i skogen. I Alperna/Pyreneerna är det rent fantastiskt

om man kan gå två-tre dar i sträck utan att komma ned i de djupaste

dalarna. Och jag tror att jag aldrig lyckats få mer än fem tältnätter

i sträck - i Norge är det naturligtvis enbart tält som gäller. Trist bara att säsongen är

så kort.

Betr. Rondane är det svårt att få in mycket mer än fem dagar. Min tur

97 fortsatte med en vecka i Dovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmotta: Nei, Rondane er ikke så stort. Neste gang du skal på tur i Rondane kan jeg anbefale å gå over til Alvdal Vestfjell, som er navnet på det vesle fjellområdet øst for Rondane. Alvdal Vestfjell byr på mye av den samme naturen, men med litt færre store fjell. Store Sølnkletten (1827 moh) er imidlertid verdt et besøk, da denne isolerte kjempen av et fjell gir meget god utsikt i de fleste retninger. Fra Alvdal Vestfjell lar det seg vel gjøre å gå videre østover i retning Femunden, uten at jeg har helt oversikt over rute/hytte-nettet i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.