Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i desember/januar


Torgeir

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å ta en tur til fjells på årets mørkeste tid... En dagstur opp i høyfjellet, for å oppleve fjellet på en helt annen måte enn "normalt". Med korte dager og lav sol... Mange minusgrader. Jeg tenker da på en topptur, til en av de kjære toppene over 2000 meter (kall meg gjerne 2000m-fanatiker - jeg er stolt av det 8) ).

Jeg har aldri vært på noen slik topp på denne årstiden. Derfor kan det bli ekstra spennende. Må vel starte i mørke, evt. med hodelykt, og komme ned igjen etter mørkets frembrudd. Har også hørt om folk som har overnattet på toppene på denne årstiden; til og med feiret nyttår der...

Noen som har erfaring med slike turer? Er det greit skiføre i høyden..? Noen som vil være med? Det må bli en "lett" topp, helst en skitopp, som er tilgjengelig fra vinteråpen vei. Kanskje Gråhø i Reinheimen? Eller noe nært Lom.. Er Lomseggi greit tilgjengelig på denne tiden..?

Alle tips mottas med takk, og dere er hjertlig velkomne til å bli med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gråhø er en lang tur! Du er sikkert en spreking, men jeg tror nok du ville trengt noen timer i mørket med mindre du er heldig med skiføret. Hva med Kvitingskjølen. Hvis du kommer et stykke f.eks. inn mot Brimi er det ikke så langt.... Du har sikkert ikke vært der?

Jeg skulle gjerne vært med deg, men jeg tør ikke etter sist gang... Neida, tøyser. Men jeg tror ikke jeg orker tanken på å kjøre helt rundt når Valdresflya stenger. Så 2000 meterstoppene er utelukket for meg denne vinteren...

Men en eller annen vinter skal jeg også være i høyden i det fantastiske lyset som kan råde!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kuleste er en helgtur med innmarsj fredag, toppstøtet lørdag og retur søndag. Da er de fleste topper oppnåelige.

Hvis man skal ha det unnagjort på 2 dager - hva med f.eks å parkere bilen på Hjelle, overnatter på Vettismorki, ta Falketind dagen etter og deretter rett ned til Hjelle. (Rart hvordan man ikke får besteget Falketind nok ganger...) Når man først er det stikker man selvfølgelig oppom Stølsnostind. Det er vel puddersnø i januar så det hjelper å være flere til å dele på å tråkke løype. Det er neppe snø nederst i Utladalen så man begynner skigåingen fra Vettismorki. Har man valgmuligheten "tager" man de bredeste toppturskiene man har. På turen ned igjen fra Falketind til Vettismorki har man hele Hurrungane foran seg 8)

Hvis man på død og liv skal gjøre alt på en dag kunne man ta utgangspunkt i Bøverdalen. Her bør det være mye morsomt å ta av og Skjåkfjellene er vel det enkleste?? Her er jeg ukjent vinterstid men antar det også her er dyp puddersnø og høy kampen-for-tilværelsen-faktor. Søndre Jotunheimen er litt utilgjengelig. Besshø og/eller Nautgardstindene kunne være artig og er tilgjengelige via Bessheim. Rondane burde også være innen rekkevidde med parkering på Mysusæter. Uansett er det snøforholdene som avgjør.

Man blir litt giret av å planlegge sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Erik: Jeg har ikke vært så mye på 2000 meterne vinterstid, men har vært den del på de som er nesten så høye.. Det med puddersnø er jo ønsket da, men realitetene er at ofte byr hovedvinteren på en utrolig vindbearbeidet snø. Ofte ser fjellflatene ut som et frossent hav. Et landskap som er meget slitsomt å krevende å kjøre nedover i. Sjansene er jo selvsagt større for pudder i lesidene (rasfare), og generelt er disse bølgeformene mindre utpreget i brattere terreng. Grunnen til at det er slik er først og fremst at vintersnøen er tørr og lett og blir ett raskt bytte for vinden. Om våren er det i mindre grad slik. Høyere dagtemperaturer gjør at snøen blir tung og mer stedfast, samtidig som stormene er mindre hyppige

Min erfaring i høyfjellet i januar er at dyp puddersnø er langt mer unntaket enn regelen. Denne vindpakkede snøen har også sine fordelere. Den er meget lett å gå på, bl.a. i oppoverbakke og man klarer seg fint uten noen andre til å veksle på sporproduksjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (begrensede) erfaringer fra desember/januar i Jotunheimen tilsier dyp løssnø. Det samme har bekjente av meg erfart på 2k-turer i romjulen. Når jeg tenker etter har mine turer vært i mildværsperioder og like etter mye snøfall og med lite vind. Jeg ser nemlig ikke poenget med skiturer i -20 og heller ikke poenget med mye vind. Føreforholdene blir naturligvis annerledes med annen værsituasjon og mine turer har vel ikke vært under typiske normalforhold. 8)

Man skal selvfølgelig være forsiktig m.h.t. skredfaren og den er ikke akkurat mindre under ovennevnte værforhold.

Perioden desember-januar er også svært lang og det er vel uansett vanskelig å generalisere. I begynnelsen av desember vil det ikke nødvendigvis være nok snø og i slutten av januar er det forsåvidt nok snø, men da er heller spørsmålet om det er pudder eller speilblankt. Rondane er et kapittel for seg med generelt lite nedbør.

Siden forrige sesong har vi heldigvis fått Fjellforum hvor vi kan utveksle siste info om forholdene. :)

Jeg tror vi kan være enige om at toppturer i desember/januar er svært væravhengige. Om sommeren kan det meste gjennomføres uansett temperatur og nedbør. I desember/januar må man i større grad bestemme seg i siste liten om det blir tur eller ikke og til hvilke fjellområde. Da er det er greit med en plan B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en del turer over 2000 meter på denne årstiden. Det anbefales! Forslag... f.eks. Moldurhøi fra Lundadalen. Du må regne med å starte i mørket og avslutte i mørket, men en fantastisk tur.

Nautgardstind, Stornubben m.fl. er klassikere på denne årstiden. Jeg har vært i området flere år, og faktisk så tidlig som i november har det vært mer enn godt nok skiføre (med rundt 1 meter snø). Fantastisk utsikt innover i Jotunheimen.

Turer på denne tiden av året har mye større risiko enn turer ellers. Som oftest er det kaldt. Får du en skade og blir nødt til å bli liggende, utenfor en snøhule, blir det fort styggelig kaldt. I verste fall fryser du ihjel før hjelpen kommer.

Været kan også bli ganske infernalsk, men med tørt og vindstille vær i værmeldingen går det som regel bra.

I Rondane er en tur på Veslesmeden, Storronden eller Høgronden flotte turer som alle gås fint på en dag, med mørket som en del av turen... det har uansett sin store sjarm. Du får med deg skumringen, sola som står opp, det flotte dagslyset og den enda flottere solnedgangen og deretter mørket igjen. Det er rett og slett et energikikk i kroppen i en ellers så mørk hverdag (som det ofte er bokstavelig talt på denne tiden av året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det går en vel en vei også på sørsiden av elva der, vet du om det går an å kjøre der??

Da jeg var der i fjor sommer kjørte jeg på nordsiden av elva. Men skal en på Moldurhø/Lomseggen er det vel en fordel å være på riktig side av elva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er noe til topperobrer. Men det har vel mest med at de jeg har reist på turer med ikke har giddi å starte opprturen. NOK OM DET. Det nærmer seg eksamenstid og juleferie. Er det noen som kan fortelle litt om hvor jeg bør legge turen. Jeg vil ha minst -10 og snø. Helst tørt og fint vær. Etter å ha tilbakelagt store deler av Rondane i sommer, føles det trygt å reise tilbake dit. MEN, jeg aner ikke hvordan det er der inne vinterstid. Har jo hørt om folk som flyr rundt med pulk der inne... Er likevel redd jeg blir ensom da jula skal ofres til hedningen og fjellguden. Kan noen kort gi meg en rute? Kunne forsåvidt likt å komme med tog til hjerkinn og gå derfra... Eller gått mot Snøhetta, er det ok? Men dere skjønner vel hva jeg spør om...? Hvor trygt er det for en middels erfaren vintercamper???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan en si at det ofte er lite snø i Rondane. Dette gjelder spesielt de nordre deler, dvs Grimsdalen, Haverdalen og Dørålen som er av de nedbørfattigste områder i landet. Lenger syd i Rondane er det mer snøsikkert. Jeg har opplevd å måtte bære skiene kortere eller lengre strekninger i påsken både ved kryssing av Grimsdalen og Haverdalen. På ruta mellom Grimsdalen og Haverdalen er det beste alternativet å ta den vestre varianten som går om Haverdalsetra. Der er det mer snø enn den østre varianten som krysser Haverdalen lenger nede på høyde med Dørålglupen på sydsiden av dalen. Skal en fra Dørålseter til Rondvassbu, bør en ikke gå straka vegen om Rondvatnet, men velge en mer spennende variant som går om Langholet og Kaldbekkbotn. Bare vær obs på eventuell hengeskavl på bandet mellom de to botnene. Den kan eventuelt omgås i østre ende. Fra dette bandet er det forøvrig kort vei opp på en totusenmetring, nemlig Storesmeden. På den andre siden av bandet ligger en annen nesten totusenmetring, Steet. Fra Rondvassbu kan en fortsette sydover Ringebufjellet, gå til Høvringen eller raskeste vei til Mysuseter og offentlig transport (sjekk om det gjelder ved juletider).

God tur!

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svaret Oddvar. Det er mulig jeg må utsette turen. Trist men sant. Takker likevel for et fint svar. Hørtes ut som en fornuftig vei og gå om jeg ikke husker helt feil fra i sommer.

Ha en riktig flott vinter med mange fine turer

MVH

Fjellfanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.