Gå til innhold
  • Bli medlem

Spillefilmer med handling rundt friluftsliv/natur/fjell


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Ser ofte spillefilmer og er glad i friluftsliv, hvorfor ikke kombinere? Sett en del, men det er veldig vanskelig å finne frem til slike da det ikke akkurat finnes en egen kategori i videohylla. Fint om folk kan liste opp de dere har sett eller vet om, gjerne med en kommentar om det er noe severdig. Her er noen jeg har sett som jeg kommer på i farta:

Orions Belte (klassiker!)

Vertical Limit (dårlig)

K2

Jerngjengen

The River Wild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant med filmer hvor handlingen er lagt til natur og fjell, så denne tråden var bra FranzJosef. Ikke alltid handlingen har vært genial, men da har man isåfall sett mye fin natur istedet kanskje. Håper det blir noen tips her om filmer man har gått glipp av. Har sett en del opp gjennom årene, men så var det å huske de da... :?

De jeg kommer på nå sånn sent på kvelden er:

* Cliffhanger (mange har vel sett eller hørt om den :D ): http://www.imdb.com/title/tt0106582/

* Shoot tok kill / Deadly pursuit (m/Sidney Poitier, Tom Berenger): http://www.imdb.com/title/tt0096098/

* Touching the void (ikke sett selv, kun hørt om her på forumet):

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1198&highlight=film

http://www.imdb.com/title/tt0379557/

Dukker sikkert opp flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touching The Void er dokudrama, ikke spillefilm, men anbefales på det aller varmeste. Cliffhanger er jo i beste fall ufrivillig morsom. Den kanskje største friluftslivsorienterte spillefilmen er vel Deliverance (Picnic Med Døden)

The Endurance: Shackleton's Legendary Antarctic Expedition har jeg ikke sett, men Shackletons egen bok South er i alle fall imponerende lesning.

For barn finnes jo f.eks. Ulvesommer og Veiviseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western-filmer, folkens....western-filmer! :wink:

Særlig de gode og gamle, som Sergio Leones voldsromantiske beretninger om grådighet, kynisme og begjær i et lovløst, farlig og vakkert land - det hele akkompagnert av Ennio Morricones ubeskrivelig nydelige musikk. Det er film, det. Se "The Good, the Bad and the Ugly", "For a Few Dollars More", "A Fistful of Dollars" og "Once Upon a Time in the West".

Når det gjelder de nyere western-filmene er det dessverre få som er verdt å se, men "Unforgiven" (Nådeløse menn) og "At Close Range" er gode filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western-filmer, folkens....western-filmer! :wink:

Særlig de gode og gamle, som Sergio Leones voldsromantiske beretninger om grådighet, kynisme og begjær i et lovløst, farlig og vakkert land - det hele akkompagnert av Ennio Morricones ubeskrivelig nydelige musikk. Det er film, det. Se "The Good, the Bad and the Ugly", "For a Few Dollars More", "A Fistful of Dollars" og "Once Upon a Time in the West".

Når det gjelder de nyere western-filmene er det dessverre få som er verdt å se, men "Unforgiven" (Nådeløse menn) og "At Close Range" er gode filmer.

Nå skjønner jeg hvor "El Gringo" kommer fra... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Så den i går, bortsett fra storslått natur var det så virkelighetsfjernt som det går an å komme.

Hehe, husker jeg såg den på kino da den var fersk. Filma på New Zealand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.